استقبال از ایده جدید یک تاکسی تلفنی در مشهد

دنیای اقتصاد- همیشه ایده‎های جدیدی که رفاه را به ارمغان می‎آورد، ماندگار می‏شود و توسعه می‎یابد؛ حدودا سه سال می‌گذرد از زمانیکه مدیر یکی از تاکسی تلفنی‎های مشهد به فکر ایجاد تحولی در سرویس‎دهی به مشترکان خود افتاد و با به‌‌کارگیری نرم‎افزاری که به همین منظور طراحی شده بود، سیستم مانیتورینگ را برای رانندگان خود فعال کرد تا بتواند با مشاهده آنلاین رانندگان بر روی نقشه خود، سریع‏ترین روش سرویس‎دهی به مسافران را داشته باشد و بدون معطلی به مشترکان خدمات‎رسانی کند و آن‎ها را به مقصد مورد نظر برساند.

اگرچه سه سال پیش، ایده تجهیز این آژانس به سیستم مانیتورینگ نو بود و در آن زمان تاکسی تلفنی «ابوذر» واقع در خیابان ناصرخسرو مشهد، تنها آژانس شهر بود که به این شکل سرویس‎دهی می‎کرد اما این ایده در فاصله کمتر از دو سال از سوی بسیاری از مدیران تاکسی تلفنی‌های شهر مورد استقبال قرار گرفت و حالا حدود ۵۰ تاکسی تلفنی مشهد این سیستم را در اختیار دارند و از این طریق به مشترکان خود خدمات‎رسانی می‎کنند. تجهیز به سیستم مانیتورینگ در این تاکسی تلفنی باعث شده است نیازی به حضور رانندگان در دفتر آژانس نباشد؛ رانندگان این آژانس در سطح مناطقی که تبلیغات آژانس صورت گرفته، پراکنده هستند و از طریق اینترنت به نرم‏افزار خاصی دسترسی دارند که به‌وسیله آن می‎توانند به مبدأ و مقصد مشترکان دسترسی داشته باشند؛ به این ترتیب که پس از تماس مشترکان با این آژانس، آدرس مبدأ و مقصد برای نزدیک‎ترین راننده به مقصد موردنظر ارسال می‎شود؛ پراکندگی رانندگان در شهر باعث شده اعزام آن‎ها برای سرویس‎دهی به مشترکان در کوتاه‎ترین زمان ممکن رخ دهد و حداکثر دو دقیقه پس از تماس مشتری، راننده جلوی در منزل مشترک موردنظر حاضر می‎شود.

در این سیستم از زمان سوار شدن مسافر، تاکسی‎متر فعال می‏شود و طول مسیر طی شده، از طریق سیستم مانیتورینگ به مدیر آژانس اعلام می‎شود و با کنترل مسیرهای طی شده توسط مدیر آژانس، راننده نمی‏‎تواند هزینه اضافه از مشتری دریافت کند. درخصوص تفاوت نحوه فعالیت این تاکسی‌تلفنی با تاکسی‏های بی‎سیم که درحال حاضر فعالیت می‎کنند، می‎توان گفت در تاکسی بی‎سیم‎ها راننده پیج و آدرس مشتری از طریق بی‏سیم به وی اعلام می‎شود اما در این تاکسی تلفنی، راننده از طریق ارتباط نرم‎افزاری که بر پایه اینترنت صورت می‏گیرد، در جریان مبدأ و مقصد مشتری قرار خواهد گرفت؛ همچنین هزینه ورودی و درنتیجه مبلغ کرایه این تاکسی تلفنی از تاکسی‎های بی‎سیم کمتر است.

ارسال 2 پیامک برای مشتری

علاوه بر این، مشتریان این آژانس دو پیامک دریافت می‏کنند که در پیامک اول مشخصات راننده، رنگ و پلاک خودرو و ... ارسال می‏شود و پیامک دوم حاوی مبلغ کرایه مسافر است که بعد از اتمام سرویس به وی اعلام خواهد شد و از این طریق نیز امکان دریافت کرایه بیشتر توسط راننده از مشتری و امکان تخلف راننده در این زمینه کاهش می‌یابد.

جذب 15 هزار مشترک

مدیر آژانس «ابوذر» درخصوص فعالیت این تاکسی تلفنی به «دنیای اقتصاد» می‏گوید: در ابتدای تجهیز به سیستم مانیتورینگ حدود ۲۵ راننده با ما همکاری داشتند که درحال حاضر این تعداد به حدود ۶۰ نفر رسیده و این رانندگان در سه شیفت کاری فعالیت می‎کنند؛ با توجه به توسعه فعالیت و گسترش شعاع سرویس‎دهی، تعداد رانندگان ما نیز افزایش خواهد یافت. صدقی با بیان اینکه قبل از تجهیز به این سیستم تعداد مشترکان ما حدود ۱۷۰۰ نفر بود اما اکنون این رقم به ۱۵ هزار نفر رسیده است، اظهار می‎کند: جرایم سنگینی برای رانندگان متخلفی که کرایه بیشتری از مسافران دریافت کنند، درنظر گرفته شده که بازدارنده است و از طرفی کنترل مسیرهای طی شده و ارسال پیامک مبلغ کرایه به مسافران نیز امکان تخلف را کاهش داده است. وی درخصوص پیامک‌های ارسالی برای مشتریان، خاطرنشان می‏کند: ارسال این پیامک‎های برای رفاه حال مشتریان و اطلاع آن‏ها از مبلغ دقیق کرایه پرداختی صورت می‎گیرد.