رقابت بوئینگ و ایر‌باس بر سر ایران
به گزارش خبرگزاری رویترز، با امضای توافق هسته ای بین ایران و6 قدرت جهانی، یکی از پرآتیه‌ترین بازارهای جهان که صنعت هوایی است از قرنطینه خارج خواهد شد.

بر‌اساس این گزارش شرکت‌های ایرباس، بوئینگ و دیگر شرکت‌ها می‌توانند فروشی بالغ بر 20 میلیارد دلار از بازار هواپیمایی ایران به دست آورند.
بر‌اساس این گزارش، بسیاری از هواپیماهای ایرانی به پایان عمر خود رسیده‌اند و ایران یکی از بهترین بازارها پس ازرفع تحریم‌ها خواهد بود. لغو تحریم‌های اقتصادی این امکان را به تهران خواهد داد تا بتواند ناوگان حمل‌و‌نقل هوایی خود را نوسازی کند. عمر متوسط این ناوگان‌ها به ۲۳ سال یعنی دو برابر عمر متوسط ناوگان‌های بین‌المللی می‌رسد. همچنین در صورت توافق، ایران پس از سال‌ها خرید از بازار سیاه، می‌تواند با قیمت‌هایی مناسب‌تر هواپیما بخرد.

این خبرگزاری پیش‌بینی می‌کند برای شرکت‌هایی نظیر ایرباس، بوئینگ و دیگر شرکت‌ها این توافق می‌تواند به معنای انعقاد قراردادهایی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار باشد. در این صورت بوئینگ‌های ۷۴۷ خطوط هوایی ایران که ۳۸ سال از عمرشان می‌گذرد باید بازنشسته شوند.ماکسیمو گاینزا، تحلیلگر موسسه آسکند فلایت گلوبال در این باره گفت: «هواپیماهای زیادی در ایران هستند که عمر مفید آنها به پایان رسیده است. پس از لغو تحریم‌ها ایران بازاری بسیار داغ خواهد بود.»

کارشناسان برآورد می‌کنند که ایران جمعیتی ۸۰ میلیون نفری دارد و طی یک دهه آینده در مجموع به ۴۰۰ فروند هواپیمای مسافربری نیاز خواهد داشت و این نشان از معاملاتی هنگفت برای عرضه‌کنندگان مهم غربی پس از سال‌ها انتظار دارد. به نظر می‌رسد که بوئینگ در بهترین موقعیت برای بهره‌بردن از نخستین موج فروش‌ها قرار دارد. این در شرایطی است که به گفته دیپلمات‌ها و منابع نزدیک به ایران، فرانسه که محل استقرار شرکت ایرباس و مالک ۱۱ درصد سهام این شرکت هواپیماسازی است، در جریان مذاکرات با ایران مواضعی بسیار سرسختانه اتخاذ کرده است.
یک منبع آگاه در صنعت هوایی اروپا در این خصوص گفت: «موضع فرانسه، به خصوص وزیر خارجه، فابیوس، وضعیت را برای ایرباس آسان نکرده است.» این خبرگزاری در ادامه با اشاره به سفر اخیر وزیر راه ایران به فرانسه تاکید می‌کند که شرکت بوئینگ نسبت به دیگر شرکت‌ها از موقعیت بهتری برخوردار است و می‌افزاید اگر فرانسه موضع خود را در قبال تهران تغییر ندهد، ریسک از دست دادن معاملاتی به ارزش 80 میلیارد دلار را به جان می‌خرد.

یک گروه از سنای فرانسه اخیرا ابراز نگرانی کرده که شرکت‌های فرانسوی از رقابت برای حضور در بازار ایران جا مانده‌اند. از طرفی یک مقام ارشد فرانسوی در این باره به رویترز گفت: «اولین نفر بودن در صف به آن معنا نیست که شما اول از همه منتفع خواهید شد. ما برای حضور در بازار ایران آماده خواهیم شد. نگران شرکت‌های ما نباشید.»

فرهاد پرورش، رئیس شرکت ایران ایر سال گذشته
به رویترز گفته بود که ایران عرضه‌کنندگانی را ترجیح خواهد داد که در سال ۲۰۱۴، در جریان کاهش تحریم‌ها، با ما همکاری داشته‌اند. این خبرگزاری ضمن اشاره به این موضوع که شرکت بوئینگ در ماه اکتبر اعلام کرد که دستورالعمل‌ها، نقشه‌ها، جداول و اطلاعاتی را به ایران فروخته است، خاطر نشان کرد که این اولین تایید رسمی معامله با ایران پس از بحران گروگانگیری سال ۱۹۷۹ به شمار می‌رود. ایرباس اعلام کرده که درخواست صدور مجوز برخی قطعات هواپیما را مطرح کرده، اما به این نکته اشاره نکرده است که آیا کالا یا خدماتی را به ایران فروخته است یا خیر.

به گفته مقامات ایرانی، تا‌کنون مذاکرات بسیاری با نمایندگان شرکت‌های هوایی غربی درخصوص انعقاد قرار‌داد‌های آتی با این شرکت‌ها صورت گرفته است. دو مقام ارشد ایرانی نیز در این باره گفته اند که پس از لغو تحریم‌ها، ایران ۱۰۰ فروند هواپیما از شرکت بوئینگ خریداری خواهد کرد این در حالی است که مقامات صنعتی آمریکایی هر‌گونه قرار‌داد غیر‌رسمی و گفت‌وگو‌های تجاری را تکذیب می‌کنند. مدیر‌عامل شرکت بوئینگ این هفته به رویترز گفت: «مطمئنا این فرصت خوبی است. ما در گذشته به ایران هواپیما‌های بسیاری فروختیم و می‌دانیم که ناوگان هوایی ایران بسیار فرسوده است، اما تا زمانی که دولت به ما اجازه ندهد نمی‌توانیم با ایران تجارت کنیم.»