جنگ دوباره روسی - آمریکایی

موضوع دوپینگ سازماندهی شده ورزشکاران روسی و احتمال محرومیت تمام نمایندگان این کشور از المپیک یکی از موضوعات داغی بود که قبل از شروع رسمی بازی‌ها به صدر اخبار آمد. کمیته ملی المپیک یک بار اعلام کرد که همه کاروان این کشور را {حتی کسانی که جواب آزمایش منفی داشتند} از حضور در ریو منع می‌کند. با حمله همه جانبه دولت روسیه به این تصمیم، IOC هم از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد اما بعدها نوبت آمریکا بود که سیاست را وارد ورزش کند و به چنین تصمیمی اعتراض کند. اخیرا و طی یک نظرسنجی، ۷۵ درصد از مردم آمریکا اعتقاد داشتند که همه نمایندگان روسیه در المپیک، دوپینگ کرده اند.

بلیت = غذا!

یکی از نکات جالب این دوره، دست و دل بازی میزبانان برای سیر کردن گردشگران بود. البته فقط به شرط اینکه آنها بلیتی برای مسابقات تهیه کرده باشند! با نشان دادن بلیت، فست فودهای خاصی در اطراف ورزشگاه‌ها موظف به تامین غذای تماشاگران هستند. البته جدای از مک دونالد که به‌عنوان اسپانسر، وظیفه دارد تا خبرنگاران و ورزشکاران را ساپورت غذایی کند.

آسانسور خوش یمن

گیر کردن خوان مارتین دل‌پوترو در آسانسور هتل هم از نکات عجیبی بود که نمونه اش پیش از این در المپیک دیده نشده بود. تنیسور آرژانتینی که پس از مدتی دست و پنجه نرم کردن با آسیب دیدگی‌های پی‌درپی، دوباره توانست در یک مسابقه رسمی شرکت کند، این بار دچار یک بدشانسی دیگر شد. پس از اینکه مشخص شد دل‌پوترو باید در گام اول به مصاف نوواک جوکوویچ، یعنی بدترین قرعه ممکن برود، او قصد رفتن به زمین تمرین را داشت که به علت قطع برق در آسانسور گیر افتاد! نیروهای امدادی هم نتوانستند کاری انجام دهند تا مارتین ۴۰ دقیقه و تا وصل شدن دوباره برق، همانجا گیر کند. جالب اینجا بود که او بعد از این اتفاق غیرمنتظره، به زمین رفت و با برتری در ۲ ست، مرد شماره یک تنیس جهان را کنار زد!

اتفاقات رژه‌ای

مراسم افتتاحیه آبستن حوادث زیادی بود. از تکان دادن پرچم عربستان توسط ورزشکار مصری گرفته تا لباس‌های بعضا عجیب و غریب برخی از این کشور‌ها برای این مراسم که نشان داد کاروان ما خیلی هم با موفقیت رژه را به پایان برده است. جالب‌ترین پوشش، مربوط به پرچمدار کشور تونگا بود که درواقع لباسی در کار نبود و این پرچمدار با بدنی برهنه دور ورزشگاه چرخید! دیگر اتفاق این مراسم، تحریف تاریخ توسط برزیلی‌ها بود. مدتی است که مردم این کشور می‌گویند هواپیما، نه توسط برادران رایت که به وسیله آلبرت سانتوس برزیلی اختراع شده است! آنها برای رساندن این منظور، یک هواپیما با این پیغام را بر فراز ورزشگاه به پرواز درآوردند.رژه تیم ایران هم کم حاشیه نداشت و ستاره‌های تیم ملی والیبال دراعتراض به عدم حضور سرپرست تیمشان حاضر به شرکت در این رژه نشدند.

ورزشگاه‌های عجیب

طی چند روز اخیر عکس‌های زیادی از استادیومی عجیب در برزیل منتشر شده است . زمین فوتبالی که درست در مرکز زمین قرار دارد. خط وسطی که این زمین را نصف می‌کند، درست منطبق بر همان خطی است که کره زمین را به دو نیمکره شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. معمولا در نواحی استوا، کشت قهوه رونق فراوان دارد اما فوتبالدوست بودن مردم برزیل باعث شده تا ورزشگاه zerao تبدیل به زمین فوتبالی شود که در طول نود دقیقه شاهد حمله بازیکنان به نیمکره‌های مختلف زمین است.این خبر در فضای مجازی دست به دست شد اما هرگز تایید نشد تا تردید درمورد ویژگی این استادیوم وجود داشته باشد. اما دیگر استادیوم عجیب برزیل، آکوستیک استادیوم است. همانطور که از نام آن پیداست، این ورزشگاه کاملا به‌صورت آکوستیک برای ورزش‌های آبی ساخته شده و هیچ گونه صدایی را به بیرون منتقل نخواهد کرد. به همین دلیل مسوولان برگزاری مسابقات بیش از حد به امنیت آن توجه می‌کنند چراکه منفجر شدن ایزوتوپ تیریتیوم در این مکان هم هیچ صدایی را به بیرون منتقل نمی‌کند!

خبری از زیکا نیست

مدت‌ها قبل از شروع بازی‌ها، این ویروس زیکا بود که برزیل را سوژه رسانه‌ها کرد. هنگامی که پشه های ناقل این ویروس در برزیل فراوان شده بودند، ورزشکاران متعدد و بعضا سرشناسی از حضور در المپیک ۲۰۱۶ انصراف دادند. ویروس زیکا به قدری کشنده و بدون علائم خاصی است که تا این حد ترسناک جلوه کند. البته تا این لحظه خبری از ابتلا به چنین بیماری گزارش نشده چراکه مسوولان وزارت بهداشت برزیل، هر روز اقدام به سمپاشی دهکده بازی‌ها و حومه آن می‌کنند و همین موضوع باعث اذیت برخی از ورزشکاران هم شده است.

میزبانی پرانتقاد

نحوه میزبانی برزیلی‌ها هم یکی از مهم‌ترین سوژه‌هایی بوده که داد ورزشکاران را درآورده است. آسانسور‌های خراب که نمونه‌اش گیر افتادن دل‌پوترو در آن بود، وضعیت تغذیه بسیار نامناسب، نبود تشریفات خاص و البته وضعیت بد سرمایش اتاق‌ها، بعضی از کاروان‌ها را مجبور کرده که خارج از دهکده سکنی بگزینند.

رئیس مردمی!

وضعیت حمل و نقل هم در ریو تعریفی ندارد. از نکات عجیب این موضوع همین بس که تومس باخ، بدون هیچ‌گونه تشریفات خاصی و با حمل و نقل عمومی به نقاط مختلف دهکده سر می‌زند: اینکه رئیس کمیته بین‌المللی المپیک سوار بر تاکسی شود، هیچگاه و در هیچ دوره المپیک رخ نداده است.

کودکان برتر

کم‌تماشاگر بودن برخی از مسابقات المپیک امسال، بدجوری توی ذوق می‌زند. به همین دلیل هم آموزش و پرورش برزیل اعلام کرد به دانش‌آموزانی که ارتقای تحصیلی داشته باشند، بلیت رایگان داده می‌شود. البته خانواده آنها هم از این مزایا برخوردار خواهند شد تا هرطور که هست، استادیوم‌ها خالی نمانند.