مشتری ایرانی چه خودرویی می‌پسندد؟

اولین فاکتورهای یک خودرو که مشتریان به آن توجه می‌کنند، چیست؟ این پرسش در حالی مطرح می‌شود که بازار خودروی ایران در دوران پساتحریم قرار است با ورود خودروهای متنوع تغییر و تحولات جدی را شاهد باشد.در حالی صنعت خودروی کشور قصد دارد با ورود خودروهای جدید، دل چرکین مشتری ایرانی از نبود تنوع را بار دیگر به دست بیاورد که به نظر می‌رسد فاکتورهای مشتری ایرانی برای انتخاب خودروی موردنظر به دلیل افزایش آگاهی‌ و اطلاعاتش از خودروهای روز، افزایش یافته است. بر این اساس هر یک از مشتریان در نگاه اول از میان گزینه‌های مختلفی چون مدل و طراحی، مشخصات فنی و برند به یک ویژگی توجه دارند.

از آنجا که خودرو مجموعه‌ای از دانش و تکنولوژی مهندسی به همراه هنر طراحی است بنابراین هر چند در هنگام خرید یک خودروی جدید عوامل و فاکتورهای زیادی از جمله قیمت خودرو، مصرف سوخت، زیبایی ظاهری، فرم و.... در اولویت مشتریان قرار دارد اما برای بسیاری از افراد قبل از در نظر گرفتن این فاکتورها، شرکت سازنده خودرو اهمیت بیشتری دارد و فاکتور اصلی در انتخاب محسوب می‌شود. بنابراین اولین گزینه‌ای که موجب جلب نظر مشتریان می‌شود، برند خودرو است. به عقیده کارشناسان برند یک محصول برای مشتریان از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا برندهای خودروساز معتبر دنیا در تولید محصولاتشان به خواسته‌ها و انتظارات مشتری توجه ویژه‌ای دارند و این موضوع را جزو اهداف استراتژیک خود قرار داده‌اند. بنابراین چون این شرکت‌ها تمرکز بر رضایت مشتری را در اولویت برنامه خود قرار داده‌اند برند آنها برای برخی از مشتریان از اولویت اول برخوردار است و همین موجب شده تا برخی از شرکت‌های خودروساز، مشتری وفادار خود را داشته باشند. کارشناسان توجه مشتری ایرانی به برند یک خودرو را نیز دارای اهمیت اساسی می‌دانند و معتقدند که مشتریان خودرو در ایران نیز به این موضوع توجه ویژه دارند.اما دومین فاکتوری که در خرید خودرو مدنظر مشتریان قرار می‌گیرد، طراحی و چهره زیبای یک خودرو است، به‌طوری که برخی کارشناسان معتقدند، شرکت‌های خودروساز برای علاقه مند کردن مشتری خود بر مشخصات ظاهری یعنی طراحی تاکید بسیاری دارند تا از این طریق بتوانند دل مشتری را به دست بیاورند.

