انتظار 30 ساله اصفهانی ها برای تکمیل ورزشگاه نقش جهان پایان می گیرد؟!
مسعود سعیدی- با وجود قول‌های بسیار مسئولان درباره تکمیل ورزشگاه نقش‌جهان و خوش‌بینی آنها در این زمینه، هنوز برای بسیاری از مردم اصفهان سخت است که باور کنند دیگر قرار نیست اخبار ناامیدکننده از ساخت این ورزشگاه به گوش آنها برسد!بازدید هفته گذشته وزیر ورزش و جوانان از ابرپروژه ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان و البته اعلام نظر رسمی درباره روند ساخت این ورزشگاه و حمایت‌های صورت گرفته، همه و همه مردم اصفهان را امیدوار کرد که پس از سال‌ها، باز هم دیدارهای رسمی در ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان برگزار شود و از فصل آینده، میزبانی سپاهان در مسابقات لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا در نقش‌جهان انجام شود. تاریخچه ورزشگاه نقش‌جهان
داستان ساخت ورزشگاه نقش‌جهان یا همان دهکده المپیک اصفهان از اواخر دهه ۶۰ کلید خورد و با تصویب اداره‌کل تربیت بدنی وقت، ساخت این دهکده آغاز شد.پس از ماه‌ها و با وجود تاخیر چند ساله، در سال ۱۳۷۲ استاندار وقت اصفهان، سردار ترکان رئیس آن روزهای هیات فوتبال استان اصفهان را به عنوان نماینده خود و مدیر این دهکده منصوب کرد و کار‌های مقدماتی از آن زمان شروع شد تا از سال ۱۳۷۴ خاک برداری استادیوم آغاز شده و در عرض یک سال انجام شود.پس از خاکبرداری زمین‌های مورد نظر، عملیات اجرایی استادیوم فوتبال این ورزشگاه از ۲۹ مرداد ۱۳۷۵ و با حضور رئیس جمهور وقت آغاز شد و احداث ورزشگاه سالها به طول انجامید. به محض آغاز ساخت ورزشگاه سردار ترکان از اصفهان راهی تهران شد تا عموشاهی مدیریت ورزشگاه را بر عهده بگیرد و اقدامات مختلف برای تکمیل این ورزشگاه را انجام دهد. ورزشگاه نقش‌جهان در دهه ۷۰ مدیران مختلفی به خود دید و پس از عموشاهی، غلامی و بعد از آن مرتضی طغیانی، رئیس کنونی شرکت گاز استان اصفهان به عنوان مدیر ورزشگاه منصوب شد.طغیانی فاز نخست استادیوم فوتبال را به مرحله بهره‌برداری رساند و کار را به گونه‌ای پیش برد که سپاهان بتواند در دهه ۸۰ از این ورزشگاه استفاده کند اما نقص‌های موجود در فاز نخست استادیوم مسئولان را ملزم به آغاز ساخت فاز دوم ورزشگاه کرد.

نخستین بازی سپاهان در مسابقات لیگ برتر ‌از دومین مرحله مسابقات لیگ در ورزشگاه نقش جهان برگزار شد و تیم اصفهانی در دوره‌های دوم تا پنجم توانست در این ورزشگاه به مصاف حریفان خود برود و در این ورزشگاه دو جام قهرمانی در دوره‌های نوزدهم و بیستم مسابقات جام حذفی و یک جام قهرمانی در دومین دوره مسابقات لیگ برتر برای هواداران خود به ارمغان آورد.پس از آن برای رفع مشکلات و نواقص ورزشگاه نقش‌جهان، فاز دوم ورزشگاه از سال ۸۶ و توسط شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور آغاز شد تا این پروژه با دریافت بودجه ملی هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد، سپاهانی‌ها برای جلوگیری از فوت وقت در روند تکمیل ورزشگاه و به خیال آنکه ورزشگاه دو ساله آماده شده و به بهره‌برداری می‌رسد، از برگزاری مسابقات خود در این ورزشگاه خودداری کرده و در ورزشگاه فولادشهر به مصاف حریفان خود رفتند تا منتظر ساخت این ورزشگاه بنشینند؛ انتظاری که بیش از ۸ سال به طول انجامید و هنوز هم ادامه دارد!

