مجید محمدی فر* «رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا» ملت مظلوم، شریف و نجیب ایران، با دل‌هایی مالامال از آرزو و با عشق به ولایت و ارادت به خاندان نبوت و ائمه اطهار(ع) و به امید بر افراشته شدن پرچم اسلام در سراسر سرزمین خود، از پیش از انقلاب اسلامی، همواره پشتیبان مسئولان و سیاست‌گذاران عالی‌رتبه نظام اسلامی بوده‌اند. بحران‌های بیشماری را نظام جمهور ی‌اسلامی به پشتوانه صبر و نجابت امت اسلامی پشت سرگذاشته است؛ از جنگ نابرابر مقابل کفر علیه اسلام تا بحران‌ها و بلواهای داخلی و تحریم ابرقدرت‌ها و... که هرکدام به تنهایی برای ساقط کردن یک نظام کافی بوده است.
ملت نستوه ایران نشان داده است که تورم و گرانی و کم وکاستی‌ها و سختی معیشت را می‌تواند تحمل نماید؛ اما تحمل مشاهده تبعیض و فساد اداری چه از نوع رانت و رانت‌خواری و وی‍‍ژه‌خواهی و چه از نوع اختلاس و ارتشاء را مخصوصا در حکومت اسلامی ندارد، زیرا شهیدان، خود را در همین راه تقدیم انقلاب نموده‌اند و مجاهدت‌های بی‌دریغ خود را برا ی دفع و رفع همین خطاهای بزرگ در معرض نمایش بزرگ جهانی قرار داده‌اند.
اینک اما ما کجا نشسته‌ایم؟ بر مسندی که ادعای خدمت به مردمی را داریم که به گواه تاریخ تا انتهای توان و قدرت خود به خدمت دفاع از نظام اسلامی درآمده و در برابر مشاهده روزافزون همه این ناشایستگی‌ها ، آن‌ها را نه تنها به حساب جمهوری اسلامی نگذاشته، بلکه حتی از اینکه مسئولان نظام را هم مقصر بدانند، اجتناب می‌ورزند.
دوستان ، اگر می‌بینیم که فساد اداری حتی در یک قدمی صندلی اداری ما بیداد می‌کند و زیاده‌خواهان و رانت‌خواران و مفسدان اقتصادی ، ‌روزبه‌روز فربه‌تر می‌شوند به معنی این نیست که از نظر مردم ما این اعمال کثیف دور مانده است . عدم اعتراض عمومی مردم شریف ما فقط و فقط به دو دلیل است؛ یکی اینکه ترس از تضعیف پایه‌های نظام را دارند ودیگر اینکه با این کار ممکن است آب به آسیاب دشمن ریخته شود . آیا حق است که ما به عنوان بخشی از مسئولان نظام ،‌ چشمان خود را بر روی این همه شکوه و عظمت و بزرگواری ببندیم و قدمی در جهت تسکین آلام و دردهایی که بر قلب این عزیزان سنگینی می‌کند ، برنداریم؟
فساد اداری و ارتشاء و اختلاس و انجام امور صوری و نمایشی در مزایده‌ها و مناقصات و حتی امور مربوط به خصوصی‌سازی آنچنان در جامعه روشن و واضح شده که همایشی به همین منظور توسط مسئولان عالی‌رتبه نظام برگزار شده است و همگان را به یاری برای کاهش این معضل مهم فراخوانده است .
جالب اینجاست که در پی نامه معاون اول محترم ریاست جمهوری به رهبری نظام و درخواست از ایشان برای ارسال پیام به این همایش ، در توشیح این نامه مرقوم فرموده‌اند که مبارزه با فاسدان و زراندوزان فرصت‌طلب ، چه با همایش و چه بی همایش از وظایف اولیه همه مسئولان نظام است و این امر را حتی نیازمند به برگزاری همایش ندانسته‌اند و در حقیقت قدم‌گذاری در این راه را برای همه مسئولان ضروری و لازم برشمرده‌اند.
