امین ، همچنان در اوج بازار سرمایه
تامین سرمایه امین در سال مالی اخیر موفق شد جایگاه خود را به‌عنوان ارائه‌دهنده وسیع‎ترین طیف خدمات مالی، فعال‌ترین تامین سرمایه در حوزه تعهد پذیره‎نویسی و بازارگردانی اوراق بدهی با سهم بازار حدود 30 درصد و فعال‌ترین نهاد مالی در حوزه خدمات مشاوره مالی حفظ کند. تامین سرمایه امین در سال مالی اخیر، مسئولیت مشاوره عرضه، تعهدپذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق مختلف به حجم دو هزار و دویست میلیارد ریال را بر عهده داشته است که در سال آینده نیز این روند با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد. در حوزه ارزش‌گذاری نیز امین با ارزیابی بیش از 47 شرکت بزرگ در سال مالی گذشته، جایگاه خود را به‌عنوان مرجع ارزش‌گذاری در بازار سرمایه کشور تقویت کرده و در حوزه افزایش سرمایه به شرکت‌های مختلف خدمات ارائه کرده است.
به‌منظور توسعه فعالیت‌های گروه مالی امین هم اقدامات متعددی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به افزایش سرمایه کارگزاری امین‌آوید به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال، اخذ مجوز فعالیت در بخش کشاورزی بورس کالا و راه‌اندازی واحد نظارت و کنترل داخلی در این کارگزاری اشاره کرد. کارگزاری امین‌آوید با حفظ رتبه الف در سال ۹۳، در رده چهارم کارگزاران برتر بورس و فرابورس به‌لحاظ حجم معاملات قرار گرفت. شرکت پردازش اطلاعات نوآوران امین نیز ضمن دریافت مجوز مشاور سرمایه‌گذاری از سازمان بورس و اوراق‌بهادار، با توجه به چشم‌انداز رفع تحریم‌ها در آینده‌ نزدیک، فعالیت‌های بین‌المللی خود را در سال گذشته به‌نحو قابل‌توجه‌ای گسترش داد و موفق شد به‌عنوان نخستین و تنها شرکت ایرانی، سیستم جامع پردازش اطلاعات مالی به زبان انگلیسی را راه‌اندازی و با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی، یک شرکت پردازش اطلاعات را در لندن ثبت کند. در بخش مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری نیز دراین مدت با توجه به تغییر در سیاست‌های جذب منابع و افزایش همکاری با بانک‌ها، حجم دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت تامین سرمایه امین از پانصد میلیارد ریال به هفت هزار میلیارد ریال افزایش یافت که در سال آینده، پیگیری افزایش این رقم به حدود سی هزار میلیارد ریال و ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید در دستور کار قرار دارد.

تامین سرمایه امین در صورت برچیده‌شدن تحریم‌ها و گشایش مراودات مالی و تجاری در سطح بین‌الملل، از ماه‌ها پیش تلاش گسترده‌ای را با هدف فراهم‌‌کردن بستر فعالیت در دوران پساتحریم آغاز کرده است. طراحی سایت شرکت بر اساس استانداردهای بانک‌های سرمایه‌گذاری معتبر دنیا و به‌روزرسانی دائمی‌آنها، معرفی خدمات شرکت و بازار سرمایه ایران از طریق سایت‌های مالی و خبرگزاری‌های مختلف، برگزاری جلسات با مدیران ارشد نهادهای خارجی با هدف انعقاد قرارداد در حوزه‌های مختلف، بازدید هیات‌های خارجی متعدد از شرکت با هدف معرفی چارچوب‌ همکاری و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و حضور در گردهمایی‌های بین‌المللی و داخلی با محور جذب سرمایه‌گذاران خارجی، از جمله اقدامات انجام‌شده در سال مالی گذشته است که امیدواریم در آینده با تاسیس دفتر نمایندگی در خارج، این تلاش‌ها با جدیت بیشتر ادامه یابد.

خدمات امین در سال مالی گذشته
بازارگردانی اوراق ‌بهادار با درآمد ثابت
تامین سرمایه امین در سال مالی ۹۴-۹۳، مسئولیت مشاوره عرضه، تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق مختلف از جمله اوراق اجاره رایتل به حجم سه هزار میلیارد ریال، اوراق سلف نفت‌کوره به حجم یک هزار میلیارد ریال و اوراق مشارکت شهرداری شیراز به حجم دو هزار و دویست میلیارد ریال را بر عهده داشته است.

تامین مالی
تامین مالی از طریق انتشار سهام و تامین مالی از طریق اوراق بدهی، یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت امین است. تامین سرمایه امین تلاش ‌می‌کند با توجه به ساختار سرمایه و وضعیت عملکرد و سودآوری متقاضی و همچنین برنامه‌های آتی شرکت در مورد بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌ها، مناسب‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش تامین مالی را به متقاضی پیشنهاد دهد. از فعالیت‌های امین در حوزه عرضه اوراق بدهی در سال مالی گذشته می‌توان به عرضه اوراق اجاره رایتل ۲ و سلف موازی استاندارد نفت کوره شرکت ملی نفت ایران در دو مرحله اشاره کرد. در حوزه مشاوره عرضه سهام ناشی از افزایش سرمایه نیز به شرکت‌های صنعتی آما، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و داروسازی روزدارو خدمات ارائه شده است.

