مردم کالای ایرانی با کیفیت بخرند

برند ملی در جهان امروز به یک عنصر اصلی و با اهمیت در شناسایی ملت‌ها و دولت‌ها تبدیل شده و در واقع برند سازنده مفهوم هویت یک ملت از ابعاد و زوایای مختلف است. با توجه به این نکته، تک ماکارون که خود یکی از برندهای پرآوازه و خوشنام ایرانیست، با انتخاب شعار «حمایت از کالای ایرانی» قدم در مسیری گذاشت که پایانش، محصولاتی با کیفیت و استاندارد بالا بود و با گذشت سالها باعث سربلندی و افتخار همه ایرانی‌ها و سرزمین باستانی مان شد. علی محمد صادقیان نایب رییس هیات مدیره و مدیر بازرگانی تک ماکارون، در گفت وگو با دنیای اقتصاد به عوامل موفقیت و ماندگاری یک برند اشاره کرده و تاکید می‌کند که اگر مردم برندها را بشناسند و کالای ایرانی بخرند، بازار ایران رونق می‌گیرد و تولیدکنندگان به کیفیت محصول خود بیشتر بها خواهند داد. دولت نیز باید از تولید و تولیدکننده حمایت کند و رسانه‌ها فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را هرچه بیشتر گسترش دهند. وی با تشکر از مصرف کنندگان، این عزیزان را یار و یاور حقیقی و وفادار محصولات تک می‌دانند که با اعتماد خود، انگیزه و امید واقعی به این شرکت می‌دهند.

چطور می‌توانیم برندهای ملی خود را حفظ کنیم و نام آنها را به آن سوی مرزها ببریم؟

برند ملی، مفهومی در بردارنده طیف وسیعی از فعالیت‏های یک ملت است که شامل صادرات، سرمایه‏گذاری خارجی، فرهنگ و میراث فرهنگی، مردم، حاکمیت و گردشگری است. در واقع، برند ملی نشان‏دهنده هویت یک ملت از ابعاد گوناگون است. برند ملی قدرتمند و متمایز بهترین هدیه ای است که یک کشور می‏تواند به صادرکنندگان خود بدهد. امروزه صادرات مبتنی بر برند، نیرومندترین راه برای ایجاد و حفظ وجهه ملی است. مهم‏ترین عنصر در برندسازی ملی نیز مردم هستند. مفهوم برند ملی مفهومی ‏فراگیر و گسترده ‏است که می‏تواند چتری برای همه برندها باشد و تمامی برندهای یک کشور را تحت پوشش خود بگیرد. برای حفظ برندهای ملی ابتدا باید آگاهی مردم را در مورد این برندها افزایش داد. وقتی آگاهی از برندهای ملی بالا رود، احتمال به خاطرآوری آسان نام برند در زمینه محصولات مشابه در ذهن مصرف‏کننده نیز افزایش می‌یابد. ارتقاء آگاهی از برند ملی به معنای افزایش شناخت و یادآوری آن در ذهن مشتریان بازار هدف است. لوگو یا علامت، نام برندملی و شیوه به کار گیری ارتباطات بازاریابی از جمله عوامل تأثیرگذار در ارتقاء آگاهی از برند هستند.

رسیدن به رشد اقتصادی مد نظر در قانون برنامه توسعه ملی و سند چشم‌انداز جز با حمایت و استقلال از تولیدات داخلی و دمیدن روح رونق و توسعه در کالبد صنعت ایرانی محقق ایران نخواهد شد. کارگران ایرانی به عنوان سرمایه انسانی اسلامی و به عنوان شایسته ترین نیروی کار در سایه این رونق و افزایش حرکت چرخ‌های اقتصادی به عنوان یک رکن جامعه سالم و پویا به حرکت درآمده و نهایتا با حمایت دولت و همت کارفرمایان پیشرو و برندهای محبوب ملی با ایجاد یک هم افزایی باعث ایجاد تحول و جهادی اقتصادی در فضای کسب و کار خواهد شد. توسعه برندهای محبوب ایرانی که جز با حمایت همه جانبه دولت مردان و تلاش تولیدکنندگان در ارائه محصولات پیشرو، کیفی، قابل رقابت و منطبق با نیازهای جامعه امروزی محقق نخواهد شد باعث صیانت از مرزهای اقتصادی کشور عزیزمان و ارتقاء سلامت، بهبود فضای کسب و کار، توقف خروج ارز از کشور سرمایه و در نهایت باعث به اهتزاز درآمدن پرچم پر افتخار کالای ایرانی با نام‌ها و برندهای پر آوازه و قوی در فضای جهانی خواهد شد.

