صنعت در آستانه 1394
نصرالله محمدحسین فلاح عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع ایران چهره صنعت کشور در سال 1394 با تردستی‌های مردان وزارت امور خارجه کشورمان تغییرات جدی خواهد یافت. ضمن اینکه فعالان صنعتی برای نشان دادن مهارت‌های سرکوب شده تجاری و فنی خود برنامه دارند. از هم اکنون شاهد آن هستیم که بسیاری از ایشان با شرکای بین‌المللی باب گفت‌وگو را گشوده‌اند.
برخی نیز با وجود دشواری‌های فراوان به سرمایه‌گذاری و تکمیل زنجیره‌های تولیدی پرداخته‌اند. حضور صاحبان صنایع در تشکل‌های کارفرمایی پررنگ‌تر شده است.
مسوولان کشور به روشنی از لزوم تقویت بخش خصوصی می‌گویند. حجم مراودات فکری تشکل‌های کارفرمایی با دولتمردان و نمایندگان افزایش یافته و مدیران و تشکل‌های بخش خصوصی مراحل بررسی و تصویب قوانین را از نزدیک پیگیری می‌کنند.
موارد بالا همراه با بروز نشانه‌های آمادگی مسوولان برای برخورد جدی با فساد اداری، نشانه آن است که برون‌گرا شدن قریب‌الوقوع اقتصاد و پیوند با کشورهای صنعتی بیش از گذشته در باور صنعتگران جای گرفته است. استقبال تلاشگران اقتصادی از انتخابات اخیر اتاق‌های بازرگانی را می‌توان در همین راستا تفسیر کرد. از سوی دیگر، ابزارهای قانونی برای ایجاد تحول فراهم است.
اگر اتاق‌های بازرگانی ظرفیت‌های قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار را به خوبی به‌کار گیرند و دولتمردان دولت یازدهم برای اجرایی شدن هرچه سریع‌تر لایحه رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور همت گمارند، می‌توان سالی بهتر از سال گذشته را برای صنعت کشور انتظار داشت. گرچه نباید انتظار تغییری سریع در شاخص‌ها را داشت، ولی می‌توان در سال 1394 به تغییر در روندها و حرکت به سمت رونق امیدوار بود.