همچنان دود از کنده بلند می‌شود!

قرار دادن ۲۵۰۰ اسب بخار قدرت در یک خودرو برای افرادی که با اعداد و ارقام مسابقات درگ آشنا نیستند باور‌پذیر نیست؛ اما واقعیت این است که این قدرت سرسام‌آور در میان درگ‌بازها موضوع عجیب و جدیدی نیست. چرا‌که این خودرو‌ها با تغییراتی که در بدنه و موتور خود داشته‌اند باید به قدرتی عظیم دسترسی داشته باشند تا در مدت زمان بسیار کوتاه به شتاب فوق‌العاده‌ای برسند. این خودروها قادرند به سرعت ۵۳۰ کیلومتر در ساعت هم برسند و این در حالی است که تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر را برای رسیدن به این سرعت در اختیار دارند. اما مهار این همه نیروی تولیدی کار چندان راحتی نخواهد بود. در اتفاقی که اخیرا رسانه‌ای شده است، جی لنو در کنار اسطوره مسابقات درگ باب ریگل ۸۰ ساله در خودروی پلیموت باراکودا با قدرت ۲۵۰۰ اسب بخار می‌نشیند تا باب نشان دهد همچنان می‌تواند با خودروهای درگ رانندگی و حتی پرواز کند.

پس از چند مرحله آزمایش و بلند کردن چرخ‌های جلوی خودرو که با مهارت تمام توسط باب انجام شد ناگهان کنترل این غول پرقدرت از دست ریگل خارج می‌شود و بعد از چند بار غلت زدن روی چهار چرخ فرود آمد. در این حادثه کسی آسیب نمی‌بیند و خسارت چندانی به خودرو وارد نمی‌شود و آنها با لبخند و آرامش از خودرو خارج می‌شوند و آماده می‌شوند تا ویدئوی شاهکار خود را تماشا کنند. اما آنچه باعث می‌شود این خودرو چنین قدرتی داشته باشد به موتور و تایرها بر‌می‌گردد. موتور این خودرو در زیر شیشه عقب قرار گرفته است و از بیرون از خودرو می‌توان آن را دید و البته به‌قدری بزرگ و عظیم‌الجثه است که تمام فضای پشت خودرو را می‌پوشاند، این موتور قدرتمند به‌قدری می‌تواند نیرو تولید کند که با فشار دادن پدال گاز جلوی خودرو کاملا بلند می‌شود و خودرو روی چرخ‌های کوچکی که در پشت خودرو نصب شده‌اند حرکت می‌کند. این اهرم‌ها مانع از برگشتن ۱۸۰ درجه‌ای خودرو می‌شوند و با قرار گرفتن روی این اهرم‌های چرخ‌دار محور عقب همچنان خودرو را به جلو هدایت می‌کند. قرار داشتن موتور در عقب خودرو باعث می‌شود با آزاد شدن قدرت، خودرو به پرواز در بیاید و با دود چرخ‌های عقب به سمت جلو حرکت کند.

در این حادثه غیر‌منتظره باب ریگل با داشتن بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت در راندن خودروهای مخصوص درگ با سلامت کامل از خودرو پیاده شد. بروز حوادث در این مسابقات امری بدیهی است و اشتباهی کوچک ممکن است به فاجعه‌ای بزرگ بدل شود. این خودرو قدرت سرسام‌آورش را بر اساس تغییرات ایجاد شده در سیستم موتور و تزریق سوخت و بخش‌های دیگر به‌دست آورده و با داشتن ۸ سیلندر با حجم ۶/ ۷ لیتر (۷۶۰۰ سی‌سی) می‌تواند ۲۵۰۰ اسب بخار را به چرخ‌های عقب خودرو منتقل کند و لاستیک‌های مخصوص درگ باید بتوانند این نیروی عظیم را به زمین مسابقه منتقل کنند.