شناسنامه در راه است

رییس پلیس امنیت نیروی انتظامی استان اصفهان در حالی از کنترل بیشتر انبارها و شناسنامه دار کردن آنها خبرداد که اصفهان با افزایش۶۹ درصدی کشفیات کالای قاچاق نسبت به سال‌های گذشته روبه رو شده است.

به گفته خسروی اگر انباری شناسایی شود که کالای قاچاق درآن وجود داشته باشد نمیتوان از انبار دارگذشت و او هم باید مسئولیت کالای قاچاق را برعهده بگیرد و مجازات شود. خسروی گفت که در حیطه قاچاق کالا و ارز سازمان صنعت معدن تجارت موظف است کالاهای ورودی به کشور را شناسنامه دار کند که کالا توسط مردم و فروشنده قابل شناسایی باشد.فلسفه مبارزه با قاچاق حمایت از تولید کننده داخلی می باشد و جای تعجب است که بسیاری از تولید کنندگان داخلی سعی در افزایش قیمت کالاهای خود دارند. رییس پلیس امنیت نیروی انتظامی با پررنگ خواندن نقش امنیت جامعه گفت:هرجا که امنیت نباشد هیچ فعالیت قانونی اقتصادی نمی‌تواند نتیجه بخش باشد. خسروی به نقش آفرینی همه دستگاه ها در اجرای سیاست و ایجاد امنیت اشاره کرد وگفت که امروزه در عرصه فضای مجازی شاهد وقوع جرایمی گاه نوظهور هستیم که در فضای مجازی، به تجارت الکترونیک حمله می‌کند و منشاء بسیاری از آسیب ها به فعالان اقتصادی است.

اینکه امروزه نقش بازار در امنیت کشور و استان اصفهان برکسی پوشیده نیست گوشه ای از صحبت های رییس پلیس امنیت نیروی انتظامی استان بود که در ادامه به نقش بازارها چه مستقیم و چه غیرمستقیم برای ایجاد امنیت اشاره شد. بازاری که ایمنی خود را افزایش دهد و با انواع جرایم با بالابردن سطح ایمنی مقابله کند نقش بسیار موثری خواهد داشت. زمانی که بازاری باعث افزایش کارآفرینی و ایجاد شغل شود خود عامل غیرمستقیم افزایش امنیت است . خسروی معتقد است که این کار در استان اصفهان به خوبی انجام شده و شرایط مناسبی در عرصه اقتصادی بوجودآمده است، همچنین با همکاری اصناف و اتحادیه ها توانستیم فضای نا امنی را برای قاچاقچیان کالا فراهم کنیم.

خسروی با اعلام این خبر که صنوفی که قبلا خواسته یا ناخواسته به قاچاق کالا می پرداختند همکاری خود را با ما آغاز و اعلام آمادگی کردند،ابراز تآسف هم کرد.این ابراز تآسف از سواستفاده از گرانی بود که یک سری از کالاها را سر خود گران می کنند. گران کردن هر نوع کالایی به بهانه مبارزه با قاچاق، بازی در زمین دشمن است و این نمی‌تواند بهانه گران کردن محصول و ملتهب کردن بازار شود. او گفت که اتحادیه های مربوطه باید با هر نوع گرانی کالا به بهانه مبارزه با قاچاق بشدت مقابله کرده و اجازه ندهند یک سری افراد با کارهای بی اساس این امر را تحت شعاع قرار دهند.

مبارزه با سرقت و نقش صنوف برای ایجاد امنیت موضوع قابل انکاری بود که به آن اشاره شد .به اعتقاد وی باید همه صنوف به پلیس کمک کنند تا ایمنی را برقرار کنند. بی شک هر چقدر ایمنی یک صنف بالاتر باشد امنیت اقتصادی بالا می رود و سرقت کاهش می یابد. خسروی در ادامه آماری از سرقت مسلحانه از طلا فروشی هاداد .در آمار رییس پلیس امنیت نیروی انتظامی در شش ماهه اول سال از ۳ فقره سرقت مسلحانه نافرجام گفته شد که علت اصلی آن امنیت بالای طلا فروشی بوده است. او در خصوص خریداران اموال مسروقه گفت: مقابله با کسانی که در خرید و فروش اموال مسروقه فعالیت می کنند بسیار یاری رسان است، خوشبختانه ۹۲ مال خر اموال مسروقه را شناسایی کرده و پلمپ کردیم.ما به کمک صنوف می توانیم میکروب های بازار را پاک سازی کرده و امنیت را بالا ببریم.

وی در پایان اشاره کرد: برای برخی صنوف ساعت خاموشی اعلام کردند، این اقدام صرفا امنیت مغازه داران را در برداشته و خوب است که صنوف با پلیس همکاری و مشارکت داشته باشند. پلیس امنیت در همه جایگاه های فعالیت اقتصادی نمی‌تواند حضور داشته باشد و گاهی باید به صورت غیر محسوس کنترل کند. استفاده از نگهبان محله از شرکت های انتظام که تحت آموزش نیروی انتظامی بوده یکی از راه های موثر جهت افزایش امنیت است و می‌توانند با هزینه ناچیز نگهبان محله را استخدام کند.