آنچه تا خرداد سال 95 به آن می‌رسیم
مصطفی مدبر، مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور هفته گذشته و در جریان بازدید وزیر ورزش و جوانان از این ورزشگاه پیرامون ابعاد فنی این پروژه اظهار داشت: سازه اسکلت فلزی ورزشگاه نقش‌جهان و طرح آن در مدت ۲ ماه باقیمانده تا پایان سال تکمیل می‌شود. اسکلت فلزی ورزشگاه و سازه VIP نیز در حال ساخت است و ۱۵۰ چشمه سرویس بهداشتی در دو نقطه ورزرشگاه در حال ساخت است.مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور با بیان اینکه ورودی‌های ورزشگاه و بلیط فروشی آن می‌شود، بیان کرد: کاشت چمن در ورزشگاه نقش‌جهان در ابتدای سال آینده انجام می‌شود و تا اردیبهشت و خرداد، زمین چمن با بهترین کیفیت آماده بهره‌برداری است. دو رختکن در دو طرف ساختمان VIP ورزشگاه آماده شده و تکمیل می‌شود؛ همچنین موتورخانه و سیستم گرمایش ورزشگاه نیز به پایان رسیده و اقدامات خوبی در آن انجام شده است.مدبر افزود: در حال حاضر تجهیزات سیستم روشنایی نیز خریداری شده و در سال ۹۵ و قبل از شروع مسابقات لیگ برتر این تجهیزات نصب می‌شود. همچنین سیستم صوت، محوطه‌سازی و نرده‌های ورودی آن تا پایان تیرماه انجام می‌شود. صندلی‌ها و چادرهای سایبان‌های ورزشگاه نیز در دو ضلع شرقی و غربی سازه‌ها نصب شده و تا پایان تیرماه پایان می‌یابد.محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان هم درباره ابعاد فنی این پروژه گفت: تا پایان امسال کار سازه سنگین آن انجام شده و بقیه کار در سال آینده انجام می‌شود. زمین چمن ورزشگاه نیز تا پایان خرداد امسال آماده برگزاری مسابقه خواهد بود و بدون شک لیگ را به زودی در این استادیوم برگزار خواهیم کرد.وی ادامه داد: با خوش‌بینی تا پایان امسال کار کل سقف تمام می‌شود و بخش‌های باقیمانده در سال آینده به پایان می‌رسد و زمین و چمن ورزشگاه تا خرداد سال آینده قابلیت برگزاری بازی را خواهد داشت.

آیا مشکل معارضان ورزشگاه نقش‌جهان برطرف شده است؟
در سال‌های گذشته مشکل معارضان ورزشگاه نقش‌جهان، همواره یکی از موضوعات اساسی ساخت ورزشگاه به شمار می‌رفته است. اگرچه این معارضان در ابتدای ساخت آنچنان در روند آن خللی ایجاد نکردند اما رفته رفته این مشکل به یکی از معضلات اساسی ورزش استان اصفهان تبدیل شده و در نهایت ورزش استان اصفهان را با مشکلی بسیار مهم و تأثیرگذار مواجه کرد.در واقع ساخت ورزشگاه نقش‌جهان به یک طرف، معضلی به نام معارضان ورزشگاه نقش‌جهان نیز به یک طرف رفته بود و وضعیت به گونه‌ای بود که حساب‌های اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان به خاطر مشکل معارضان، نزدیک به ۱۴ ماه مسدود بود.البته این مشکل رفته رفته برطرف شد و به گفته مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، با حضور تیم حقوقی وزارت ورزش و جوانان، معضل معارضان ورزشگاه نقش‌جهان، سرانجام برطرف شد.سلطان‌حسینی، مدیرکل ورزش و جوانان اصفهان در نشست هفته گذشته با وزیر ورزش و جوانان به این موضوع اشاره کرد و افزود: ما طی سال‌های گذشته در استان اصفهان تهدید بزرگی به نام ورزشگاه نقش‌جهان داشتیم و این مطالبه همه مردم اصفهان به شمار می‌رفت. میلیاردها تومان زمین‌خواری در این ورزشگاه صورت گرفته بود که در حال حاضر این میزان اموال دولت برگشته hsj.اگرچه مسئولان اعلام می‌کنند که مشکلات معارضان ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان برطرف شده، اما با توجه به اینکه در پرونده‌هایی نظیر این، همواره ابهامات بسیاری وجود دارد، هنوز هم نمی‌توان با قاطعیت از رفع کامل مشکلات معارضان ورزشگاه، سخن بر زبان آورد.