ارزش‌گذاری
تامین سرمایه امین به‌عنوان تخصصی‌ترین ارائه‌دهنده خدمات مالی و مشاوره‌ای در حوزه ارزش‌گذاری، تحلیل صنعت و تحلیل شرکتی شناخته می‌شود. حدود ۶۰ درصد از کل ارزش بازار بورس اوراق‌بهادار تهران را شرکت‌هایی تشکیل داده‌اند که توسط واحد ارزش‌گذاری امین، تعیین ارزش شده‌اند که بخش عمده‌ای از شرکت‌های مشمول قانون اصل ۴۴ و شرکت‌های مختلف در بازار سرمایه و خارج از آن را شامل می‌شود. این شرکت با دسترسی به داده‌های بانک جهانی، بررسی قوانین و مقررات در بازارهای هدف و نیز تحلیل صنعت این بازارها، ارزش‌گذاری در صنایع گوناگون با استانداردهای بین‌المللی را در تجارب خود دارد. برخی از این صنایع عبارتند از: صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، بانکداری، بیمه، برق و نیروگاه، مخابرات، فولاد و فلزات اساسی، سنگ آهن و کنسانتره، صنایع دریایی و بندری، سیمان، دارویی، مواد شیمیایی و شوینده، مواد غذایی و گوشتی و نوشیدنی، باشگاه‌های فوتبال، ساختمان، صنعت گردشگری و غیره. در کارنامه امین می‌توان به فعالیت‌های بین‌المللی‌ از جمله مشارکت با بانک سرمایه‌گذاری کردیت اگریکول (کلیون) فرانسه در ارزش‌گذاری شرکت مخابرات ایران، ارزش‌گذاری شرکت مخابراتی کرون ترکیه، شرکت دارویی TPI و غیره نیز اشاره کرد. از شرکت‌هایی که در این مدت ارز‌ش‌گذاری شده‌اند می‌توان به صندوق اجتماعی بیمه روستائیان و عشایر، بانک سینا، شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس، هلدینگ نیروگاهی سنا، شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی‌ تامین (تاپیکو)، توسعه کارآفرینان مهر، مجتمع فولاد شرق کاوه، تولید مصالح ساختمانی ایتالران، آلومتک، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، پتروشمیران، بیمه میهن، شرکت زغال سنگ پروده طبس، هلدینگ سرمایه‌گذاری ایران، هلدینگ سرمایه‌گذاری ساختمان، پالایش نفت اصفهان، توسعه مخابراتی آریاسل، پتروشیمی‌کاویان و غیره اشاره کرد.

ادغام و تملیک
تامین سرمایه امین با بهره‌گیری از متخصصان و کارشناسان دارای تحصیلات و تجربه بین‌المللی، پیشگام ارائه خدمات تخصصی ادغام و تملیک در کشور به شمار می‌رود و نخستین تامین سرمایه کشور است که به‌طور حرفه‌ای و مطابق استانداردهای بین‌المللی، به ارائه خدمات ادغام و تملیک می‌پردازد. از خدمات قابل‌ارائه در این بخش می‌توان به مشاوره سمت خریداران، مشاوره سمت فروشندگان، سرمایه‌گذاری و تامین مالی بین‌المللی، ارزش‌گذاری و ارزیابی منصفانه، تملیک خصمانه و دفاع در برابر آن، فروش دارایی‌ها و اصلاح ساختار عملیاتی و مشاوره و اصلاح ساختار مالی اشاره کرد.

مهندسی مالی و امور بین‌الملل
طراحی‌ سازوکار، تدوین مقررات پیشنهادی و کمک به تصویب مقررات توسط مقام‌های ناظر، پذیرفتن ارکان انتشار ابزارهای جدید و در نهایت فرهنگ‌سازی و پیاده‌سازی فرآیندها از جمله خدمات قابل‌ارائه در این بخش است. از فعالیت‌های تامین سرمایه امین در ‌حوزه مهندسی مالی می‌توان به پیشنهاد سازوکار صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی به سازمان بورس و اوراق‌بهادار، رتبه‌بندی مشتریان شرکت، همکاری با شرکت فرابورس ایران در مورد تدوین اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، تهیه گزارش «امکان‌سنجی معرفی صندوق قابل‌معامله در بورس اهرمی ‌و معکوس در بورس ایران» و تهیه بانک اطلاعاتی جامع از رویکردهای مدیریت ریسک در شرکت‌های تامین سرمایه اشاره کرد. طراحی وب‌سایت انگلیسی شرکت، ارائه گزارش‌های ماهانه به زبان انگلیسی به بلومبرگ در مورد بازار سرمایه ایران، تدوین گزارش‌های هفتگی از بازارهای مالی ایران و منطقه و تهیه گزارش‌های ماهانه اقتصادی، سایر فعالیت های امین در این حوزه بوده است.

مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری
تامین سرمایه امین علاوه بر ارائه خدمات مدیریت دارایی، به ارائه خدمات مرتبط با تاسیس و اداره صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نیز سرمایه‌گذاری در آنها می‌پردازد. بر این اساس، امین در سال‌های اخیر به‌عنوان مدیر و موسس انواع مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم ازصندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، در سهام و مختلط به ایفای نقش پرداخته است. همچنین با کسب مجوز فعالیت سبدگردانی، اداره سبدهای سرمایه‌گذاری اختصاصی را نیز در دستورکار خود قرار داده و تجربه اداره چند سبد سرمایه‌گذاری با حجمی‌بالغ بر 1400 میلیارد ریال را داشته است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت امین شامل امین انصار، امین ملت، امین سامان، امین صبا و صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری الزهرا (س) است. امین در سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله امین تدبیرگران فردا، امین آوید، یکم آوید و صندوق سرمایه‌گذاری خارجی مرز پرگهر سمت دارد.