چطور شد به فکر استفاده از شعار «حمایت از کالای ایرانی» افتادید ؟

در موضوع مهم و راهبردی حمایت از کالای ایرانی، داشتن درک درست و جامع از مفهوم «حمایت از کالای ایرانی» کمک فراوانی به تحقق آن خواهد کرد.حمایت از کالای ایرانی سطوح مختلفی دارد. در نگاه اول سطوح مردم و دولت (دولت به معنای عام، نه صرفا قوه مجریه) قابل شناسایی است.روشن است که اگر مردم کالای خارجی کمتر بخرند و تا حد ممکن از کالاهای ایرانی یا کالاهایی که بخشی از آن در ایران تولید می‏شود استفاده کنند، بازار کافی برای تولیدکننده ایرانی به وجود می‏آید و زمینه‌های رونق یافتن تولید داخلی فراهم خواهد شد. این به معنای ایجاد شغل بیشتر و ارتقای امنیت شغلی در جامعه است. دولت هم به عنوان نهادی که اختیارات لازم را برای تنظیم بازار دارد می‏تواند معادلات بازار را به گونه‏ای تنظیم کند که مصرف کالای داخلی در مقایسه با کالای خارجی منطقی‏تر بوده و صرفه اقتصادی بهتری داشته باشد. صدا وسیما و رسانه‏های عمومی نیز نقش مهمی در شکل‏دهی اذهان مردم دارند.

به نظر شما چرا برخی از برندهای ایران بعد از مدتی می‌میرند و نامی از آنها باقی نمی ماند ؟

تولید محصول باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی و نیز در نظرگرفتن سلایق مشتریان، سبب ایجاد تعهد در خرید مجدد آن محصول می‌شود و به بقای آن برند کمک می‌کند. مردم به همان‌اندازه که وظیفه دارند کالای ایرانی تهیه کنند، همان‌اندازه هم وظیفه دارند از تولید کننده ایرانی حداکثر کیفیت را مطالبه کنند تا شاهد رشد و افزایش کیفیت محصولات ایرانی باشیم. در محیط کسب ‏وکار امروز که تغییرات اساسی پی‏درپی و سریع در حوزه‏های مختلف، چالش‏های فراوانی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و سودآوری، سهم بازار و حتی بقای آنها را تهدید می‏کند، تنها شرکت‏هایی می‏توانند با موفقیت پیش بروند و سرپا بمانند که از یک سو در شناسایی و پیش‏بینی این تغییرات پیشرو و پرقدرت بوده و از سوی دیگر، از توان و سرعت کافی برای انطباق و همگام شدن با تغییرات همه جانبه برخوردار باشند.

محصولات فراسودمند تک ماکارون همگام با سلامت جهانی

تک ماکارون به عنوان بنیانگذار محصولات فراسودمند چه اقداماتی در راستای تحقق این اهداف داشته است و مزیت‌ها و خاصیتهای این محصولات چیست؟

