به راه‌اندازی کسب‌وکار در آستانه سال نو فکر کنید

مترجم: مریم رضایی

این روزهای سال که می‌رسد، همه به فکر خریدهای لحظه آخر، تهیه و تدارک سفر و تکمیل کردن یا نوسازی دکور خانه‌ هستند. در چنین شرایطی، کمتر کسی به شروع یک کسب‌وکار در این مقطع از سال فکر می‌کند. به‌نظر شما چنین کاری می‌تواند اصلا مفید باشد؟ این موضوع به این بستگی دارد که چه نوع کسب‌وکاری را می‌خواهید شروع کنید. مثلا اگر می‌خواهید محصولی بفروشید یا خدمات خاصی ارائه دهید، این فصل می‌تواند بهترین زمان باشد. به‌طور کلی، شروع کسب‌وکار در هیاهوی پایان سال هم مزایا دارد و هم معایب.

مزایا

شروع یک کسب‌وکار در پایان سال و در آستانه تعطیلات سال نو چند مزیت دارد. از جمله:

  • بیشتر مردم حال و هوای خرید دارند و اگر محصولی برای فروش دارید، به نفع‌تان است، به‌خصوص اگر کسب‌وکارتان فروش آیتم‌های هدیه یا مشابه آن را دربرمی‌گیرد. این موضوع به‌خصوص الان که کسب‌وکارهای اینترنتی رواج یافته و دیگر نیازی نیست برای داشتن مکان فروش محصولات سرمایه داشته باشید، مهم‌تر است. همچنین می‌توانید از بازارچه‌های موقت با کرایه ارزان که در روزهای آخر سال پررونق هستند، استفاده کنید.
  • از آنجایی که فروشگاه‌ها این روزها بسیار رقابتی کار می‌کنند و با حراجی و فروش ویژه‌های گسترده قیمت را پایین می‌آورند، می‌توانید قراردادهای خوبی برای تامین مواد اولیه و تجهیزاتی که نیاز دارید ببندید و هزینه‌های خود را تا حد زیادی کاهش دهید.
  • اگر قصد دارید کسب‌وکاری خدماتی راه‌اندازی کنید، این روزها بهترین فرصت است، چون به دلیل مشغله زیاد، مردم زمان کمتری برای انجام کارهای روزمره، نظافت منزل و رفت‌وآمدهای خود دارند و از خدماتی که احیانا شما ارائه می‌کنید، استقبال خواهند کرد.

معایب

به غیر ‌از اینکه بیشتر ما روزهای پراسترسی را در آخر سال می‌گذرانیم، دلایل دیگری هم وجود دارد که ممکن است افراد را برای راه‌اندازی کسب‌وکار خودشان بازدارد، از جمله:

  • راه‌اندازی یک کسب‌وکار، کاری نیست که بخواهید فوری و بدون فکر آن را انجام دهید. این کار به برنامه‌ریزی درست نیاز دارد، از جمله تهیه یک طرح کسب‌وکار حداقل غیررسمی. مهم نیست چه زمانی تصمیم می‌گیرید کسب‌وکارتان را شروع کنید، مهم این است که مطمئن باشید خوب به آن فکر کرده‌اید، به‌خصوص اگر قرار باشد یک کسب‌وکار تمام وقت را شروع کنید. باید برنامه‌ریزی‌های مالی خود را مرتب کنید و مطمئن شوید قوانین و مقررات (مثل قوانین الزامی کار) را رعایت می‌کنید.
  • اگر برای فروش یک محصول، به‌خصوص آیتم‌های هدیه یا وسایل تزیینی خانه برنامه‌ریزی می‌کنید، احتمالا شلوغ‌ترین زمان سال برای کسب‌وکارتان را پشت سر می‌گذارید. به محض شروع سال جدید، بدانید که تلاش برای انجام هر گونه فعالیت بازاریابی یا پیاده‌سازی استراتژی فروش برای کسب‌وکارتان یک ماهه تحقق نمی‌یابد.
  • با اینکه همه ما دوست داریم روزهای آخر سال و تعطیلات سال نو را با شادمانی بگذرانیم، اما همیشه همه چیز مطابق میلمان پیش نمی‌رود. اگر فکر می‌کنید به کمک خانواده برای شروع کار نیاز دارید، احتمالا می‌توانید روی کمک بی قید و شرط آنها حساب کنید. با توجه به مشکلات و استرس‌هایی که ممکن است در پیش داشته باشید، احتمال دارد آنها در این مقطع از سال با ایده شما چندان موافق نباشند.

