5 قدم اساسی تا ایجاد برند شخصی

مترجم: مریم لقمانی

برند شخصی شما، نشانگر ظاهر تجارت شما در جهان است. به همین دلیل است که یک برند قوی و عالی به یک برند ناخوشایند ترجیح داده می‌شود. وقتی مردم می‌دانند که شما چه کسی هستید و در منطقه خاصی از درک و تخصص، به دنبال شناسایی شما هستند، در نتیجه شما خود و صنعتتان را به همگان معرفی می‌کنید. سوال این است، چگونه به رسمیت شناخته می‌شوید؟ اعتبار و طرفداران خودتان را چگونه فراهم می‏کنید؟ اگر به دنبال ساختن برند شخصی خود هستید در اینجا پنج روش برای انجام آن ذکر می‌شود:

۱. اعتبار خود را درک و حفظ کنید.

تصور کنید برندتان «جعلی» است، قطعا بسیار سخت خواهد بود. مجبورید به روش خاصی عمل کنید، به روش خاصی دیده شوید و چیزهای خاصی را بگویید، صرف‌نظر از آنچه حس می‌کنید. برخی از متخصصان به شما پیشنهاد می‌دهند که به دنبال ساخت برند شخصی از طریق شکل دادن و مدل سازی کردن آنچه که دیگران می‌بینند باشید، اما در درازمدت حفظ آن طاقت فرساست. برند شما باید بازتابی از چیزی باشد که هستید. آیا می‌دانید به چه چیزی معتقدید؟ در چه چیزهایی برجسته هستید؟ و نقاط ضعف و قوتتان کجاست؟ هرگز فراموش نکنید، افراد با دیگران در ارتباط هستند. اگر به‌نظر فردی حقیقی نمی‌رسید، یا اگر به صورت یک فرد جعلی به نظر می‌رسید، فکر می‌کنید مردم چگونه به شما اعتماد کنند؟ حتی اگر آنها برای مدتی از این شخصیت جعلی شما خرید کنند، ذره‏ای جزئی از ناهماهنگی می‌تواند مشکل آفرین باشد. ابتدا برند شخصی خودتان را بسازید و در درجه نخست، یک درک از معتبر بودن برندتان را به‌دست آورید و سپس آن را با جهان به اشتراک بگذارید. ماسک خود را کنار بگذارید و از آسیب پذیر بودن نترسید.

2. ارتباط کلامی

اگر به دنبال ساخت برند خود هستید، باید خوب سخنرانی کنید. طبیعتا، این به معنی توسعه مهارت‌های اجتماعی شما است. اگر دقیقا رفتاری شبیه آنچه که دیگران دارند داشته باشید، هرگز نمی‌توانید در بین جمعیت برجسته و مطرح باشید. با علم و قدرت حرف بزنید. نشان دهید که می‌دانید درباره چه چیزی حرف می‌زنید و سوالات را به روشی پاسخ دهید که به درد مخاطبانتان بخورد. نشان دهید که اعتماد به نفس دارید. امکان دارد برخی از آنها انتقاد کرده یا مخالفت کنند. مورد مهم این است که به واکنش‏ها با دید باز بنگرید. از دیگران به خاطر اینکه نظرات خود را مطرح می‌کنند تشکر کنید و اگر نقاطی که آنها مطرح می‌کنند درست است، مشخص کنید که چگونه می‌توانید آن را اصلاح کرده و دفعات بعد به بهترین نحو آن را اجرا کنید. سخنرانی فرصتی است تا دیده و شنیده شوید. از سخنرانی‏های کوتاه آغاز کنید و ادامه دهید. شما نمی‌توانید از عهده سخنرانی با کیفیت بالا برآیید، اما اگر به‏روز بودن خود را حفظ کنید، طرفداران خود را جذب می‏کنید و به رویدادها و کنفرانس‌های بزرگ‌تر و مطرح‌تری دعوت خواهید شد.

