بلوک شرق مقابل بلوک غرب
اتفاقات اخیر فیفا که در صدر اخبار رسانه‌های ورزشی دنیا قرار گرفته بود گمانه‌زنی‌های زیادی را درخصوص آنچه در مقر تصمیم‌گیری فوتبال جهان می‌گذرد به وجود آورده بود. دستگیری چندین مقام ارشد فیفا به خاطر دریافت رشوه‌های کلان، بار دیگر این شائبه را به وجود آورد که مافیای بزرگی که به سرکردگی سپ بلاتر در فدراسیون جهانی فوتبال ریشه دوانده سرمنشا فساد در صنعت فوتبال است. اگرچه بلاتر در روزهای نخست موج اخیر جان سالم به در برد و حتی در انتخابات پیروز شد؛ اما استعفای ناگهانی وی نشان از فساد بزرگی داشت که دیگر فرصتی برای پنهان کردن آن وجود نداشت.با وجود همه حرف و حدیث‌ها و اتهامات وارده به بلاتر از سوی آمریکا و اتحادیه فوتبال اروپا، سپ بلاتر برای پنجمین بار رئیس فیفا شد تا جبهه مخالف در بزرگ‌ترین عملیات علیه وی هم شکست را پذیرا باشند. اما این شیرینی خیلی زود بر کام باند بلاتر تلخ شد. دستگیری نفر دوم فیفا و به نوعی دست راست سپ بلاتر دیگر مجالی برای جولان این سرکرده مافیای فوتبال باقی نگذاشت تا او با ارسال پیامی حق به جانب استعفا کند.با این حال اکنون سوالات زیادی درباره اتفاقات پشت پرده دوران حاکمیت بلاتر بر فیفا و رفتار کشورهای عضو با رئیس مورد اتهام فدراسیون جهانی فوتبال وجود دارد. اینکه چگونه کشوری مثل قطر توانست میزبانی جام جهانی را به دست آورد. برخی دیگر هم براین باورند که دعوای اصلی درجای دیگری است.بر‌اساس آنچه منابع مختلف خبری از پشت پرده اتفاقات اخیر عنوان کرده‌اند اگرچه به ظاهر مخالفان روی میزبانی قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ زوم کرده‌اند، اما خدشه‌دار کردن میزبانی روسیه در جام جهانی ۲۰۱۸ و البته گرفتن امتیاز میزبانی از این کشور هدف اصلی آمریکایی‌ها است تا از این راه ضربه سیاسی بزرگی را به مخالف همیشگی خود وارد کنند. در همین حال آنها می‌خواهند با اثبات رشوه‌گیری از روسیه و قطر، میزیانی این دو کشور هم گرفته شود تا با یک تیر دو هدف را نشانه روند.
ماجرا ازکجا آغاز شد
جرقه‌های این اتفاقات درست از زمانی زده شد که فیفا برای اولین بار میزبانی دو دوره بعد را در یک روز اعلام کرد. روزی که روسیه و قطر ضربه مهلکی را به آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای مخالف ریاست زدند. از همان روز بحث بر سر رشوه‌دهی قطر به وجود آمد و مخالفت‌هایی زیادی از سوی کشورهای معتبر اروپایی درخصوص برگزاری مسابقات در زمستان صورت گرفت؛ چرا که آنها اعلام کردند حاضر نیستند لیگ‌های خود را در کوران مسابقات تعطیل کنند تا فیفا به خاطر گرمای غیر‌قابل تحمل هوای قطر در تابستان، جام جهانی را در زمستان برگزار کند.هر‌چند در این مدت ادعاهای زیادی مربوط به فساد در بدنه فیفا مطرح شده بود، اما دستگیری چندین مقام ارشد فیفا در فاصله ۴۸ ساعت تا برگزاری انتخابات فیفا توسط پلیس فدرال آمریکا آن هم در خاک سوئیس استراتژی بود که گروه مخالف آن را به کار برد تا شوک بزرگی را به انتخابات وارد کند که در عمل این‌گونه نشد و مسجل شد که این استراتژی سیاسی کارآیی لازم را برای بر‌اندازی حاکمیت بلاتر بر فوتبال جهان نداشته است. در این شرایط ولادیمیر پوتین کاملا به حمایت از بلاتر پرداخت و حالا که او از ریاست فیفا هم کنار رفته است، روس‌ها مدعی هستند جام جهانی ۲۰۱۸ را بدون هیچ مشکلی برگزار خواهند کرد.