کسب‌وکار نو در سال نو

در هر حال، اگر روزهای پایانی سال را مناسب نمی‌دانید و فکر می‌کنید بهتر است کسب‌وکار تازه خود را با شروع سال تازه آغاز کنید بدانید فصل تعطیلات سال نو می‌تواند زمان بسیار خوبی باشد تا گروهتان را سازماندهی و طرح کلی استراتژی خود را تهیه کنید؛ حتی اگر کارآفرینی تازه‌کار هستید یا می‌خواهید کارتان را در خانه شروع کنید. یک ارزیابی داشته باشید از آنچه می‌خواهید در سال جدید انجام دهید، چگونه می‌خواهید بازاریابی کنید و تامین مالی شما به چه صورت خواهد بود تا رویایتان برای شروع یک کسب‌وکار یا کار در خانه را تحقق ببخشید. اگر در حال حاضر برای شخص دیگری کار می‌کنید، نکته مثبت این است که در تعطیلات چند روزی از محیط کارتان دور هستید و می‌توانید استراحت کنید یا به مسافرت بروید. سفر و استراحت می‌تواند به آرامش روحی شما کمک کند. در این شرایط، وقت دارید به این فکر کنید که چه کاری می‌خواهید انجام دهید، چگونه می‌توانید از پس آن برآیید، با چه کسانی می‌خواهید همکاری کنید، مواد اولیه را از کجا می‌خواهید تامین کنید، کار فروش و تبلیغات‌تان چگونه خواهد بود و غیره. چند روز استراحت در آرامش یا حتی دور بودن از شهرتان می‌تواند جرقه ایده‌هایی که برای شروع کسب‌وکارتان دارید را شعله‌ورتر کند.

شاید حتی تصمیم بگیرید به جای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید، کاری را در خانه شروع کنید، چون هم آزادی و انعطاف بیشتری به شما می‌دهد و هم ریسک و هزینه‌های شروع یک کسب‌وکار رسمی و راه‌اندازی یک شرکت را ندارد. اگر چنین تصمیمی گرفتید، در وقت استراحت تعطیلات به شغل‌های بالقوه‌ای که می‌توان در خانه انجام داد فکر کنید. البته مراقب باشید این زمان می‌تواند به نفع‌تان تمام شود، چون احتمالا بیشتر رقبایتان فقط به فکر گذراندن تعطیلات هستند و با خود می‌گویند تا بعد از تعطیلات اصلا به کار فکر نمی‌کنیم. در نهایت باید گفت از آنجایی که شروع یک کار جدید و انتخاب تاریخ آغاز کار زمان‌بر است، باید بتوانید زمان‌بندی درستی هم داشته باشید که وقتی سوت آغاز مسابقه کاری سال جدید به صدا درمی‌آید، از بقیه عقب نمانید!

برنامه‌ریزی‌های سال جدید

اگر هنوز آماده شروع کسب‌وکارتان نیستید یا تردید دارید، توصیه می‌شود همین الان فکر کردن و برنامه‌ریزی برای آن را جدی بگیرید. زمینه‌سازی برای حرکت اصلی را شروع کنید و سال بعد را به تحقق رویای داشتن کسب‌وکار جدید یا داشتن یک کار خانگی اختصاص دهید. البته در کنار همه اینها، باید فصل تعطیلات را در کنار دوستان و خانواده به‌خوبی بگذرانید و آن را با استرس کاری همراه نکنید.