براین اساس بسیاری از خودروسازان معتبر جهان هزینه بسیاری را صرف طراحی مدل‌های جدید می‌کنند. زیرا به اعتقاد آنها خودرو باید رابطه‌ای احساسی با مشتری برقرار کند و طراحی این حس را درون مشتری ایجاد می‌کند.اما کارشناسان گزینه دیگر مشتریان را راحتی و امکانات و آپشن‌هایی می‌دانند که موجب افزایش رفاه مشتریان می‌شود. به گفته آنها خودرو خانه دوم بسیاری از مردم است بنابراین آنها سعی دارند با خرید خودرو یک تجربه آرام، راحت و ایمن را داشته باشند که این موضوع نیز به طراحی داخلی خودروها ارتباط دارد. براین اساس است که بسیاری از خودروسازان معتبر جهان با ماندگار و تازه نگه‌داشتن طراحی اتاق و افزایش امکانات داخلی خودرو سعی دارند، وفاداری مشتریان خود به محصولاتشان را افزایش دهند.یکی از کارشناسان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این باره می‌گوید: خودرو یک وسیله نقلیه‌ است که مشتری باید در آن احساس آسایش و امنیت داشته باشد، بنابراین طراحان بیشتر به تجربه‌‌ای که از رانندگی در یاد‌ می‌ماند، توجه می‌کنند که این تجربه از راحتی آنها در درون خودرو نشات می‌گیرد. بنابراین بعد از طراحی زیبا، راحتی و امکانات خودرو است که مدنظر مشتریان قرار می‌گیرد.فاکتور دیگری که مشتریان به آن توجه دارند بحث مشخصات فنی و عملکردی خودرو است. بسیاری از مشتریان به حجم موتور، میزان مصرف سوخت و مشخصات عملکردی خودرو توجه می‌کنند. از آنجا که اطلاعات مشتریان درخصوص بخش‌های فنی بسیار کم است، بنابراین بیشتر به گزینه‌های عمومی توجه دارند. هرچند فاکتورهای مختلفی که عنوان شد برای مشتریان در بیشتر کشورهای جهان حائز اهمیت هستند اما موارد مطرح شده تنها برای بخشی از مشتریان ایرانی در اولویت قرار دارند. به اعتقاد کارشناسان، مهمترین گزینه تعیین‌کننده بازار خودرو ایران در سال‌های اخیر قیمت است و بس. مشتریان در مواجهه با خودرویی که قصد خرید آن را دارند ابتدا به قیمت محصول نگاه می‌کنند.

با توجه به فقر محصولات متنوع در بازار ایران سایر گزینه‌ها از اهمیت بسیار پایین‌تری برخوردارند زیرا قدرت انتخاب مشتری بسیار کم است. براین اساس بازار خودروی ایران به دو دسته تقسیم می‌شود؛ بخشی که هیچ‌گونه مشکل مالی برای خرید ندارد، بنابراین به دلیل اینکه حق انتخاب خودرو از میان خودروهای وارداتی دارد با توجه به برند، طراحی داخلی، امکانات و مشخصات فنی خودرو به خرید می‌پردازد. دسته دوم نیز بخشی است که از توان مالی اندکی برخوردار است و تنها خواهان خرید خودرو است. این دسته به دلیل اینکه گزینه‌های بسیار کمی پیش روی خود دارند تنها به انتخاب خودرویی می‌پردازند که توان مالیشان اجازه می‌دهد.بنابراین خرید خودرو در طبقات مختلف اجتماعی شکل متفاوتی دارد. از آنجا که مشتریان طبقه متوسط رو به پایین و پایین طی سال‌های گذشته با چالش بودجه خرید مواجه بوده اند، بنابراین انتخاب بخشی از مشتریان ایرانی در ابتدا براساس قیمت خودرو رقم می‌خورد. این در حالی است که این دسته از مشتریان مجبورند از میان خودروهایی دست به انتخاب بزنند که تولیدکنندگان داخلی آنها را عرضه می‌کنند.هرچند مشکل تنوع محصول در بازار آینده ایران برطرف می‌شود اما باز هم قیمت محصولات آتی در انتخاب مشتریان حرف اول را می‌زند.در این میان بخشی از کارشناسان درخصوص گرایش مشتریان طبقه متوسط ایران به، خرید خودروهای چینی طی چند سال اخیر اشاره می‌کنند و براین اساس می‌گویند مشتری ایرانی نیز به آپشن و طراحی مدل خودرو و تزئینات اهمیت می‌دهد و همین موضوع موجب افزایش فروش محصولات چینی در بازار ایران شد اما به دلیل تغییر و تحولاتی که پیش روی بازار خودرو قرار دارد، بحث عدم کیفیت در این خودروها نیز موجب شده تمایل مشتری ایرانی به خرید آنها کاهش یابد.