علیه تولید ملی سم پاشی نکنیم

دنیای اقتصاد- وام های ۲۵ میلیونی خرید خودرو و ۱۰ میلیونی خرید کالاهای تولید داخل در یک ماه گذشته اقتصاد ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وام ۲۵ میلیونی خودرو با استقبال چشمگیر مردم مواجه شد و خودروسازان توانستند چیزی حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را ظرف چند روز به فروش برسانند. وامی که باز پرداخت آن چهار ساله و با سود ۱۶ درصد است. دولت با همراهی بانک مرکزی در این طرح در نظر داشتند که بازار خودرو را از رکود خارج کنند و به کسب و کار خودروسازان رونق ببخشند.

مصطفی رناسی، فعال اقتصادی و نایب رئیس و رئیس کمیسیون سیاستگذاری اتاق بازرگانی در همین رابطه و درگفتگو با دنیای اقتصاد از سیاست های اقتصادی دولت می گوید. رناسی معتقد است: وضعیت اقتصادی در شرایط حاد فعلی نیازمند اقداماتی است که کشور را از رکود خارج کند. البته از کارهای اساسی برای خروج از رکود تشویق به سرمایه گذاری در تولید است. وی می افزاید: نقش دولت ها سیاستگذاری است. وقتی دولت سود ۲۰ تا ۲۴ درصد به سپرده های بانکی اختصاص می دهد و هیچ فعالیت اقتصادی تضمین کننده این درصد سود در بازار نیست در حقیقت این نشان دهنده این نکته است که دولت مردم را تشویق به سپرده گذاری در بانک ها می کند.

این فعال اقتصادی همچنین می گوید: اگر دولت تصمیم گرفته که به رونق تولید کمک کند باید بهره بانک ها را کم و سرمایه ها را به سمت تولید هدایت کند. مردم در این شرایط به سمت سرمایه گذاری پیش می روند. نایب رئیس اتاق بازرگانی در ادامه می افزاید: البته باید مشکلات دولت را درک کرد در شرایط کنونی دولت هدفی یک بعدی را در نظر گرفته و آن مهار تورم است و می خواهد با هر ابزاری به قولی که به مردم داده عمل کند و موفق هم بوده اند.

وی در ادامه به رکود در اقتصاد ایران اشاره می کند و می گوید: باید بررسی کرد که هزینه مهار تورم چقدر بوده است. نابودی تولید ملی یکی از هزینه های آن است. تورم برای اقتصاد بسیار مضر است اما رکود از تورم آسیب زا تر خواهد بود.

رناسی معتقد است: دولت باید ضمن مهار تورم به رکود هم توجه ویژه داشته باشد . وقتی کشور رونق و توسعه اقتصادی داشته باشد درصدی از تورم نمی تواند آنقدر به اقتصاد و مردم لطمه وارد کند.

رئیس کمیسیون سیاستگذاری اتاق بازرگانی ضمن اشاره به مسائل فرهنگی که در میان مردم رخنه کرده است می گوید: باید به مسئله فرهنگی که در میان مردم رخنه کرده است هم توجه داشته باشیم. در چهل یا پنجاه سال گذشته ما عادت کرده ایم که جنسی بخریم که قیمت آن در بازار افزایش پیدا می کند و وقتی قیمت ها رو به کاهش است اقدام به خرید نمی کنیم.

این فعال اقتصادی سیاست دولت در بعد تخصیص وام های خودرو و کالا را مقطعی ارزیابی و عنوان می کند: این وام ها همانند یک آرام بخش و مسکن عمل می کند و به صورت مقطعی راهگشاست. از طریق وام ۲۵ میلیونی خودرو، خودروسازان توانستند ماشین های تولید شده خود را به فروش برسانند ولی آیا با این سیاست بازار خودرو از رکود خارج می شود؟ نمی توان چندان امیدوار بود. وی می افزاید: مشکل دیگری که وام های خودرو ایجاد می کند لطمه وارد کردن به اقتصاد خانواده است زیرا همه مردم ممکن است توان بازپرداخت اقساط آن را نداشته باشند و به همین دلیل با چالش مواجه شوند و برای بازپرداخت آن از دیگر نیازهای خانواده چشم پوشی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت این وام ها به سود مردم بوده است یا خیر، می گوید: پرداخت وام خودرو تنها به سود خودروسازان نبود و باید گفت که به نفع مردم هم بوده است. بسیاری از خانواده ها که سال ها در انتظار خرید یک خودرو بودند از این طریق توانستند به هدفشان برسند.