3. به روز باشید و در مصاحبه‏ها شرکت کنید.

به اخبار کسب و کار که از رسانه‌ها دریافت می‌ شود نگاهی بیندازید. هر فردی که به روز است، باید از بسیاری از برندهای لیست شده در آنجا آگاه باشد. قرار گرفتن در رسانه‌ها، ناشران آنلاین و نشریات می‌تواند چالش‌ها را اصلاح کند. با این حال، روش قدرتمندی است که نشان دهید از آنچه که درباره‏اش حرف می‌زنید آگاهی دارید. هر روزنه‌ای که از طریق آن ایجاد ارتباط کنید، قدرت برندتان را افزایش خواهد داد.

4. دسترسی آنلاین ایجاد کنید.

آیا راجع به طالع و آینده‏ای که از طریق آنلاین بودن به‌دست خواهید آورد باخبر هستید؟ این چیزی است که نیاز به نظارت مداوم دارد و هر زمان و هر جا که امکانش بود، باید آن را اصلاح کنید. آیا پروفایلی در رسانه‌های اجتماعی دارید؟ آیا این پروفایل شما را به بهترین نحو و به عنوان فردی حرفه‏ای معرفی کرده است؟ آیا برای برند خود وب‌سایتی دارید؟ بهترین راه برای رتبه‏بندی نام تجاری‌تان در موتورهای جست‌وجوگر، ایجاد یک وب سایت است. این مورد به‌طور قابل‌توجهی برایتان حضور فعالی را در بین رسانه‌های اجتماعی فراهم خواهد ساخت و همچنین با اضافه کردن محتوای منظم و جدید به سایتتان نیز صدمه‌ای نخواهد زد. می‌توانید با اندکی هزینه دست به این کار بزنید. بنابراین هیچ بهانه‌ای ندارید که آن را به تاخیر بیندازید. فراموش نکنید که به‌طور منظم به سایت گوگل نگاه کنید که چگونه دیده می‌شوید و دیگران شما را چگونه درک می‌کنند و درباره شما چه چیزهایی می‌گویند. بدون تلاش واقعی جهت نظارت و تنظیم، به سختی می‌توانید یک برند شخصی بزرگ بسازید.

5. به‌عنوان شاگرد صنعت خودتان باقی بمانید.

اینکه صنعت خودتان را به‌خوبی می‌شناسید یا در زمینه آن تخصص دارید مهم نیست. عاقلانه فکر کنید و به‌خاطر داشته باشید که همه چیز در حال تغییر است، حتی با سرعتی بیش از پیش و مجبورید با آخرین تغییرات و روند کاری به روز شوید. ساختن برند شخصی زمانبر است. اگر نتوانید در صحنه بمانید، تمام تلاش‌های شما تلف خواهد شد. اگر نمی‌خواهید بی‏اعتبار شوید، در این صورت باید به‌طور مداوم به دنبال مقالات، مجله‏های کسب‌وکار، وبلاگ‏ها و کتاب‌ها باشید. چیزهای جدیدی نیز یاد گیرید، مهارت‌های جدیدی کسب کنید و دانش خود را توسعه بخشید. اگر خودتان را توسعه ندهید، در این صورت راکد خواهید ماند و این آخرین مرحله از شکست است که به عنوان کارآفرین خواستار آن هستید. احتمالا حالا می‌دانید که در اوج رقابت ماندن چقدر مهم است. اما یک تذکر دوستانه و آن هم اینکه هرگز به کسی صدمه نزنید. فراموش نکنید که چقدر مهم است کاری را که مختص برندتان است، انجام دهید. نمی‌توانید درباره چیزی که انجام نداده‌اید حرفی بزنید. به خاطر اینکه از برند خودتان دور خواهید شد. دیدتان را نسبت به کاستی‌ها و نقاط ضعف خود گسترش دهید. این موجب خواهد شد باوجدان‌تر و مثال‌زدنی شوید.

منبع: entrepreneur