معضلی به نام چمن!
حتی اگر درباره روند ساخت ورزشگاه نقش‌جهان، خوشبین هم باشیم، باز نمی‌توانیم درباره مسئله چمن این ورزشگاه، نگرانی‌های خاص خود را نداشته باشیم. فارغ از موضوعات مختلف ساخت سازه، سکوها، رختکن‌ها و ده‌ها مسئله دیگر در ورزشگاه، شاید مهم‌ترین بخش این استادیوم پراهمیت، زمین چمن آن باشد که با توجه به فصل کشت این زمین، هنوز اقدامی درباره آن صورت نگرفته است. دو سال پیش و زمانی که هنوز هیچ اقدام جدی برای ساخت سازه ورزشگاه صورت نگرفته بود، کاشت زمین چمن آن صورت گرفت و این موضوع، همواره مورد انتقاد ,hru an.این اتفاق باز هم تکرار شد اما به گفته مسئولان، به دلیل مشکلات و مسائل خاک آن، کشت چمن نتیجه‌ای نداشته و حالا با توجه به تغییر خاک کاسه زمین چمن، باید دوباره کشت آن در ۱۵ اسفند سال جاری انجام شود.اگرچه به گفته مسئولان، بعد از کشت چمن، می‌توان امیدوار بود که زمین آن در خرداد امسال سبز شده و برای مسابقات لیگ برتر آماده می‌شود، اما با این حال، سئوال اینجاست که این اتفاق به چه میزان قطعی بوده و تا چه حد می‌توان درباره آن اطمینان داشت. آیا در صورتی که مشکلی در کشت چمن به وجود آید و یا چمن کشت شده در خاک ورزشگاه نتیجه ندهد، می‌توان باز هم با قاطعیت از برگزاری مسابقات در نقش‌جهان برای فصل آینده سخن به میان آورد یا خیر.

45 یا 75 هزار نفر؟
پیش از آنکه حضور شرکت فولاد مبارکه در ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان جدیت بگیرد، برخی بر این باور بودند که هدف اصلی مسئولان در این استادیوم، تکمیل بخش‌های باقیمانده و نه ساخت فاز دوم ورزشگاه است. با این حال، مدیران استان اصفهان طی چند ماه گذشته تلاش بسیاری صورت دادند که این موضوع را از رسانه‌ها و البته مردم مخفی کنند و هرگز موافق آن نبودند که مسئله نحوه ساخت ورزشگاه نقش‌جهان و اینکه قرار است این ورزشگاه با چه کیفیتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، رسانه‌ای شود.با این حال، وزیر ورزش و جوانان سرانجام هفته گذشته و در بازدید از نقش‌جهان، با اصرار خبرنگار دنیای اقتصاد، از این موضوع، پرده برداشت.گودرزی که در سال‌های گذشته اعلام کرده اصفهان نیازی به ساخت استادیوم ۷۵ هزار نفری ندارد، تکمیل نقش‌جهان با ظرفیتی بالغ بر ۴۵ هزار نفر را کافی اعلام کرده بود و حال که ساخت ورزشگاه نقش‌جهان به گفته آنها روزهای پایانی خود را طی می‌کند، مشخص شد که این اعتقاد گودرزی در تفویض مدیریت آن به شرکت فولاد مبارکه نیز عملیاتی شده است.وی در حاشیه جلسه هفته گذشته خود به سئوال خبرنگار دنیای اقتصاد درباره اینکه آیا قرار است ورزشگاه با ۴۵ هزار صندلی تکمیل شود، اینگونه پاسخ داد: متاسفانه برخی پروژه‌های اصفهان براساس نیاز واقعی تعریف نشده است به عنوان مثال همین ورزشگاه نقش جهان به طبقه دوم نیاز نداشت چون با توجه به جمعیت استان اصفهان بیش از ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر به ورزشگاه نمی‌آیند. بنابراین در مرحله نخست بیش از ۴۰ هزار صندلی آن تمام شده و قابلیت بهره‌برداری پیدا می‌کند اما قسمت‌هایی از بخش دوم می‌ماند.