با این دیدگاه ، بطور قطع بی‌اعتنایی به این امر ، گناهی نابخشودنی است که نه تنها موجبات نارضایتی حضرت باری‌تعالی را فراهم می‌آورد ، بلکه روزی آه مظلومان دامن همه ما را گرفته و از اریکه ادعای خدمت به مردم مسلمان ، به زیر خواهد کشید.
و اما ... بسم رب الشهدا و الصدیقین ، به نام خداوندگار شهدا و صداقت‌پیشگان ؛ این جانب به عنوان منتخب مردم شهیدپرور شهر مقدس مشهدالرضا(علیه السلام) و عضوی کوچک از خانواده معظم شهدای این مرز و بوم و در جایگاه نمایندگی شورای اسلامی شهر بابت اتفاقاتی که باعث ایجاد وهم و بدبینی در بین آحاد مردم در هنگام مواجهه و مراجعه به شهرداری مشهد مقدس شده است ، خجالت زده بوده و باور ندارم که عده‌ای قلیل به بهانه زراندوزی، زیاده‌خواهی و استفاده از خلأهای قانونی و عدم‌نظارت و دستگاه‌های نظارتی شهرداری به خود اجازه می‌دهند رفتاری گناه‌آلود و شبه ناک در این مجموعه خدمت‌گذار داشته باشند.
در این مجال فرصت را مغتنم شمرده و برخود فرض می‌دانم گوشه‌ای از گلایه‌ها و انتقادات شهروندان شریف شهر بهشت را به سمع شما بزرگواران برسانم :
۱)با گذشت یک سال از حضور در مجموعه شورای اسلامی بارها شاهد حضور افرادی به عنوان کارگزار یا وکیل که حتی دارای تحصیلات آکادمیک هم نیستند، اما کاملا با افراد ، روحیات، قوانین و خلأهای موجود در سیستم آشنا هستند ، بوده‌ایم.
2)بارها رفتار چندگانه در آرای مأخوذه کمیسیون ماده صد شهرداری‌ها را مشاهده نموده‌ایم، به‌گونه‌ای که گاه در یک کوچه ، یا خیابان آرایی متفاوت صادر گردیده است .
۳)نیاز به انجام مطالعات به منظور آسیب‌شناسی مقرراتی که در گذشته وضع شده و به روزآوری آن به جهت کاهش هزینه‌های اداری که منجر به فساد در سازمان شهرداری خواهد شد.
4)توجه به اصل سیاست‌گذاری از طریق ستاد و اجرا در مناطق به منظور وحدت رویه در مجموعه بزرگ شهرداری و جلوگیری از بروز دوگانگی
۵)مشاهده ردپای رانت‌خواری در واگذاری‌ها در امور مربوط به برون‌سپاری که در بروز نارضایتی نقشی مؤثر خواهد داشت .
6)تفاوت زیاد و مشهود حقوق و مزایا بین ستاد و مناطق شهری که زمینه‌ساز بروز تخلفات در بدنه کارشناسی خواهد بود .
۷)شکاف طبقاتی موجود در بین پرسنل شهرداری از جهت نبود نظام مدون شایسته‌سالاری
8)وجود تکبر و خودخواهی در بین برخی از مدیران که گویی خود را با روح رحمت و ایثارگری و تعاون همسو نمی‌کنند.
۹)چرا تاکنون با مشاهده عدم‌امکان مبارزه با فساد و یا عدم امکان اجرای مدیریت صحیح و کارآمد ، شاهد هیچ استعفایی در مجموعه مدیران نبوده‌ایم تا برای ایجاد فضا و شرایط جدید و به منظور ادامه فعالیت ، مشوق اقراد لایق ، متعهد و توانمند باشیم .
10) و چندین و چند موضوع دیگر ...
به امید مرگ فساد در نظام اداری ایران بزرگ اسلامی
آقا مجید !
آقا مجید !
بلند شو !
نماز تان قضا شد !
چه خبره باز هم در حال سخنرانی و نطق پیش از دستور بودید؟
... الله اکبر بازم خواب دیدم! سلام صبح بخیر چه کار کنم ؟ حداقل که می‌توانم خواب ببینم.
*شهردار منطقه 9 مشهد