رناسی می افزاید: سود در نظر گرفته شده برای بازپرداخت وام ۲۵ درصدی خرید خودرو ۱۶ درصد است که این در مقایسه با وام هایی که بانک ها با سود ۲۰ درصد به بالا به مردم ارائه می کنند بسیار منصفانه تر است.

وی در ادامه به کمپین "خودرو داخلی نخرید" اشاره و تصریح می کند: متاسفانه علیه تولید ملی سم پاشی می شود و کمپین هایی که برای نخریدن خودرو و ... به راه افتاد به اقتصاد و تولید ما لطمه می زند. درست است که خودرو تولید داخل گاهی کیفیت و استاندارهای لازم را ندارد اما راه بهبود کیفیت به راه انداختن کمپین نیست. خودروسازی ما باید به سمت خصوصی شدن پیش برود. دولت باید خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار کند تا از این طریق هم کیفیت بالا برود و هم تنوع در بازار ایجاد شود. وی ادامه می دهد: باید همه شرایط کشور را مد نظر قرار داد. در شرایط تحریم و هنگامی که کارخانه های پژو، سیتروئن، رنو و .... به ایران قطعه نمی فروختند خودروسازان ما مجبور بودند از قطعات بی کیفیت چینی استفاده کنند و مجموعه این عوامل به افت کیفیت خودروهای تولید داخل انجامید.

رناسی به وام ۱۰ میلیونی خرید کالای داخلی هم اشاره و خاطر نشان می کند: این وام هم همانند وام خودرو التیام بخش مقطعی است. دولت باید مردم را به سرمایه گذاری در بخش تولید تشویق کند و شرایطی فراهم آورد که سرمایه گذاران از سود سرمایه گذاری خود مطمئن باشند. دولت با کاهش هزینه های تولید و مالیات فعالیت های تولیدی و اختصاص تسهیلات کم بهره با اقساط طولانی مدت برای کارهای تولیدی می تواند به رونق اقتصاد کمک کند. وی ادامه می دهد: مردم هوشمندند و اگر دولت در جهت حمایت از تولید ملی سیاستگذاری درستی اتخاذ کند مطمئنا با استقبال جامعه مواجه خواهد شد. در شرایط فعلی که به تولیدکنندگان از هر جهت فشار وارد می شود هیچکس حاضر نخواهد بود سرمایه خود را وارد بازار تولید کند.

رناسی در ادامه از سیاست اقتصادی دولت های گوناگون انتقاد می کند و می افزاید: هیچ کدام از دولت های ما قوانینی که از تولیدکننده حمایت
می کند را اجرا نکردند. نه در دولت های نهم و دهم و نه در دولت حسن روحانی یارانه تولید پرداخت نشد و قانون بهبود فضای کسب کار به اجرا در نیامد. وی ادامه می دهد: وقتی دولت به این قوانین بی توجه است چه طور می توان انتظار داشت که تولید رونق پیدا کند؟! وقتی دولت های ما به هیچ مصوبه ای در خصوص حمایت از تولید عمل نمی کنند و حتی فشارهای مالیاتی را بر تولیدکننده افزایش می دهند چه طور می توان توقع داشت مردم به سمت تولید حرکت کنند؟

نایب رئیس اتاق بازرگانی همچنین می گوید: دولت سیاست انقباضی در پیش گرفته است و یکی از راه های خارج شدن از رکود رشد تولید است که موجب کاهش تورم نیز می شود که متاسفانه دولت توجهی به آن ندارد. وی می افزاید: دولت یک رکن از نظام جمهوری اسلامی است. اگر می خواهیم مساله اقتصاد را حل کنیم باید کل نظام همراه و همسو شوند. باید مشخص شود در نظام ما قوای سه گانه چه اولویت هایی دارند. این کارآفرین اقتصادی همچنین می افزاید: در مسئله حل پرونده هسته ای ایران ما شاهد بودیم که همه قوا با یکدیگر هماهنگ و واحد عمل و این پرونده را حل و فصل کردند. مشکلات اقتصادی ایران سخت تر از پرونده هسته ای نیست و تنها به وحدت و یکپارچگی نیاز دارد. دولت به تنهایی همه قدرت را در اختیار ندارد و اگر کل نظام به این باور برسند که مشکلات اقتصادی باید حل شود قطعا این اتفاق خواهد افتاد.