فناوری موج چهارم، اقتصاد را متحول می کند
دنیای اقتصاد- تورم وارداتی در ایران، ارزش 47 میلیارد دلاری انرژی در سال 90 نسبت به سال 73، ادغام جهانی صنعت و نظام مالی دنیا، ورود فناوری موج چهارم به بخش های انرژی، ساختمان، نظام بانکی، حل مشکل مسکن با فناوری موج چهارم، پرینتر سه بعدی و کاهش هزینه های تولید، حجم 36 درصدی نقدینگی در آذر امسال و .... از جمله موضوعاتی بود که محمدحسین ادیب در نشست موج چهارم فناوری و اقتصاد مطرح کرد.
استاد برجسته اقتصاد کشور، در نشست موج چهارم فناوری و اقتصاد کمیسیون سیاست گذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به اینکه سازمان تجارت جهانی براساس شاخص های خود متوسط قیمت کالاها را مشابه سال قبل در همان بازار مقایسه و اعلام می کند، افزود: کشور ایران با یک تورم وارداتی مواجه است و متوسط قیمت کالاها طی ماه گذشته نسبت به ۳۵ سال پیش، ۳۵ درصد کاهش یافته است.محمدحسین ادیب افزود: براساس شاخص اوپک قیمت نفت در سال ۷۳ به طور یک دفعه ۴ برابر شد و نوع زندگی ایرانی تغییر کرد.این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه سازمان تجارت جهانی قیمت نفت را با قیمت های سال ۷۳ و تورم جهانی مقایسه می کند، تاکید کرد: تا زمانی که تورم را حذف نکنیم قیمت ها قابل مقایسه نخواهد بود. وی با اشاره به اینکه انرژی تولیدی به ارزش جهانی در ایران در سال ۷۳ معادل ۶ میلیارد دلار بود، افزود: ارزش این انرژی در سال ۹۰ معادل ۴۷ میلیارد دلار به قیمت سابق سال ۷۳ برآورد شده است. به گفته ادیب، در حال حاضر انرژی تولیدی کشور به قیمت سال ۷۳ به ارزش ۱۲ میلیارد دلار است. وی با اشاره به اینکه شاهد کاهش قیمت ها در فولاد نیز هستیم، گفت: قیمت فولاد از ۷۰۰ دلار به ۳۰۰ دلار کاهش یافته است.

این استاد برجسته اقتصاد کشور، با طرح این سوال که موج ارزانی در جهان بحثی آکادمیک بوده و یا ایران را نیز در برمی گیرد؟ گفت: مطابق آمار گمرک طی ۸ ماهه اخیر متوسط حقوق گمرکی که قانونا وارد کشور شده، ۵ درصد بوده همچنین برای کالاهایی که غیرقانونی وارد می شود، ۱۰ درصد است. به گفته ادیب، با تعرفه های گمرکی موجود در کشور در عمل عضو سازمان توسعه تجارت هستیم و اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی ادغام شده است. وی با تاکید بر اینکه طی ۱۵ سال گذشته صنعت جهان در هم ادغام شده است، تصریح کرد: طی ۵ سال گذشته که ایران با تحریم های بانکی مواجه بود، بازارهای مالی دنیا در هم ادغام شد اما ایرانی ها همچنان تصور می کنند که با همان نظام بانکی قبلی مواجه هستند در حالی که نظام مالی دنیا متفاوت شده است.به گفته استاد برجسته اقتصاد کشور، ارزانی قیمت ها در دنیا در ایران نیز اثر می گذارد و دلایل این ارزانی در جهانی شدن اقتصاد، فناوری موج چهارم، صرفه جویی ناشی از مقیاس تولید و رشد بالاتر بدهی دنیا نسبت به رشد تولید ناخالص ملی، است. وی با بیان اینکه در بخش انرژی، فن آوری های موج چهارم موجب کاهش هزینه های سرمایه گذاری و تولید شده است، گفت: طی ۱۲ ماه گذشته ۲۲ میلیارد دلار برای تولید برق به نیروگاه های خود یارانه پرداخت کردیم در حالیکه اگر از فناوری موج چهارم استفاده کنیم این رقم به نصف و معادل ۱۱ میلیارد دلار کاهش می یابد.