نقش مهم آسیا و آفریقا
درحالی که تصور می‌رفت یوفا و گروه مخالف بتوانند در انتخابات برگزار شده آرای بیشتری را به خود اختصاص دهند کشورهای آسیایی و آفریقایی با حمایت همه جانبه خود بلاتر را در سمت خود ابقا کردند و این چیزی نبود که مخالفان تصورش را داشته باشند. بلاتر در ادوار قبل کاملا به سود آسیا و آفریقا کار کرده و حمایت‌های زیادی از کشورهای این دو قاره داشته است. کمک‌های پایان ناپذیر فیفا برای ساخت زیرساخت‌های فوتبال در این دو قاره، حمایت‌های انسان دوستانه به هنگام اتفاقات ناگوار و تلاش برای پیشرفت قوتبال در این کشورها در دوره بلاتر باعث شده تا آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها کاملا از رئیس فیفا حمایت کنند. از سوی دیگر کشورهای این دو قاره بر این باور بودند که در صورت رفتن بلاتر، دیگر حمایت‌های گذشته فیفا را نخواهند داشت؛ به همین خاطر بعد از اتفاقات ۴۸ ساعت مانده به انتخابات فیفا، آنها مصمصم‌تر از قبل به فکر حفظ بلاتر در سمت خود افتادند. آسیا و اروپا در مجموع دارای ۱۱۰ عضو در فیفا هستند که با رای حداکثری خود به بلاتر در واقع وی را ابقا کردند. این نکته مهمی است که از دیدگاه مخالفان بلاتر مهم تلقی نشده بود؛ ولی حالا آنها روی این دو قاره حساب ویژه‌ای باز خواهند کرد.
چند‌دستگی در اروپا
نکته جالب اینکه مخالفان بلاتر به هنگام برگزاری انتخابات حتی در بین قدرت‌های غربی اروپایی هم از انسجام لازم برخوردار نبودند. در حالی که همه قدرت‌های فوتبال اروپا مدعی بودند که از علی بن حسین حمایت خواهند کرد؛ اما در روز انتخابات مشخص شد اسپانیا از جمع مخالفان خارج شده و به نفع بلاتر رای داده است. چندین کشور دیگر هم اسپانیا را همراهی کرده‌اند. از طرفی کشورهای بلوک شرق اروپا هم به خاطر حمایت‌های ولادیمیر پوتین از بلاتر، به وی رای داده‌اند تا شکست سنگینی به گروه مخالف وارد شود تا جایی که پلاتینی و همراهانش نتوانند از همه ۵۳ رای کشورهای اروپایی در انتخابات بهره‌مند شوند.
یارکشی به سبک جنگ سرد
چند دستگی در تقابل بارئیس فیفا تداعی‌کننده دوران جنگ سرد و تقسیم جهان به دو بلوک شرق و غرب بود.شاید تنها منطقه‌ای که آمریکا آنها را مجاب کرده به مخالفت گروهی از بلاتر بپردازند، آمریکای شمالی و مرکزی و به نوعی منطقه کونکاکاف باشد. در آمریکای لاتین هم البته ونزوئلا اعلام کرده بود که از بلاتر حمایت خواهد کرد و تعداد دیگر کشورهای عضو این منطقه چندان زیاد نبوده تا بتوانند در براندازی تاج و تخت بلاتر تاثیرگذار باشند.
تاج برسرچه کسی می‌نشیند؟
اکنون این پرسش وجود دارد که آینده فوتبال چه خواهد شد؟ فساد در فوتبال علنی شده است. این موضوعی است که بلاتر هم به آن اعتراف کرده است. دستگیری ژروم والکه، نفر دوم فیفا دیگر ابهامی را باقی نگذاشت. وی در سال ۲۰۰۸ مبلغ ۱۰ میلیون دلار را به حساب جک وارنر واریز کرد که وارنر حالا مدعی شده همه این مبلغ را به حساب بلاتر واریز کرده است؛ موضوعی که بلاتر آن را تایید نمی‌کند.
فوتبال با آینده نامعلومی مواجه شده است. شاهزاده اردنی مصر است که جانشین بلاتر شود. میشل پلاتینی هم کاندیدای اصلی به شمار می‌آید و دیوید ژینولا و لوئیز فیگو هم نیم نگاهی به این کرسی دارند. تاج و تخت ریاست فیفا ویران شده و مشخص نیست در آینده چه خواهد شد. آنچه مسلم است از حالا گروه مخالف برای باز پس‌گیری میزبانی قطر در سال 2022 تلاش دوچندانی خواهند کرد. باید دید قطر چقدر برابر این فشارها تحمل خواهد داشت.