با توجه به افزایش تاکید بر سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری‌ها، مصرف موادغذایی فراسودمند رشد چشمگیری داشته است. غذاهای فراسودمند افزون بر ارزش تغذیه ای پایه، دست کم دارای یک خاصیت مشخص و به اثبات رسیده ارتقای سلامت و پیشگیری کننده یا کاهش دهنده بیماری هستند. غذاهای فراسودمند برای نخستین بار اوایل سال ۱۹۸۰ در ژاپن مورد استفاده قرار گرفتند، اما نکاتی سبب شده است تا این غذاها از آن زمان تا امروز رشد روز افزونی داشته باشند. مطالعات جدید برمبنای رابطه رژیم غذایی و جلوگیری از بیماری‌های سخت و مزمن یکی از آن‌ها است. از سوی دیگر، بالا رفتن سن افراد در کشور‌های توسعه یافته و افزایش دلواپسی برای حفظ سلامت آنها که بیشتر در معرض بیماری‌ها- به خصوص بیماری‌هایی مانند سرطان، پوکی استخوان، دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته- قرار دارند نیز از دلایل دیگر است. مهم‌ترین غذاهایی که خصوصیات فراسودمند بودن آنها تا‌کنون مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته فرآورده‌های پروبیوتیک، میوه‌ها و سبزی‌های رنگی، محصولات سبوس‌دار، غذاهای حاوی اسیدهای چرب غیراشباع و گیاهان سنتی و دارویی است. در شکل ۱. چند نوع از محصولات فراسودمند نمایش داده شده است. از جمله فواید مصرف این موادغذایی می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، دارا بودن ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن مانند ویتامین ها، سم‌زدایی و اثرات ضدالتهابی اشاره کرد.

برخی از انواع محصولات فراسودمند

شرکت تولیدی تک ماکارون تولید کننده انواع محصولات ماکارونی، پودر کیک، آرد بسته بندی شده و محصولات میان وعده (شامل فرآورده‌های حجیم شده غلات و سیب زمینی، کورن فلکس، مغزیجات فرآوری شده) با به کارگیری بهترین ماشین آلات و تجهیزات روز دنیا و بهره گیری از متخصصان و مشاوران برجسته محصولاتی با کیفیت و ایمنی مناسب، با هدف ارتقای سلامت جامعه و جلب رضایت مشتریان محترم از سال ۱۳۹۱ اقدام به تولید محصولات فراسودمند کرده است. از جمله این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماکارونی روی: بدن انسان برای حفظ سیستم ایمنی خود، به ساخت پروتئین ها، فعالسازی آنزیم ها، ایجاد DNA و حفظ حس بویایی نیاز دارد. کمبود روی می‌تواند به عقب ماندگی، اسهال، ضعف و ناتوانی، ریزش مو، جراحت پوست و چشم، کاهش سیستم ایمنی بدن و کاهش اشتها منجر شود. از این رو ماکارونی حاوی روی تک ماکارون، با هدف کاهش عوارض ناشی از کمبود روی تولید شد. اسپاگتی فیبردار حاوی سبزیها (ریحان و نعنا) نیز با توجه به خواص بی شمار ریحان و نعنا از جمله درمان کرامپ معده، یبوست، التهاب روده، درمان تحریک‌های عصبی، خستگی، افسردگی و افزایش اشتها موجب ارتقای سلامت مصرف کنندگان می‌شود. ریحان از دیرباز مورد توجه متخصصان تغذیه بوده است، چراکه خواصی از جمله ارتقای سلامت دستگاه قلبی - عروقی، پیشگیری از سرطان، سلامت پوست و مو، سلامت استخوان و بافت همبند، خواص ضد باکتریایی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. مصرف نعنا نیز فوایدی از جمله تقویت کننده معده و بدن، مسکن و آرام بخش، ضد تشنج و سرفه، درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و آسم دارد.