این موضوع نشان می‌دهد که توافقنامه شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی استان اصفهان با شرکت فولاد مبارکه در واقع از ابتدا بر سر این موضوع بوده که فولاد مبارکه فاز نخست این ورزشگاه را نوسازی و تجهیز کند و در کنار آن بخش‌هایی از فاز دوم را انجام دهد. صحبت‌های وزیر ورزش و جوانان نشان می‌دهد که ساخت استادیوم ۷۵ هزار نفره نقش‌جهان در واقع موضوعی چندان جدی نیست و قرار نیست که در ساخت آن همه ظرفیت‌ها و صندلی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز تلویحاً این موضوع را تأیید می‌کند و در این باره می‌گوید: در ابتدا قرار بود که ما هزینه‌های دیگری در ساخت این ورزشگاه انجام دهیم اما چون هزینه‌ها سنگین‌تر از چیزی شد که ما تصور می‌کردیم، به نظر می‌رسد همین تعداد صندلی نصب شده که حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار صندلی می‌شود، کافی باشد. به هر حال ما بیشتر از این هم تماشاگر نداریم؛ ضمن اینکه سکوهای طبقه دوم نیز قابل استفاده است، اما اگر ضرورت پیدا کند در سال آینده بودجه‌ای را در نظر می‌گیریم تا ۳۰ هزار صندلی دیگر هم در نقش‌جهان نصب شود.حال این سئوال مطرح می‌شود که اگر قرار بود این ورزشگاه بدون اضافه کردن حتی یک صندلی آماده شود، چرا در ۸ سال گذشته، همواره با وعده‌های مختلف، به مردم اصفهان نوید اضافه شدن نزدیک به ۳۰ هزار صندلی و البته بهره‌برداری کامل از این ورزشگاه داده می‌شد؟

آیا استادیوم نقش‌جهان کارگاهی باقی می‌ماند؟!
یکی از مسائل مهم دیگر پیرامون ورزشگاه نقش‌جهان اما، موضوع ادامه ساخت این ورزشگاه و البته ابهامات موجود درباره تداوم روند ساخت این ورزشگاه به شمار می‌رود. در واقع، اگرچه به گفته مسئولان، ساخت ورزشگاه نقش‌جهان بعد از آغاز مسابقات لیگ برتر هم ادامه پیدا می‌کند اما هیچ کس مشخص نمی‌کند که وسعت این ساخت تا چه اندازه ادامه خواهد داشت. البته وزیر ورزش در پاسخ به این دغدغه خبرنگار دنیای اقتصاد، به صورت مبهم پاسخ داده و عنوان کرد که «قرار نیست ساخت ورزشگاه نقش‌جهان بعد از این مدت متوقف شود، بلکه فعالیت‌های مختلف در این زمینه انجام می‌شود. با این حال، به گفته گودرزی کار در بخش‌های خطرزا و جاهایی که مشکل دارد، امسال رو به اتمام است و این موضوع تا پایان سال ۹۴ به پایان می‌رسد.نباید فراموش کرد بعد از نخستین بازدید رسول زرگرپور، استاندار اصفهان از ورزشگاه نقش‌جهان و اعلام نظر وی مبنی بر اینکه باید با شرایط موجود هم از ورزشگاه نقش‌جهان استفاده کرده و در آن بازی‌های لیگ برتر را برگزار کرد، این موضوع از ذهن مسئولان مختلف گذشت که می‌توان با ظرفیت کمتری، این کار را انجام داد. به هر حال زرگرپور نشان داده که در زمینه پروژه‌های نیمه‌کاره، نگاه به استفاده از این پروژه‌ها، برای رونق بیش از پیش آنها را دارد و این مسئله درباره پروژه مصلی اصفهان که نماز عید فطر به صورت نیمه‌کاره در آن اقامه شد نیز، صدق می‌کرد.اما در باره ورزشگاه نقش‌جهان، این موضوع امکان‌پذیر نبود زیرا با توجه به خطرات بسیار سازه‌های نیمه‌ساز و البته فرسوده شدن بخش قابل توجهی از فاز نخست این ورزشگاه، با درخواست استاندار اصفهان درباره استفاده از سازه‌های موجود، موافقت صورت نگرفت.البته به نظر می‌رسد نگرانی درباره کارگاهی ماندن ساخت ورزشگاه نقش‌جهان، تا حدودی رفع می‌شود، هرچند که بخش‌های باقیمانده از این پروژه، بعد از افتتاح رسمی آن نیز انجام خواهد شد.

