استرالیا چشم انداز قیمت سنگ آهن در سال 2017 را 20 درصد کاهش داد

منبع : Bloomberg
ترجمه و تنظیم: ریحانه سرلک

استرالیا بزرگترین صادرکننده سنگ آهن دنیا پیش بینی قیمت سنگ آهن در سال آینده میلادی را ۲۰ درصد کاهش داد . گفتنی است این کاهش پیش بینی باوجود بهبود قیمت ها در نیمه اول سال ۲۰۱۶ صورت می گیرد که بعد از سه سال کاهش ، قیمت ها به ۴۸ دلار رسید .

از مهمترین دلایل برای ارائه چنین پیش بینی می توان به ادامه تولید فولاد در چین ، انصراف معدن داران از توسعه فعالیت ها بدلیل خسارات وارده به آنها و عرضه زیاد سنگ آهن در سطح جهانی اشاره نمود . سنگ آهن در هفته جاری در رنج ۵۸ تا ۶۰ دلار بود . پیش بینی قبلی استرالیا در ماه مارس برای قیمت سنگ آهن ۵۶ دلار بود البته پیش بینی آنها برای سال ۲۰۱۶ کمی تغییر داشت و از ۴۵ دلار به ۴۴ دلار و ۲۰ سنت رسید . باوجود این تغییر بزرگ و افزایش حجم تقاضا سطح درآمد حاصل از فروش سنگ آهن همچنان پائین و بدون تغییر مانده است . در فاصله ماههای فوریه تا آوریل قیمت سنگ آهن استرالیا در بازار بورس دالیان بین ۴۴ تا ۶۶ دلار معامله شده است .

اطلاعات انتشار یافته اخیر توسط چین نشان می دهد که مجدداً میزان موجودی در بنادر این کشور افزایش یافته و به بالاترین میزان خود از دسامبر سال ۲۰۱۴ رسیده است . ژوکه تحلیلگر شرکت هوآتای در شانگهای می گوید : تصمیم برخی معدن داران مبنی بر افزایش عرضه، بازار را تا پایان سال جاری اشباع کرده است . تجدید نظر در پیش بینی منطقی بود زیرا صنعت فولاد چین تحت تغییرات قرار دارد بنابراین تقاضا برای سنگ آهن کاهش خواهد یافت البته این پیش بینی برای سنگ آهن با خلوص ۶۲ درصد است. امکان دارد قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۱۷ به حدود ۳۵ دلار برسد و دولت استرالیا هم در بودجه خود قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۱۷ را ۵۰ دلار محاسبه کرده است . گفته شده تولید توسط شرکت های ریوتینتو ، بی اچ پی بیلتون ، فورتسکیو و روی هیل در کل ۹۲ درصد از تولید سنگ آهن این کشور را تشکیل می دهند .