دنیای اقتصاد- رئیس اتاق ایران گفت: به موجب مصوبه مجلس به دولت اجازه داده شد با رعایت سقف مقرر در تبصره سه قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل‌کشور تا مبلغ پنج میلیارد دلار وام از روسیه برای طرح‌های تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای اخذ کند.

غلامحسین شافعی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با بیان اینکه وام دریافتی صرفا برای طرح‌های تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای امور زیربنایی و تولیدی پیوست شماره یک قانون بودجه کل‌کشور با اولویت انرژی‌های نو، هسته‌ای، نیرو، راه‌آهن، بزرگراه‌ها، سدها، شبکه‌های آبیاری و طرح‌های انتقال آب اختصاص می‌یابد، گفت: طرح‌های موضوع بند یک با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تصویب هیات وزیران می‌رسد. وی ادامه داد: نحوه اعمال حساب وام دریافتی، تعیین مدت بازپرداخت و میزان سهم ساخت داخلی و سایر شرایط وام به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

موافقت مجلس با انتشار ۴۰ هزار میلیارد تومانی اوراق اسناد خزانه برای پرداخت بدهی‌های دولت

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس با انتشار و فروش 40 هزار میلیارد تومانی اوراق اسناد خزانه برای پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها، پرداخت مطالبات پیمانکاران از جمله صدا و سیما، مطالبات شهرداری‌ها از دولت و پرداخت بدهی خرید تضمینی محصولات کشاورزی موافقت کردند. وی با بیان اینکه رئیس بانک ملت ایران در استانبول گفته است مبادله حواله‌های ارزی به لیر و یورو بین ایران و ترکیه بدون مشکل انجام می‌شود، بیان کرد: هم‌اکنون انجام عملیات بانکی سوئیفت، صدور و مبادله حواله‌های ارزی به لیر و یورو بین ایران و ترکیه بدون مشکل در حال انجام است ولی موانع جزئی موجب کندی تحرک در گردش مالی است.

ایران رئیس دوره‌ای گروه سیانزا شد

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در جریان سفر رئیس کل بانک مرکزی به نپال برای شرکت در اجلاس روسای کل با موضوع «دسترسی خدمات مالی، ارایه و گسترش خدمات بانکی به آحاد جامعه» جمهوری اسلامی ایران رسما به عنوان میزبان و رئیس دوره‌ای گروه منطقه‌ای سیانزا انتخاب شد. شافعی با بیان اینکه تولید نفت ایران از 3.8 میلیون بشکه در روز فراتر رفته است، گفت: ایران می‌تواند بسته به نیاز بازار طی دو سه ماه آینده تولید خود را به 4 میلیون بشکه در روز برساند. رئیس اتاق ایران تصریح کرد: براساس اعلام نیاز پالایشگرهای لهستانی، این کشور اروپایی قصد دارد خود را به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران مطرح کند.

پرداخت بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های تولیدی در سال جاری

استاندار خراسان رضوی هم در این جلسه با بیان اینکه با تمهیدات دولت، ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در کشور اختصاص یافت که از این رقم ۷۶۳ میلیارد تومان معادل ۴.۸ درصد سهم استان ما است، افزود: تاکنون و از محل این تسهیلات، پرداخت ۲۵۴ میلیارد تومان در استان تصویب شده است و از ابتدای سال نیز بانک‌های عامل استان علاوه بر طرح مذکور بیش از ۴۶۵ میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های تولیدی و صنعتی پرداخت کرده‌اند. علیرضا رشیدیان اظهار کرد: در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، حمایت از واحدهای تولیدی برای عرضه محصولات باکیفیت داخلی یک اولویت است که از این طریق می‌توان زمینه ارتقا شاخص‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار را فراهم کرد.

وی در ادامه به تشریح جزئیات دیدار اخیر خود با رئیس‎جمهور پرداخت و خاطرنشان کرد: در این دیدار گزارشی از اقدامات در حال انجام از ابتدای استقرار دولت تدبیر وامید، در استان ارائه و موضوعات در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیگیری و بر اهتمام بر اتمام پروژه‎های اقتصادی تا پایان دولت یازدهم تاکید شد؛ همچنین اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی استان، تحویل مسکن مهر به متقاضیان و تامین زیرساخت‎ها ارائه شد. استاندار خراسان رضوی با اشاره به سرمایه‎گذاری قابل توجه در منطقه سنگان خواف، تصریح کرد: موضوع سرمایه‌گذاری عظیم در فولاد نیشابور و نیروگاه‌های راشد تربت‌حیدریه و فردوسی و همچنین احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در نشتیفان خواف بررسی شد.

رشیدیان با بیان این‌که گزارشی نیز از وضعیت حوزه تامین زیرساخت‎های آب و فاضلاب ارائه شد، خاطرنشان کرد: اقدامات انجام‌شده در حوزه بهداشت و درمان نیز گزارش شد. وی ظرفیت‌های خراسان رضوی را در حوزه جذب سرمایه‎گذار کم‌نظیر دانست و گفت: از این ظرفیت باید به نحو شایسته‎ای استفاده شود. استاندار خراسان رضوی گفت: در پنج ماهه ابتدایی سال جاری ۱۵۴ میلیون دلار سرمایه خارجی به استان وارد شده و با احتساب سرمایه‌گذاری‌های خارجی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ مجموع سرمایه‌گذاری‌ها ۶۵۶ میلیون دلار است. در این جلسه طرح جامع مکانیزه شدن کشاورزی استان ارائه و راهکارهای رونق تولید این بخش بررسی شد.