این هزینه‌های میلیاردی...
به گفته استاندار اصفهان، شرکت فولاد مبارکه تا کنون ۱۵ میلیارد تومان در ساخت ورزشگاه نقش‌جهان هزینه کرده و قرار است که این هزینه‌ها، تا تکمیل یک ورزشگاه معقول، ادامه داشته باشد. حال باید دید که این هزینه‌ها، به چه میزان انجام می‌شود و آیا قرار است مبلغی بالغ بر آنکه تا کنون هزینه شده، طی ادامه کار نیز در ساخت ورزشگاه مورد استفاده قرار گیرد یا خیر.بارها گفته شده که ساخت ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان به هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان احتیاج دارد و اگرچه مدیران فولاد مبارکه و شرکت توسعه و تجهیز، ابتدا بر رقمی بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان به توافق رسیده بودند اما وقتی با حجم پروژه و البته معضلات قابل توجه سازه‌های نیمه‌کاره و فرسوده شده، مواجه شدند، به این نتیجه رسیدند که حتی در خوشبینانه‌ترین حالت هم، رقمی در حدود ۳۰ میلیارد تومان در این ورزشگاه هزینه خواهد شد.

موضوعی به نام سالک
موضوع سالک که همواره و در سال‌های مختلف، درباره ورزشگاه نقش‌جهان به یک نگرانی تبدیل شده بود، باید امروز و در آستانه بهره‌برداری از این ورزشگاه، دوباره مد نظر قرار گرفته شود. بدون شک اگر قرار است ورزشگاه مورد استفاده مردم قرار گیرد، باید با پیش‌بینی‌های لازم درباره حشرات موذی، اقدامی جدی درباره سالک موجود در حاشیه آن صورت گیرد.گفته می‌شد در سال‌های گذشته تعداد قابل توجهی از اهالی منطقه و کارگران ورزشگاه به دلیل ابتلا به بیماری سالک، با مشکلات بسیاری مواجه شده بودند و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سه سال پیش، در نامه‌ای به وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که محدوده ورزشگاه «نقش جهان» آلوده به این نوع بیماری است که سلامت کارگران و تماشاگران را در آینده تهدید می‌کند.البته آن زمان، رشید خدابخش، مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان علت ازدیاد این حیوان موذی را ساخت و ساز کم و نخاله‌های ساختمانی در محدوده این پروژه بزرگ دانست و اعلام کرد که راه مبارزه با این بیماری ساخت و ساز هر چه بیشتر و جمع‌آوری به موقع نخاله‌های ساختمانی است.با این حال، بد نیست حالا که ساخت ورزشگاه نقش‌‌جهان روند جدی‌تری به خود گرفته، درباره این بیماری که بدون شک در آینده دغدغه بسیاری از مسئولان و مردم نیز خواهد بود، پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد.