تجربه های زندگی، نقطه آغاز کسب و کار جدید
شما ‏هرگز نمی‏دانید زندگی چه سورپرایزی برایتان در نظر دارد و ممکن است در حین حرکت در جریان عادی زندگیتان با نشانه‏هایی مواجه شوید که شما را در مسیری کاملا متفاوت قرار دهد. ‏همانند Bill Corbett که در مسیر زندگی‌اش با ماجراهایی روبه‌رو شد که او را به سمت برگزاری سمیناری به نام «اشتراک‌پذیری کودکان» سوق داد.Corbett 57 ساله در شهر‏ هاتفیلد ایالت ماساچوست بزرگ شد. او و خواهران و برادرانش در سراسر دوران زندگیشان با رفتاری از طرف پدرشان مواجه بودند که کوربت آن را «نظم و انضباط قوی فیزیکی» می‏نامد. او یادآورمی‏شود: «رفتار انضباطی سختگیرانه‌ای در خانه ما حکمفرما بود که البته در دهه 1960 این رسم در بسیاری از خانواده‏ها وجود داشت، ولی مخفی نگه داشته می‏شد.» زمانی که کوربت صاحب فرزند شد، گفت: «وقتی رفتار نامناسبی از جانب فرزندانم مشاهده می‏کنم، می‏توانم عصبانیت پدرم را نسبت به رفتارهای خودم درک کنم اما چون هرگز نمی‏خواستم ‏همانند پدرم باشم، به یادگیری مهارت‏های «رفتار متقابل» پرداختم و در کلاس‏های مربوط به والدین و تربیت فرزندان شرکت کردم تا راهکارهای جدیدی برای نحوه برخوردم در مقابل رفتارهای فرزندانم بیاموزم و در نهایت موفق به اخذ مدرکی در‏همین زمینه شدم و برای کمک به پدران و مادران دیگر شروع به تدریس در کلاس‏های فرزندپروری کردم تا آنچه را خودم فراگرفته بودم به آنها بیاموزم.»تا پیش از آن وی به‏عنوان «مدیر تکنولوژی اطلاعات» مشغول به‌کار بود و‏ هرگز به‌کار آموزش به‏عنوان یک کسب‏و‏کار جدید فکر نکرده بود تا اینکه در سال 2008 کار مدیریت را رها کرد و با وجود تمام مشکلات، خانواده‌اش را به تنسی - ماساچوست برد. شش ماه بعد به دنبال کاری رفت که‏ همه‌چیز را درباره آن به‏خوبی می‏دانست: «پدر بودن و کمک به والدین دیگر» و در آنجا به تدریس در کلاس‏های والدین و تربیت فرزندان پرداخت. کوربت می‏گوید: «حالا متوجه شدم که سرانجام، آن رفتار خشنی را که در دوران کودکی‌ام تجربه کردم، مرا به سمت کاری که امروز انجام می‏دهم سوق داده است و می‏خواهم از موقعیتی که برایم پیش‌آمده، بهترین بهره را ببرم.»

شروع کار جدید
کوربت حدود ده سال پیش زمانی که‏هنوز به‌عنوان مدیر فعالیت می‏کرد، گفت: «بعد از بیست سال تجربه و فعالیت در زمینه IT، متوجه شدم که اصلا به این شغل علاقه‌ای ندارم. در سال ۲۰۰۶ شرکت تعدیل نیرو انجام داد و من این را پیش‌بینی می‏کردم.»عاقبت کوربت هم مشمول تعدیل نیرو شد و این اتفاق نقطه عطفی در زندگی او پدید آورد. او مدرک خود را در زمینه «روانشناسی بالینی» گرفت و ابتدا برای اقوام و اطرافیان خود که با کودکان و نوجوانانشان مشکل داشتند، کلاس‏هایی برگزار کرد. در سال ۲۰۰۸، رئیس واحد روانشناسی یک سازمان که در زمینه رفتارشناسی کودکان متخصص بود، کوربت را به‌عنوان پیمانکار استخدام کرد. او با والدین و نوجوانانی که در این مرکز تحت درمان قرار می‏گرفتند کار می‏کرد. کوربت در این‌باره گفت: «این استخدام نقطه عطف زندگی‏ام بود و من اولین کتابم را نوشتم و یک طرح بازاریابی ایجاد کردم که موجب حضور بیشتر والدین در کلاس‏هایم شده و باعث استخدام من به‌عنوان سخنران کنفرانس شد.»

