قِلق چیدمان خانه‌های نقلی
همه ما به تنوع و تغییر نیاز داریم و در صورتی که مدتی طولانی در یک فضای تکراری رفت و آمد و زندگی کنیم دچار روزمرگی و دلمردگی می‌شویم، خانم‌های خانه بیش از سایر افراد نسبت به این موضوع حساس اند شاید به این دلیل که وقت بیشتری را در منزل می‌گذرانند. زندگی در آپارتمان‌های کوچک برای افرادی که علاقه‌مند به تغییر و تحولات بسیار در فضای خانه هستند دشوار است و شاید بارها شما در ایجاد تغییر و تحول یا تعویض وسایل خانه در آپارتمان تان دچار یاس و ناراحتی شده باشید و از این کار پشیمان شوید، حالا فرض کنید که این آپارتمان کوچک اجاره‌ای هم باشد و شما نتوانید تغییرات محسوسی به وجود آورید و حتی ممکن است صاحب خانه شما از آن دست افرادی باشد که به کوبیدن میخ بر دیوار هم برای نصب چند قاب عکس کوچک حساس باشد، بنابراین کار شما سخت می‌شود، اما نگران نباشید همیشه برای ایجاد تغییر و تنوع دادن به محیط راه‌هایی وجود دارد.
برای اینکه بتوانید فضای آپارتمان تان را باز و گسترده نشان دهید باید قالیچه‌ای کوچک‌تر از کف اتاق درست در وسط اتاق نشیمن پهن کنید و در انتخاب مبلمان هم بهتر است سراغ بدون دسته‌های آن بروید، به طور کلی در فضاهای کوچک اولین فکری که می‌تواند شما را از کمبود جا راحت کند پیدا کردن وسایل چند منظوره است، بنابراین بد نیست مبلمانی که انتخاب می‌کنید از آن نوعی باشد که قابلیت تبدیل شدن به تختخواب را هم دارد و بتوانید آن را برای میهمان عزیزتان تبدیل به یک جای خواب مناسب کنید.
مبلمانتان را طوری قرار دهید که فقط پایه‌های جلویی آن روی قالیچه باشد و بهتر است میز تلویزیون هم خارج از فضای قالیچه و مبلمان قرار گیرد حتی در صورتی که امکان آن وجود دارد برای تلویزیون می‌توانید آنها را روی دیوار نصب کنید تا میز و ملزومات فضایی را اشغال نکند. البته در این نوع چیدمان هم ممکن است فضاهای کوچک مرده‌ای در پشت وسایل به وجود بیاید اما می‌توانید از این فضاها به بهترین شکل استفاده کنید. مثلا می‌توانید در فضای پشت کاناپه‌ها یک میز شیشه ای باریک قرار دهید و از آن به عنوان میز کار استفاده کنید.
می توانید از مبل‌هایی متفاوت استفاده کنید مثلا یک کاناپه تک و دو صندلی متفاوت، بهتر است صندلی‌ها را طوری انتخاب کنید که در صورتی که به خاطر کمبود جا مجبور شدید تلویزیون را پشت مبل‌ها قرار دهید بتوانید آنها را بچرخانید و تلویزیون تماشا کنید. به جای میزهای پذیرایی بزرگ از چند میز کوچک استفاده کنید تا بتوانید به راحتی آنها را جا به جا کنید، اگر جایی برای میز غذاخوری ندارید می‌توانید صندلی‌های پایه بلند برای پیشخوان تهیه کنید یا اگر پیشخوان آشپزخانه تان کوچک و باریک است یک میز چوبی دیواری کنار پنجره یا محل مناسبی در خانه نصب کنید و از آن برای غذا خوردن استفاده کنید حتی می‌توانید آن را تاشو بسازید تا در صورتی که نیازی به آن نیست فضایی را اشغال نکند.
اگر تعداد مبلمان تان کم است می‌توانید صندلی‌ها و چهارپایه‌های کوچک و فانتزی تهیه کنید که به راحتی هم زیر مبل‌ها جا بگیرند و هر وقت جا برای نشستن کم بود آنها را بیرون بکشید و استفاده کنید. راه‌حل دیگر این است که تشکچه‌ها و کوسن‌هایی با اندازه‌های متوسط تهیه کنید و روی آنها را با پارچه‌های خوش نقش و نگار و متناسب با روکش مبل‌ها یا هماهنگ با پرده‌ها بپوشانید و برای نشستن کف اتاق از آنها استفاده کنید که این کار به صمیمی‌تر جلوه دادن فضا کمک می‌کند.
گاهی در خانه فرورفتگی‌های باریکی وجود دارد که شاید نتوانید کتابخانه‌ها یا بوفه‌هایی متناسب با اندازه آن فضا در بازار پیدا کنید، بهترین کار این است که این فضا را قفسه بزنید و به عنوان کتابخانه استفاده کنید حتی در صورتی که دوست نداشتید این فضا قابل دیدن باشد می‌توانید هم رنگ و طرح پرده‌های منزل تان برای این قسمت یک پرده ساده تهیه کنید، یک پیشنهاد جالب در مورد پرده‌ها این است که می‌توانید آنها را از سقف نصب کنید تا ارتفاع اتاق بلندتر به نظر برسد.یکی دیگر از وسایلی که می‌تواند در خانه‌های کوچک کاربرد بسیار زیادی داشته باشد سبد‌های کوچکی است که می‌توانید از آنها به عنوان میز یا حتی نشیمن گاه هم استفاده کنید و ظاهر آنها طوری طراحی شده که هیچ کس متوجه نخواهد شد داخل این میز کوچک پر است از وسیله‌هایی که شما به ندرت در طول ماه و سال از آنها استفاده می‌کنید. در آشپزخانه آپارتمان‌های کوچک بهتر است از شلوغ کردن و چیدن وسایل روی پیشخوان آشپزخانه بپرهیزید و بیشتر وسایل را درون قفسه‌های باریکی که روی دیوار‌ها یا زیر پیشخوان می‌توانید نصب کنید قرار دهید یا به وسیله قلاب‌های کوچکی وسایلی که می‌شود آویزان کنید و آن دسته از ظروف بزرگی که استفاده چندانی از آنها نمی‌شود بالای کابینت‌ها قرار دهید.
برای جمع و مرتب کردن کردن وسایل اضافه‌ای که زیر تخت و گوشه و کنار اتاق خواب تان افتاده می‌توانید از کشوهای پلاستیکی استفاده کنید یا از فایل‌های کوچک‌تر برای جمع کردن اسناد استفاده کنید.
اگر نیاز دارید تا بخشی از فضای اتاق خواب یا نشیمن را به محلی برای کار اختصاص دهید و نمی‌خواهید ظاهر نامناسبی پیدا کند بهتر است از جداکننده‌های آکاردئونی استفاده کنید که طراحی‌های بسیار زیبایی هم دارند.
اگر مشکل کوبیدن میخ به دیوار دارید، می‌توانید از قاب عکس‌های پایه دار استفاده کنید یا با یک کاغذ رنگی یک نوار روی دیوار ایجاد کنید و یک نمایشگاه عکس شخصی داشته باشید و عکس‌ها را به جای قاب کردن و میخ کوبیدن به دیوار روی این کاغذ رنگی بچسبانید.