جیپ در سودای عظمت از دست رفته

شرکت جیپ که در ساخت خودروهای شاسی بلند سابقه طولانی دارد اعلام کرده که با مدل جدیدش می‌خواهد رقبای موجود را به چالش دعوت کند. جیپ کامپس جدید از جمله محصولاتی است که در حال حاضر در تلاش است جایگاه خود را در بازارهای جهانی مخصوصا اروپا پیدا کند. جیپ کامپس از سال ۲۰۰۶ تا به امروز تولید شده است و در دسته خودروهای کراس‌واور کامپکت SUV قرار می‌گیرد و بعد از اینکه جیپ در سال ۲۰۰۲ از مدل مفهومی با همین‌نام رونمایی کرد پس از چند سال این خودرو به مرحله تولید رسید.

این روزها شرکت جیپ در حال لیست کردن اهداف و رکوردهایی است که قرار است جیپ کامپس ۲۰۱۷ آنها را در هم بشکند. مدل ۲۰۱۷ به‌عنوان نسل دوم جیپ کامپس مطرح شده است و در سپتامبر ۲۰۱۶ در برزیل از آن رونمایی شد. مدیران ارشد جیپ به دنبال فروش تاریخی این خودرو هستند و می‌خواهند رکورد فروش را بشکنند. رقبای این خودرو نیسان قشقاقی، فولکس واگن تیگوان و هیوندا توسان هستند که عرصه را بر جیپ سخت خواهند کرد. در حال حاضر این خودرو در اروپا ۷۰درصد از حجم فروش جیپ را به خود اختصاص داده است و ۳۰ درصد باقی مانده به سایر مدل‌های این خودروساز اختصاص می‌یابد. به نظر می‌رسد این حجم فروش که جیپ را در رده هشتم قرار داده است مدیران جیپ را اصلا راضی نکرده است و آنها انتظارات بیشتری از این خودروی جدید دارند. شرکت جیپ قصد دارد این خودرو را در ۴ بخش از دنیا تولید کند. یکی از این موارد مکزیک است که فرمان در سمت راست خودرو قرار دارد و دیگری در هند و در کارخانه فیات خواهد بود. جیپ در حال حاضر به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌ فیات کرایسلر فعالیت می‌کند. از دیگر نقاطی که جیپ قصد دارد در بازارهای محلی‌اش حضور فعال داشته باشد برزیل و چین است که تمام این بخش‌های دنیا به خودروهای ارزان قیمت توجه ویژه‌تری دارند و به توان خرید مشتریان نزدیک‌تر است. قیمت پایه ۱۹ تا ۲۱ هزار دلار برای یک خودروی شاسی‌بلند با مشخصات جیپ کامپس مناسب است و برای بازارهایی که قدرت خرید کمتری دارند گزینه خوبی به حساب می‌آید. این خودرو با موتورهای مختلفی دردسترس خواهد بود که عبارتند از؛ ۶/ ۱ لیتر و ۲ لیتری دیزیل و ۴/ ۲ لیتری بنزینی و البته موتور با حجم کمتر هم در آینده به بازار خواهد آمد. این خودروی شاسی‌بلند به جعبه دنده خودکار ۹ تا ۶ دنده و ۶ دنده دستی مجهز شده است تا نیروی موتور را که ۱۸۰ اسب بخار است به تمام چرخ هایش منتقل کند. از سوی دیگر رقبای این جیپ خوش‌ساخت مانند فولکس واگن تیگوان هم وارد نسل دوم خود شده‌اند و با قیمت ۲۵ هزار دلار و قدرت ۲۰۰ اسب بخار نیرو پرقدرت‌تر از جیپ عمل کرده و البته در بخش آفرود جیپ نام و آوازه و البته تجربه بیشتری نسبت به غول بزرگی مانند فولکس واگن دارد اما دنیای فناوری ثابت کرده است که تجربیات گذشته پاسخگوی نیاز امروز نیست و شرکت‌ها می‌توانند با سرعت زیاد مسیری که شرکت‌های رقیب در طول ۱۰۰ سال طی کرده‌اند را در مدت زمان کوتاه‌تری طی کنند و این موضوع رقابت را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.

فولکس واگن تیگوان با داشتن موتور ۲ لیتری و توربو شارژر در قلب اروپا تولید می‌شود و با حمایت بزرگ‌ترین خودروساز دنیا می‌تواند در نمایندگی‌های متعدد فولگس واگن بدون محدودیت در سراسر اروپا به‌فروش برسد و شرایط را برای جیپ سخت و دشوار کند. جیپ در بخش آفرود دو گزینه را به علاقه‌مندانش ارائه کرده است که مدل محرک جلو و چهار چرخ محرک است که نوع جعبه دنده در این دو نوع حالت متفاوت است و در حالت چهار چرخ محرک خودرو از جعبه دنده خودکار ۹ سرعته استفاده می‌کند. فضای داخلی در جیپ با توجه به سایز خودرو برای چهار نفر کاملا مناسب است و ۵ نفر با کمی سختی می‌توانند در مسیرهای صعب‌العبور همدیگر را تحمل کنند. جیپ برای هدایت بهتر خودرو در شرایط مختلف گزینه‌های مختلفی را در خودرو در نظر گرفته است که می‌تواند حالت رانندگی در حالت برف، شن و ماسه و باتلاقی را انتخاب کند و سیستم Jeep Active Drive از جمله امکاناتی است که به خودرو قابلیت‌های بالایی در عبور از مسیرهای ناهموار می‌دهد و تقویت استیل به کار رفته در بدنه تغییراتی که در بدنه خودرو ایجاد شده باعث افزایش مقاومت خودرو در برابر تصادفات شده و نسبت به مدل‌های گذشته این خودرو بهبود‌هایی در این بخش پیدا کرده است. مدیران جیپ با استفاده از تغییرات جدید و حفظ قیمت رقابتی به آینده این خودرو امید دارند.

جیپ در سودای عظمت از دست رفته

جیپ در سودای عظمت از دست رفته