خودرو لوکس کارکرده بخریم  یا خودرو صفر؟
امیررشیدمهرآبادی خریدخودرو لوکس برای بسیاری از خریداران بسیار لذت بخش است، شاید خرید خودرو لوکس صفر کیلومتر قابل‌دستیابی برای تمام اقشار نباشد، ولی خودرو لوکس کارکرده شرایط متفاوت و وسوسه برانگیز خود را دارد. حال تمامی مزایا ومعایب هردو گزینه را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا خریدار بتواند با اطلاعات کامل ودید باز خرید کرده و ذکر این مطلب حائز اهمیت است که هر دو نمونه خرید مزایای خود را دارد.
در زمان خرید خودرو صفر کیلومتر، خریدار اولین مالک خودرو بوده و همیشه سابقه خودرو خود را می‌داند و اینکه خودروهای صفر کیلومتر دارای گارانتی می‌باشند که حداقل ۲ سال و برای خودروهای لوکس تا ۵ سال است (البته به جز خودروهای صفر کیلومتر وارداتی). یکی دیگر از مزایای خرید خودرو صفرکیلومتر انتخاب راحت‌تر است، به این صورت که خریدار با کسب اطلاعات فنی خودروها و بازه قیمتی موردنظر خود، به نزدیک‌ترین دفتر فروش، کارگذاری یا نمایندگی خودرو موردنظر مراجعه می‌کند و حتی می‌تواند خودرو را، شرایط اقساط مطمئن و مشوق‌های مختلفی که از طرف شرکت فروشنده ارائه می‌شود، خریداری کند که در مورد خودرو کارکرده این امر به دلیل وجود منابع متنوع‌تر و عدم‌آگاهی از شرایط واقعی خودرو می‌تواند دشوار باشد.
از لحاظ تکنولوژی، هر چه خودرو مدل بالاتری داشته باشد می‌تواند از نظر ایمنی، استحکام و امکانات رفاهی رده بالاتری را کسب کند (البته این مطلب در بازار خودرو کشور ما، دارای استثناهای فراوانی است).
از لحاظ هزینه، نگهداری خودرو صفر کیلومتر بسیار اقتصادی است؛ زیرا به دلیل دارا بودن گارانتی، در زمان حادث شدن مشکلات اساسی فنی، بار مالی به مالک تحمیل نمی‌شود، ولی در خودرو صفر کیلومتر در شرایط غیرنوسانی بازار معمولا در ۲ تا ۳ سال اول، به دلیل افت مدل خودرو و کارکرد، شاهد افت قیمت هستیم که این افت قیمت در سال اول می‌تواند از ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت ابتدایی خودرو باشد.
از مهم‌ترین المان‌های خودروهای لوکس که باعث جذابیت برای خریداران است، بهره‌گیری از کیفیت ساخت بالا و استفاده از مواد با کیفیت و زیبا، استفاده از چوب، آلومینیوم، چرم، استیل، نورپردازی داخل اتاق و...است. خودروهای لوکس عموما با بهره‌گیری از موتور‌های پرقدرت و طراحی زیبا‌تر، احساس بهتری به مالک می‌دهد.
در خودروهای لوکسی که حدود ۴ یا ۵ سال از عمر آن می‌گذرد، دیگر شاهد افت قیمت زیادی نیستیم و افت قیمت اصلی را مالک اولیه متحمل شده است و اگر شما اتومبیل را در شرایط. ایده‌آل نگهداری کنید می‌توانید در زمان فروش به راحتی آن را به فروش برسانید. در تمام ادوار بازار خریداران بسیاری هستند که بازار دست دوم خودروهای لوکس برای آنها مطلوب‌تر است. در زمان خرید خودرو لوکس کارکرده قطعا دوره گارانتی خودرو به اتمام رسیده یا مدت کمی از آن باقی مانده است که این مطلب جای تامل دارد؛ زیرا خودروهای لوکس هزینه نگهداری لوکسی هم دارند و در زمان بروز مشکلات فنی و تعمیرات، هزینه بالایی را می‌طلبند و در ضمن هزینه نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای مانند لنت‌ها، فیلترها، تسمه... چند برابر خودروهای غیر لوکس است. در برخی موارد خریدارانی که آشنایی زیادی با نگهداری این گونه خودرو‌ها نداشته‌اند، در زمان انجام سرویس‌ها از قطعات ارزان‌تر و قطعا با کیفیت پایین‌تر استفاده کرده‌اند که پس از مدتی این صرفه‌جویی نا‌به‌جا باعث تحمیل هزینه‌های تعمیراتی بالا به مالک خودرو شده است.
همواره توصیه کارشناس بر این مطلب است که زمان خرید خودرو دست‌دوم به‌خصوص خودروهای لوکس حتما از مشاوره کارشناس خبره و خدمات کارشناسی شرکت‌های معتبر ماتریس خودرو استفاده کنید. از لحاظ تکنولوژی به‌کار‌رفته در خودروهای لوکس مدل سال‌های گذشته نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که دارای تکنولوژی قدیمی‌تری هستند، چه بسا نمونه‌هایی از خودرو‌های وارداتی از برندهای معتبر که تولید سال‌های 2003 تا2010 هستند و هم‌اکنون در بازار قابل ابتیاع است از اکثر نمونه‌های صفر کیلومتر داخلی، ایمن‌تر بوده و دارای امکانات رفاهی بیشتر و تکنولوژی به‌روزتری هستند.
از لحاظ مصرف سوخت خودروهای لوکس با موتور حجیم، خیلی اقتصادی نیست و عموما در زمان سوخت‌گیری باید از بنزین سوپر و مکمل‌های سوخت استفاده کرد. در ضمن این خودرو‌ها به‌دلیل ابعاد بزرگ‌تر و استهلاک بیشتر برای ترددهای روزمره مناسب نیست.
نکته مهم در این میان این است که با بررسی اعداد و ارقام و فقط روی کاغذ باید به این نتیجه برسیم که خودرو صفر کیلومتر اولویت‌های بیشتری نسبت به خودرو کارکرده لوکس دارد، ولی بسنده کردن به این نکات کافی نیست؛ زیرا اگر اینچنین بود دیگر کسی سراغ اینگونه خودروها نمی‌رفت. در اینجا تمامی معایب و مزایای هر دو دسته را فهرست کرده ایم تا شما بهترین انتخاب را انجام دهید. به‌‌طور کلی خرید خودرو از خریدهای احساسی است و خودرویی مناسب شما است که احساس بهتری به شما می‌دهد.