سوخت‌گیری سفته‌بازان با وام‌مسکن
فرید قدیری دبیر گروه مسکن اگر بانک‌مرکزی پیشنهاد عباس آخوندی برای پایان‌دادن به انحصار چندین ساله بانک‌مسکن را در پرداخت وام‌مسکن می‌پذیرفت، امروز بازار مبادله امتیاز وام‌خرید شاهد پرواز قیمت‌ها نبود.
وزیر راه‌وشهرسازی در اولین‌ روزهای استقرارش در وزارتخانه به‌واسطه آنچه حسین‌ عبده‌تبریزی -مشاور‌مالی او- مطرح کرده بود، پیشنهاد راه‌اندازی صندوق‌های سپرده‌گذاری مسکن در همه بانک‌های تجاری را به بانک‌مرکزی داد تا انحصار بانک‌مسکن در این حوزه شکسته شود.اما بانک‌‌مرکزی بدون بررسی این پیشنهاد، فنر وام‌خرید مسکن را بعد از ۶سال فشار و سرکوب، فقط به اندازه نصف تورم این سال‌ها آزاد کرد و سقف وام را با ۷۵ درصد افزایش از ۲۰ میلیون تومان بی‌خاصیت به حداقل ۳۵ میلیون تومان رساند. نتیجه آن شد که در ۱۵ روزی که از افزایش سقف وام خرید مسکن می‌گذرد، به دلیل هجوم بی‌سابقه حجم تقاضا به بازار خرید و فروش امتیاز این وام، قیمت فروش وام ۵/۶۱ درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی تسهیلات مسکن از ۳۹ هزار تومان در روزهای پیش از افزایش سقف، هم‌اکنون به ۶۳ هزار تومان رسیده است. هیجان شکل گرفته در بازار اوراق وام مسکن بیشتر ناشی از پرهیز دارندگان اوراق از فروش و میل شدید تقاضا به خرید وام برای استفاده از شرایط کنونی بازار مسکن است.
در این دوگانگی موجود در بازار اوراق، ردپای سفته‌باز‌‌انی که در یکسال گذشته نقدینگی‌ خود را عازم بازار طلا و ارز کرده بودند نیز دیده می‌شود.اگر تدبیری به حال وام‌خرید مسکن نشود، این بازار اقامتگاه مناسبی برای نقدینگی‌های سرگردان خواهد شد و دودش مستقیم به چشم بازار مسکن خواهد رفت