کتیبه دزدیده شده از قلعه سمیرم ارزش مادی ندارد
دنیای اقتصاد: اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اعلام کرد: کتیبه به سرقت رفته ازقلعه سمیرم صرفا ارزش فرهنگی دارد و فاقد هرگونه ارزش مادی است.

اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان روز شنبه اضافه کرد: این کتیبه بر اثر قرار داشتن در معرض عوامل طبیعی، طی سالهای گذشته بشدت آسیب دیده و متون آن قابل خواندن نبوده است. این اداره کل با اشاره به اینکه بر روی این کتیبه صرفا خطوطی مبهم وجود داست، اضافه کرد: سارقان در طی سالهای گذشته بصورت ناشیانه باتعرض به این بنای تاریخی که در آستانه ثبت ملی قرار داشت، اقدام به تخریب کتیبه و سرقت بخشهایی از آن نموده بودند. روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: باتوجه به وضعیت نامناسب و آسیبی که سارقان به آن وارد کرده بودند، این کتیبه صرفا دارای ارزش فرهنگی بوده است.

بنابر این گزارش ، گروه کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان به ریاست ناصر طاهری معاونت میراث فرهنگی استان پس از اعزام به محل و بررسی دقیق این اثر تاریخی که با حضور کارشناسان انتظامی انجام شد، اعلام کردند: بر خلاف آنچه که تاکنون انتشار یافته است کتیبه ای که مورد تعرض سارقان قرار گرفته، متعلق به دوران اسلامی بوده و به دلیل غیرقابل خوانا بودن و وجود خطوط مبهم در آن، این اثر فاقد ارزش مادی است.

همچنین محسن جاوری مدیر پیشین حوزه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و مدیر کنونی میراث فرهنگی کاشان در گفت و گو با واحد خبر روابط عمومی این اداره کل گفت: کتیبه یاد شده متعلق به دوران اسلامی است و فاقد هرگونه خطوط و یا نشانه مشخصی بود که چند سال پیش توسط اداره کل در کاوشهای باستان شناسی کشف شد.

وی توضیح داد: متاسفانه به دلیل اینکه این کتیبه در دل کوه قرار داشت عوامل طبیعی موجب فرسایش آن شده و خطوط آن خوانا نیست که این نکته در بررسی های برخی باستان شناسان غربی که از این منطقه در گذشته بازدید نموده اند نیز وجود دارد.

وی گفت: پس از بررسی خطوط مبهم روی کتیبه چنین نتیجه گیری به عمل آمد که خطوط موجود، خط کوفی و متعلق به سده های اولیه دوران اسلامی بوده است. کتیبه قلعه سنگی سمیرم روز چهارشنبه ناپدید شد که رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم مساحت این کتیبه تاریخی را یک متر مربع اعلام کرد و گفت:

سارقان بصورت کاملا حرفه ای و با استفاده از تجهیزات و امکانات، این اثر تاریخی راکه در آستانه ثبت ملی قرار داشت از کوه برش داده و دزدیده اند. براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، دستورات لازم برای پیگرد قانونی سارقان از طرف مراجع قضایی صادر شده است.