کسب‌وکار جدید
خدمات کسب‌وکار جدید کوربت، ارائه ابزار و راهکار برای والدین و مددکاران اجتماعی در برخورد با کودکان و نوجوانان مساله‌دار است و‏هم‏اکنون در کنار این خدمات، کلاس و سمینارهایی به نام «عشق، محدودیت و درس» ‏هم برای پدر و مادرها برگزار می‏کند و حتی برای این دوره گواهینامه نیز صادر می‏کند و اکثر مشتریان آن، مدارس و بیمارستان‏ها‏ هستند.

مقیاس موفقیت
امروز در سازمان کوربت، درآمد یک‌سال در بالاترین نقطه ۱۰۰.۰۰۰ دلار است. او می‏گوید: «در سال اول کاملا به درآمد حاصل از این کسب‏وکار تکیه داشتیم که حدود ۲۰.۰۰۰ دلار بود. ‏این مقدار هر ساله در حدود ۵۰۰۰ دلار افزایش داشت. بالاخره آن جهشی که انتظارش را داشتیم، در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد. با توجه به برخی برنامه‏های جدید آموزشی، مشارکتی و محصولات جدید دیگر، انتظارداریم تا پایان سال ۲۰۱۵، درآمدی ۶ رقمی داشته باشیم، اما اگر‏هم این انتظار برآورده نشد، تمام وقت از کارمان لذت می‏بریم و پیش‌بینی می‏کنیم که در سال ۲۰۱۶ این مقدار به دوبرابر برسد!»

پیشنهادهایی به کارآفرینان مشتاق
۱ - «کاملا مراقب افرادی که در اطرافتان‏ هستند، باشید. افراد خانواده، اقوام و دیگر کسانی که به‏عنوان دوست در کنار من بودند، گاهی مرا از کاری که قصد انجام آن را داشتم، ناامید می‏کردند و چندین‌بار سعی کردند من را متقاعد کنند که فکر من به‌عنوان یک کارآفرین اشتباه است. من و‏همسرم تصمیم گرفتیم حضور چنین افرادی را در زندگی‌مان کمرنگ کنیم و به‏همین دلیل لیستی از این‌گونه افراد را تهیه کرده و رابطه‌مان را با آنها کم کردیم.»

۲ - «همچنان‌که در جایی مشغول به کار‏هستید، یک کسب‌وکار جدید را در کنار آن شروع کنید. انجام این کار اجازه می‏دهد تا شما به آرامی اجزای مهم آن را در جای مناسب بگذارید و در عین حال می‏توانید روی درآمد دیگری که برای خود دارید، حساب کنید.»

۳- افراد خبره را جست‏وجو کنید. «افراد مناسبی را برای ایده‏هایی که آرزوی انجام‌شان را دارید پیدا کنید. وقتی که می‏خواستم یک برنامه رادیویی بسازم... به دنبال شخصیت‏های رادیویی خاص گشتم و سعی کردم با‏همه آنها صحبت کنم، به‏همین دلیل از آنها خواستم تا یک قهوه مهمان من باشند.»اگر چیزی که الان می‏دانم را قبلا می‏دانستم.....«من قصد دارم یک طرح جامع برای کسب‌وکارم ایجاد کنم و در رسانه‏های اجتماعی به‏طور جدی به بازاریابی آن بپردازم. شما‏هرگز نمی‏توانید مشتریان را صرفا با قرار دادن علامت تجاری‌تان در یک خیابان جلب کنید.»

قدم بعدی چیست؟
راه‏ حل مناسب برای دسترسی سریع و صرفه‏جویی در زمان برای ارائه محصولات به مشتریان، ایجاد محصولات دیجیتال مانند کتاب‏ها، فایل‏های تصویری و دوره‏های آنلاین است.

مترجم: الهام شیخان