ادیب با تاکید بر اینکه هم اکنون بخاری های هر خانواده ایرانی فناوری موج دومی است، افزود: اگر این بخاری ها فناوری موج چهارم شوند مصرف گاز آنها به نصف کاهش و معادل صرفه جویی ۷۰۰ هزار بشکه انرژی خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه با لغو تحریم ها ابتدا نیروگاه های کشور باید سیکل ترکیبی شود، بیان کرد: این اقدام موجب صرفه جویی ۷۰۰ هزار بشکه انرژی خواهد شد.به گفته این استاد اقتصاد کشور، بخش انرژی کشور ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهکار است که ۱۵۰ میلیارد تومان آن بدهی شرکت نفت است و متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون، وزارت نفت حتی یک سنت از بدهی خود را پرداخت نکرده است. وی افزود: متاسفانه برای صنایع انرژی موج دومی یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت برای سرپا نگه داشتن آنها هزینه می کنیم در حالی که امروز سخن از فناوری موج چهارم است.به گفته ادیب، امروز فناوری موج چهارم علاوه بر بخش انرژی به ساختمان سازی، پزشکی و حتی نظام بانکی ورورد پیدا کرده است. وی با اشاره به اینکه تکنولوژی موج چهارم وارد عصر نظام بانکی بدون شعبه شده است، تاکید کرد: تا سال ۹۵ نظام بانکی کشور به فناوری موج چهارم مجهز خواهد شد چک از سیستم بانکی برای وصول حذف خواهد شد.این عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: علاوه بر این تکنولوژی موج چهارم برای حل مشکل مسکن راه حل ارائه داده به گونه ای که دولت دیگر در بخش مسکن دخالت نکند اما شهرهای اقماری را با قطارهای فناوری موج چهارمی با سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت به یکدیگر متصل کنیم. وی با بیان اینکه با قطارهای فناوری موج چهارمی؛ شهرهای قم و اصفهان، حومه تهران خواهند شد، تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ دهد ارزش قیمت زمین کاهش خواهد یافت و برای همیشه مشکل مسکن حل می شود.

ادیب با تاکید بر اینکه در حال حاضر زیرساخت های کشور با فناوری موج چهارم منطبق شده است، گفت: به طور قطع فناوری موج چهارم نه تهدید بلکه یک فرصت برای کشور است و اگر این فناوری به کار گرفته نشود تقاضا برای ارز افزایش می یابد. وی در ادامه در خصوص صرفه جویی ناشی از مقیاس تولید، بیان کرد: در حال حاضر در دنیا تمرکز سرمایه ایجاد شده است به عنوان مثال در ترکیه تولید کل مرغ مورد نیاز دنیا در 30 شرکت انجام می شود.این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: به طور قطع باید در بخش هایی سرمایه گذاری کنیم که با مقیاس تولید در ارتباط است. وی با بیان اینکه در آینده با توجه به فناوری موج چهارم در چین تولید از این کشور خواهد بود به پرینترهای سه بعدی اشاره کرد و گفت: هزینه های تولید با پرینترهای سه بعدی، به یک سوم کاهش می یابد.به گفته ادیب، روزانه دو اختراع در دنیا ثبت می شود در حالیکه از پرینترهای سه بعدی استفاده نمی کردند و اکنون استفاده می کنند. وی با اشاره به اینکه فناوری موج چهارم با پرینترهای سه بعدی، تولید را 75 درصد ارزان می کند، تاکید کرد: در حال حاضر 6 درصد تولید جهان با پرینترهای سه بعدی است در حالیکه در سال 2020 به 45 درصد افزایش می یابد.این استاد برجسته اقتصاد با تاکید بر اینکه فناوری موج چهارم مدیریت موج چهارمی می خواهد، تصریح کرد: باید فناوری موج چهارم را متناسب با شرایط کشور خود بومی سازی کنیم و ایران برای کنار آمدن با این فناوری باید رفتار خود را تغییر دهد. وی در ادامه با اشاره به اینکه حجم نقدینگی کشور در آذر ماه امسال 36 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، گفت: با وجودی که طی یک سال گذشته بانک مرکزی خلق پول نکرده اما پول های الکترونیک اثر تورمی همان پول های کاغذی را داشته است.ادیب افزود: طی یک سال گذشته نظام بانکی کشور دیجیتالی شده و حجم مبادلات پول الکترونیک نیز افزایش یافته است.