مصرف ماکارونی آنتی اکسیدان (حاوی لیکوپن) تک ماکارون سبب کاهش خطر رشد سلول‌های سرطانی، پیشگیری از حمله‌های قلبی و کاهش تحلیل استخوان می‌شود. مطالعات نشان داده است که لیکوپن خواص ضد سرطان بسیار قوی دارد و سبب کاهش خطر رشد سلول‌های سرطانی گردن رحم می‌شود. لیکوپن برای حفظ سلامت قلب نیز مفید است. مصرف زیاد غذاهای حاوی لیکوپن، به ویژه گوجه فرنگی و محصولات آن، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی منجر شود. لیکوپن مانع از اکسیداسیون و تشکیل رسوب روی دیواره سرخرگ‌ها می‌شود و به این ترتیب از بروز آترواسکلروز جلوگیری می‌کند. لیکوپن همچنین سبب کاهش تحلیل استخوان می‌شود که در پوکی استخوان اتفاق می‌افتد. استئوکلاست‌ها (سلولهایی که سبب تجزیه استخوان می‌شوند)، می‌توانند رادیکال‌های آزاد تولید کنند و رادیکال‌های آزاد سبب تشدید از دست رفتن بافت استخوانی می‌شوند. افرادی که غلظت لیکوپن خون بالاتری دارند، میزان تحلیل استخوان در آنان کمتر است. ماکارونی حاوی امگا-۳ : توجه به فواید سرشار اسیدهای چرب امگا-۳ و لزوم دریافت آنها از طریق رژیم غذایی، انگیزه غنی سازی ماکارونی حاوی امگا-۳ را ایجاد کرد. این محصول موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی شده و در سلامت ذهن و چشم نقش دارد. همچنین امگا-۳ عوارض عصبی ناشی از دیابت را کاهش داده و تأثیر مثبت در روند درمان میگرن، استرس، تنش‌های عصبی و افسردگی و مبارزه با بیماری‌های التهابی دارد؛ به طوری که اگر روزانه ۲ گرم امگا ۳ خالص به بیماران مبتلا به میگرن داده شود، در برخی موارد میگرنشان کنترل می‌شود. چربی‌ها نیز در ساختمان سلولی بدن و به خصوص سلول‌های مغزی شرکت دارند و اسیدهای چرب امگا ۳ از این نظر نقش‌های به خصوصی را ایفا می‌کنند.

اسپاگتی پروبیوتیک: باتوجه به تاکید بسیار متخصصان بر اثرات سلامت زایی حاصل از مصرف مداوم پروبیوتیک ها، اسپاگتی پروبیوتیک تک ماکارون با اخذ مجوزهای لازم در پایان سال ۹۱ به بازار ارائه شد. از جمله مزایای سلامت بخش این فرآورده می‌توان به محافظت بدن از التهابات دستگاه گوارش، تسهیل هضم لاکتوز، تسکین علائم سندروم معده تحریک پذیر، پیشگیری و درمان اسهال عفونی، پیشگیری از عوارض آنتی بیوتیک‌ها و عفونت‌های بیمارستانی اشاره کرد. فروش غلات، ماست و نوشیدنی‌های پروبیوتیک افزایش رو به رشدی در بازار جهانی نشان داده و این غذاها همچنان می‌توانند به عنوان رهبر گروه غذاهای فراسودمند قرار گیرند. علاوه بر محصولات ماکارونی و اسپاگتی، شرکت تولیدی تک ماکارون رویکرد اهمیت ارتقای سلامت مصرف کنندگان را در محصولات دیگر خود از قبیل پودر کیک و محصولات اسنک نیر اعمال کرده است. پودر کیک مولتی گرین که به عنوان یک میان وعده کامل رژیمی در ساعات روز محسوب می‌شود از جمله این محصولات است. در این نوع کیک از غلاتی چون کنجد، تخم کتان، تخم آفتاب گردان، پرک گندم و فیبر غذایی استفاده می‌شود. کیک مولتی گرین مزایای فراوانی از جمله تقویت عملکرد سیستم ایمنی و عصبی بدن، حفظ متابولیسم و افزایش رشد و تکثیر سلول‌ها دارد و دارای مقادیر قابل توجهی اسیدهای چرب غیراشباع (این اسیدها برای سلامتی بدن ضروری‌اند)، ماندگاری و ارزش غذایی بالا، هضم آسان و فاقد اسید چرب ترانس است. غلات صبحانه تک ماکارون هم غنی شده از ویتامین‌های گروه B و C، آهن و اسیدفولیک است که در دو شکل حلقه ای و توپی و در سه طعم (شکلاتی، شکری، ساده) در واحد اسنک این شرکت تولید می‌شوند.