چگونه کیفیت بازدهی خود را بالا ببریم؟

اکثر افراد به کار و فعالیت مشغول هستند اما آنچه از درجه اهمیت ویژه‌ای برخوردار است میزان بازدهی و کیفیت کاری است که هر فرد انجام می‌دهد. اینکه ما کاری را انجام دهیم با اینکه یک کار را با چه کیفیتی انجام دهیم، اینکه زندگی کنیم با اینکه با چه کیفیتی زندگی کنیم بسیار تفاوت دارد. انسان موجودی کیفیت طلب است و هرگاه کمیت‌گرایی بر رفتار او غالب شود خستگی، کسالت و افسردگی نیز به سراغش می‌آید. بسیار مهم است که ما بدانیم از چه راه‌هایی می‌توانیم بازدهی خود را در زندگی بالا ببریم و بنابراین، با کیفیت بهتری زندگی کنیم. در این مقاله سعی داریم چند مورد از مواردی که باعث رشد بازدهی در شما می‌شوند را آموزش دهیم.

ذهن خود را خلوت کنید

پرداختن به افکار منفی یا حاشیه‌ها از انرژی شما کاسته و بازدهی ذهن شما را پایین می‌آورند. برای حفظ انرژی و طراوت زندگی، ذهن خود را خلوت کنید و تمام مسائلی را که در زمره افکار حاشیه‌ای و بی‌فایده هستند کنار بگذارید، مانند، فکر کردن درباره دیگران، پرداختن به مسوولیت‌های دیگران، عیب‌جویی، غیبت، قضاوت، و تفکر درباره مسائلی که یا ربطی به شما ندارند یا در حال حاضر تاثیر چندانی در رشد شما ندارند.

در برنامه‌ریزی خود اولویت‌بندی داشته باشید

اولویت‌بندی مانع پرداختن به مسائل بی‌اهمیت‌تر می‌شود و باعث می‌شود که شما در زمان و موقعیت مناسب کار مناسب را انجام دهید، بنابراین، میزان استرس در شما نیز کاهش می‌یابد. این نکته بسیار مهم است که بدانید هر کاری را بهتر است در زمان و موقعیت مناسب خود انجام داد وگرنه موجب اتلاف انرژی می‌شود.

برای هر کار میزان زمان مناسب را در نظر بگیرید.

ممکن است برای شما هم بسیار اتفاق افتاده باشد که برای کاری که، به‌عنوان مثال، یک ساعت زمان می‌برده تا آن را انجام دهید، ساعت‌ها وقت تلف کرده باشید. مدیریت زمان بسیار اهمیت دارد. بسیار مهم است که ما کار یک ساعته را در یک ساعت انجام دهیم نه بیشتر و در عوض زمان را برای کارهای دیگر حفظ کنیم.

ورزش کنید

ورزش به دفع سموم بدن، استراحت و سلامت بدن، دفع استرس و خشم و تخلیه ذهنی بسیار کمک می‌کند. پس یکی دیگر از مواردی که با رعایت آن می‌توانید بازدهی خود را در طول روز بالا ببرید ورزش است.

خواب کافی داشته باشید

ذهن خسته و خواب آلوده بازدهی پایینی دارد. قدرت تفکر و ایده‌پردازی چنین ذهنی به شدت پایین می‌آید. یکی دیگر از موارد بسیار مهم در افزایش بازدهی، خواب عمیق و با کیفیت است، شما ممکن است در شبانه روز ۸ ساعت بخوابید اما خواب شما کیفیتی نداشته باشد، بنابراین، وقتی از خواب بیدار می‌شوید هنوز خسته و کسل هستید. خوابی کافی است که کیفیت داشته باشد، یعنی اینکه اگر ۵ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابید خواب شما کافی، عمیق و با کیفیت بوده باشد.

قبل از خواب، فکر منفی نکنید

شما هر لحظه در حال ارسال پیام به ناخودآگاه خود هستید، خصوصا قبل از خواب زیرا ذهن ناخودآگاه قبل از خواب پیام‌ها را سریع‌تر و عمیق‌تر دریافت می‌کند. افرادی که قبل از خواب زمان را با افکار منفی سپری می‌کنند زندگی تلخ‌تری در آینده خواهند داشت مگر اینکه این عادت خود را تغییر دهند.

کاری را انجام دهید که روان شما را شاداب کند

ذهن و روان شما هم به تغذیه مادی نیاز دارند و هم به تغذیه معنوی. در کنار وظایف و فعالیت‌های روزانه باید فعالیتی باشد که به روان شما لطافت ببخشد. اگر نقاشی دوست دارید، نقاشی کنید. اگر اهل موسیقی هستید دقایقی از روز را به آن سرگرم باشید. اگر اهل شعر هستید شعر بخوانید وهمچنین و حتما ساعتی از روز را به مراقبه و دعا بپردازید.

زیبایی‌ها را بجویید و تحسین کنید

شاید ساده به نظر بیاید اما جست‌وجو و تحسین زیبایی‌ها در طول روز بازدهی و شکوفایی ذهن شما را بالا می‌برند، گویی تحسین زیبایی‌ها یکی از شاهراه‌های جذب برکت به زندگی هستند.

هر کاری انجام می‌دهید ذهن خود را بر همان کار متمرکز کنید

شاید اگر بگوییم که «در حال زندگی کن!» برای بسیاری از افراد سخت و غیرقابل درک باشد، بنابراین یکی از بهترین تکنیک‌های زندگی کردن در زمان حال این است که «تمرین کنیم هر جا که هستیم و هر کاری که انجام می‌دهیم بر همان جا یا بر همان کار تمرکز کنیم و افکار دیگر را به تاخیر بیندازیم.»

خود را از شر افکار و احساسات مزاحم راحت کنید

هر روز زمانی را به این اختصاص دهید که درباره افکار و احساسات مزاحم خود با یک فرد مطمئن صحبت کنید یا آنها را بر روی یک کاغذ بنویسید. با انجام این کار، پس از مدت کوتاهی شاهد سبک‌تر شدن ذهن خود خواهید بود و هر چه ذهن شما سبک‌تر شود بازدهی شما نیز بالاتر می‌رود.