کلاهبرداری به شیوه نوین
کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو، شیوه‌های متعددی دارد و گاه آنقدر گسترده و پیچیده می‌شود که بسیاری از مشتریان عادی از پی بردن به آن عاجز می‌شوند. دو شماره پیش از این به مرور و بررسی برخی نمونه‌ها و روش‌هایی از کلاهبرداری که در معاملات خودرو مشاهده شده بود پرداختیم، نمونه‌هایی که توجه به آنها می‌توانست یک معامله سالم را تضمین کند.
اما یک کارشناس خودرو عقیده دارد که روش‌های کلاهبرداری تنها به نصب آپشن‌های دستی روی خودرو، پنهان کردن کارکرد واقعی خودرو، از کار انداختن چراغ‌های هشدار خودرو، آوردن کارشناس قلابی برای خودروی معیوب و تصادفی برای به اشتباه انداختن مشتری و... محدود نمی‌شود. داود اسماعیلی، کارشناس خودرو، در این شماره از روش‌های دیگر کلاهبرداری می‌گوید، روش‌هایی که شاید کمی خاص باشند اما به هر حال در معاملات خودرو تا حدود زیادی مشاهده شده است. اما این روش‌ها کدام‌ها هستند و خاص بودن آنها به کدام ویژگی آنها باز می‌گردد؟
خرید خودروی اوراقی
خرید خودرو یکی از نیازهای امروز بسیاری از افراد است و تا حدود زیادی دلچسب. حال اگر خودرویی که خریداری می‌شود یک خودروی روز خارجی باشد که از امکانات زیادی هم برخوردار است لذت خرید را بیشتر هم می‌کند. فرض کنید که شما مشتری چنین خودرویی هستید و اقدام به خرید خودرویی می‌کنید که احساس می‌کنید نیاز شما را برآورده می‌کند اما شاید هیچ گاه فکرش را هم نکنید خودرویی که خریده اید در واقع یک خودروی اوراقی بوده، بله یک خودروی خارجی اوراقی. اما روش کلاهبرداران در این سبک معامله چیست؟ این کارشناس خودرو در رابطه با این دست خودروها می‌گوید: در بسیاری موارد خودروهای موتور سوخته اوراقی که از لحاظ بدنه و لوازم ظاهری سالم هستند به صورت قاچاقی از مناطق آزاد وارد کشور می‌شوند و در اینجا سند ومدارک خودرویی مشابه را که البته تصادفی و از بین رفته است برای خودروی موتور سوخته جا می‌زنند. او در توضیح بیشتر می‌گوید: واردات این خودروهای موتور سوخته که به دور از چشم ماموران نیروی انتظامی انجام می‌شود برای این کلاهبرداران به قدری سودآور است که آنها حاضرند خودروهای لوکسی مانند تویوتا کمری، لندکروز، پورشه و... را در مناطق آزاد خریداری کنند، موتور آنها را بسوزانند و در اینجا با خودروهای مشابه اوراقی تلفیق کنند و به دست خریدار بدهند.
تعقیب خریدار
روش دیگری که برای کلاهبرداری وجود دارد از روش‌های دیگر عجیب تر است، روشی که شاید به ذهن کمتر کسی جز یک کلاهبردار حرفه‌ای برسد. در این روش کلاهبرداران به سراغ افرادی می‌روند که در مشاغل خاص فعال هستند و خودرویی را به این افراد می‌فروشند. اما این کلاهبرداران به راحتی فردی را که از آنها خودرو خریده است رها نمی‌کنند. به این ترتیب که با نصب شنود و دستگاه‌های مکان یاب به تعقیب مدام فردی که خودرو را خریداری کرده است می‌پردازند. این دستگاه‌های مکان یاب، دستگاه‌هایی مانند جی . پی .اس هستند که در جاهای مخفی خودرو جاسازی می‌شود و به وسیله آن مکان‌هایی که فرد رفت و آمد می‌کند به طور مدام تحت کنترل کلاهبرداران است. اما موضوع به همین جا ختم نمی شود، این کلاهبرداران با در دست داشتن یک سوئیچ یدک به تعقیب و کنترل خودرویی که فروخته‌اند می‌پردازند و به این ترتیب در هر زمانی که مایل باشند می‌توانند سراغ خودروی مورد نظر بروند، وارد آن شوند، چیزی از آن بردارند یا به آن اضافه کنند یا حتی آن را به سرقت ببرند.
اما علاوه بر مکان یابی خودروی فروخته شده، برخی کلاهبرداران به کار گذاشتن دستگاه‌های شنود در خودرو هم اقدام می‌کنند. این دستگاه‌های شنود هم در جاهای مخفی خودرو کار گذاشته می‌شوند، بنابراین تمام مکالمات صاحب خودرو کنترل می‌شود و تصور کنید که چه سوءاستفاده‌هایی به واسطه این روش از افراد به عمل می‌آید. اما با توجه به اینکه این دست کلاهبرداران بیشتر در کمین افرادی هستند که در مشاغل خاص مشغول هستند، مشاغلی مانند صرافی، طلافروشی و ... که طمع بسیاری از افراد را بر می‌انگیزد، بهتر است اگر شغلتان نسبت به دیگر مشاغل خاص است و اطلاعات آن باید محرمانه باقی بماند آن را در مقابل فروشندگان خودرو بروز ندهید و پنهان نگه دارید، زیرا شاید در میان ده‌ها فروشنده خودرو یکی از آنها قصد سوءاستفاده داشته باشد.
تعویض قطعات
اما تعویض قطعات خودروی صفر با قطعات خودرویی که کار کرده است هم مورد دیگری است که در کمین بسیاری از خریداران خودرو قرار گرفته است. هرچند ممکن است فکر کنید که یک خودروی صفر هیچ مشکلی ندارد و می‌توانید به آن اطمینان کنید اما کارشناسان بازار نظر دیگری دارند. مشاهدات کارشناسان در این رابطه این را نشان می‌دهد که برخی افراد با برداشتن قطعه‌ای فابریک از روی خودرو، برای مثال کاپوت یک خودروی صفر، اقدام به نصب یک کاپوت رنگ شده و دست دوم روی خودروی صفر می‌کنند و به این ترتیب فقط سود شخصی خود را در نظر می‌گیرند. تجربه کارشناسان نشان داده است که به دلیل گران بودن قطعات خودروی فابریک در بازار سیاه خودرو این اتفاق در مورد خودروهای صفر زیاد رخ می‌دهد. برای مثال یک فرد کلاهبردار با باز کردن کاپوت فابریک و درهای فابریک یک خودروی صفر و نصب نمونه‌های رنگ شده و دست دوم آن به سود چند میلیونی خود فکر می‌کند در صورتی که خریدار با نظر به صفر بودن خودرو حتی فکرش را هم نمی کند که آن قطعات کار کرده باشد. قطعات خودروهای صفر هم از آنجایی ارزش دارند که برای نصب در خودروهای تصادفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و یک کاپوت فابریک حتی تا دو میلیون نیز در بازار سیاه معامله می‌شود. بنابراین بهتر است برای خرید خودروی صفر نیز فقط به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنید تا چنین خودرویی برای معامله به شما پیشنهاد نشود.