رکود تورمی مشکلی ساختاری است
دنیای اقتصاد-محمد اسماعیل‌نیا در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد با بیان اینکه مشکل رکود تورمی یک مشکل ساختاری است و به کشش‌ناپذیر شدن تولید طی سال‌های گذشته برمی‌گرد، اظهارکرد: منحنی عرضه کل در اقتصاد ایران در یک دچار کشش‌ناپذیری شده و این باعث شده که اقتصاد دچار رکود و تورم شود. کشش‌ناپذیر شدن به این معناست که بر اساس امکانات موجود می‌توانستیم 1200 میلیارد دلار تولید داشته باشیم، اما اکنون سقف تولید ما بین 550 تا 600 میلیارد دلار است. نماینده مردم کاشمر در بهارستان ادامه داد: بنابراین سقف تولید نصف آن چیزی است که باید باشد و این به معنای رکود، به ویژه در مقایسه با کشورهای دیگر است که البته با شاخص بیکاری هم انطباق دارد و این امر سبب تولید و بازتولید تورم شده است.
رکود تورمی راه‌کار کوتاه‌مدت ندارد
اسماعیل‌نیا با تاکید بر اینکه راه‌کار کوتاه‌مدتی برای رکود تورمی وجود ندارد، متذکر شد: مشکل رکود و تورم، ساختاری است و چون در بلندمدت ایجاد شده، برای حل آن به یک بازه زمانی بلندمدت نیاز داریم. البته این مطلب به این معنا نیست که هم‌اکنون نمی‌شود کاری کرد. اگر اقداماتی به تدریج و گام به گام صورت بگیرد هم تورم کاهش پیدا می‌کند و هم رکود کمتر می‌شود، به این معنا که سال به سال شاهد بهتر شدن وضعیت اقتصادی خواهیم بود.وی خاطر نشان کرد: مهم این است که اقتصاد در یک مسیر درست قرار گیرد و طی یک چارچوب تکاملی و گام به گام وضعیت بهتر شود. برای اینکه اقتصاد در مسیر صحیح قرار بگیرد باید از مجموعه عوامل و امکانات موجودی که در این سال‌ها نتوانستیم استفاده بهینه‌ای از آنها داشته باشیم و سبب شد که تولید در سطح پایینی باشد، بهره بگیریم. نماینده مردم کاشمر در خانه ملت تصریح کرد: اگر موانعی که عمدتا موانع نهادی، مدیریتی و مدیریت نظام بنگاه‌داری است، اصلاح شود و موانع کسب و کار مرتفع گردد، البته با صرف‌نظر از مسئله تحریم، شاهد رشد اقتصادی گام به گام، تولید بیشتر و تورم کمتر در اقتصاد خواهیم بود. وی افزود: به زبان فنی اقتصاد، برای خروج از رکود تورمی باید منحنی فلیپس که نشان دهنده رابطه معکوس بین تورم و بیکاری است به سمت پایین حرکت کند. این منحنی نشان می‌دهد که اگر ‌بخواهیم بیکاری را از طریق سیاست‌های انبساطی پولی و مالی کم کنیم، تورم بیشتر می‌شود و اگر بخواهیم تورم را از طریق سیاست انقباضی پولی و مالی کاهش دهیم، بیکاری بیشتر می‌شود.


متابولیسم اقتصاد باید تقویت شود
اسماعیل‌نیا گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد بدون اتکا به نفت داشته باشیم باید ظرفیت جذب امکانات تولید را ارتقاء دهیم. یعنی قدرت حذف و جذب اقتصاد باید بهتر از حال شود، یعنی متابولیسم اقتصاد باید تقویت شود. متابولیسم اقتصاد ما قدرت حذف و جذب امکاناتی که در اختیار دارد را ندارد. به همین دلیل است که هر چه می‌خورد، لاغرتر می‌شود و دچار عارضه‌ای به اسم تورم و رکود شده است. نماینده مردم کاشمر و بردسکن در بهارستان در خاتمه تصریح کرد: نکته آخر اینکه موانع و محدودیت‌های نهادی اقتصاد ما زمانی رفع خواهد شد که اقتصاد به سمت تخصص‌گرایی و شایسته‌سالاری حرکت کند.