همه چیز درباره درب‌ها

بشر از دیر باز تا به امروز برای زیبایی اهمیت زیادی قایل بوده‌ است. یکی از مواردی که در زندگی انسان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد فضایی است که در آن زندگی می‌کنیم از قبیل فضای داخلی خانه، محل کار، محل آموزش که مجموع آنها را می‌توان به نوعی معماری داخلی نامید. یکی از مواد یا متریال‌هایی که نقش مهمی در ایجاد فضایی آرام و زیبا داشته، چوب و مصنوعات چوبی است. چوب یکی از نعمت‌های گرانبهایی‌ست که با گذشت سالیان بسیار در زندگی بشر نقش انکارناپذیری داشته است. چوب و مصنوعات چوبی در ساخت درب‌های داخلی ورودی و کابینت و قرنیز و سوناهای خشک و... نقش بسزایی دارد. در ادامه به معرفی و توضیح محصولات چوبی می‌پردازیم.

درب‌های تمام چوب:

درب‌هایی که به صورت چوب توپر و یک تکه هستند، اصطلاحاً به آن‌ها درب‌های تمام چوب می‌گویند که از چوب‌های سفید راش روس و کاج و ملچ ساخته می‌شوند . البته رایج‌ترین آن‌ها درب تمام چوب روسی است که به صورت قابدار یا ابزار خورده یا یک تکه است که مورد آخر برای درب‌های آتش نشانی و دود بند در چند سال اخیر استفاده می‌شوند.

درب‌های داخلی ساختمان (اتاق و سرویس)

درب‌های داخلی واحدها به چند دسته تقسیم می‌شوند. درب‌های اچ دی اف (HDF) مخفف واژه High Density Fiberboard است که جزء فرآورده‌های چوبی است. اچ دی اف (HDF) نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می‌شود. چگالی اچ دی اف (HDF) بالای ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. درب‌های HDF از یک کلاف ۶ در ۴ چوب روسی و یک شبکه داخلی‌هانی کام و دو ورق HDF پرس شده بر روی کلاف ساخته می‌شود.

درب‌های HDF با روکش PVC

تعریف ما از ضدآب بودن این است که درب بر اثر رطوبت هیچ گونه آسیبی نبیند که این تعریف برای درب‌های پی وی سی به طور کامل صادق نیست. پی وی سی مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد به طوری که ورق‌های پی وی سی با ضخامت‌های ۱۶ میل را برای ساخت کابینت سرویس‌های بهداشتی و کابینت زیر سینک آشپزخانه به کار می‌برند. همین ذهنیت باعث شده که درب‌های روکش پی وی سی را هم به غلط به عنوان درب پی وی سی و ضد آب معرفی کنند در صورتی که ورق‌های پی وی سی ضد آب، به طور کامل پی وی سی هستند، اما ورق‌های مورد استفاده در ساخت درب در اصل، ورق‌های ام دی اف هستند که با پی وی سی به ضخامت‌های ۰.۴ یا ۰.۲ میلی متر روکش شده‌اند. درب‌های ملامینه و HPL و MDF سه میل لیزری جزو درب‌های داخلی و سبک در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

درب‌های MDF 5 میل و 8 میل با روکش چوب طبیعی و روکش مصنوعی (PVC):

درب‌های روکشی جزو پر طرفدارترین درب‌های موجود در بازار هستند که در بین روکش‌های طبیعی، روکش ملچ جزو رایج‌ترین و خوش موج‌ترین روکش‌ها است و در روکش‌های مصنوعی، پی وی سی جزء رایج‌ترین درب‌های روکش مصنوعی است. در روکش‌های طبیعی اگر یک رنگ مناسب روی روکش طبیعی زده شود زیبایی و جلوه بهتری از درب را نشان می‌دهد.