اگر این ویژگی‌ها را دارید موفق هستید
همه ما در زندگی‌مان به دوره‌ای می‌رسیم که صرف نظر از هر چه رخ می‌دهد، احساس می‌کنیم هیچ اتفاق مثبتی در زندگی‌مان نمی‌افتد. «خود انتقادی» کار آسانی است و آدم اگر بخواهد می‌تواند همه‌چیز خودش را زیر سوال ببرد؛ از موقعیت اجتماعی گرفته تا موقعیت خانوادگی. و به همین سادگی به جایی می‌رسد که دیگر هیچ کدام از موفقیت‌های خود را نمی‌بینید. این روحیه که اگر مراقبش نباشید، می‌تواند دائما به سراغ‌تان بیاید، در نهایت شما را به جایی می‌رساند که حس می‌کنید یک بازنده مطلق هستید؛ حتی اگر تمام شواهد زندگی، چه در زندگی شخصی و چه حرفه‌ای، حاکی از موفقیت باشد. اگر در زندگی‌تان به طور دائم درگیر این احساسات باشید، دیگر هرگز هیچ‌یک از دستاوردها و موفقیت‌هایتان را نمی‌بینید و بابتش خوشحال و راضی نخواهید بود؛ به عبارت دیگر حس موفقیت برای همیشه از شما خداحافظی خواهد کرد؛ این در حالی است که شاید شما به معنای واقعی کلمه موفق باشید، اما به این خاطر صرفا توانایی دیدن و درک موفقیت‌ خود را ندارید.

بنده پول نیستید
زندگی روزانه بسیاری از مردم به پولی که در طول ماه به دست می‌آورند، بستگی دارد؛ یعنی تمام روزهایشان به نگرانی و فکر درباره چک ماه بعدشان می‌گذرد. این دسته اگر یک روز حقوق‌شان دیر به دست‌شان برسد، زمین و آسمان را به هم گره می‌زنند. در حالی که شما اگر بتوانید روزهای خود را بدون این نگرانی که آیا «حقوقم تا آخر ماه کفاف می‌دهد یا نه» بگذرانید و اصلا به این موضوع فکر نکنید، باید بدانید که به یکی از نشانه‌های موفقیت رسیده‌اید. شاید نتوانید ساعت رولکس برای خودتان بخرید، اما بدانید که موفق هستید.

دنبال تایید دیگران نیستید
در سال‌های نوجوانی همه ما نیاز به تایید اعضای خانواده و دوستان و اطرافیان داریم؛ به اندازه‌ای که اگر این تایید را دریافت نکنیم، اعتماد به نفس‌مان را از دست خواهیم داد. اما شما اگر دوران نوجوانی را پشت سر گذاشته‌اید و می‌بینید نیازی به تایید یا دست نوازش دیگران در محیط کار یا خانه ندارید، باید بدانید خیلی موفق‌تر از چیزی که خودتان فکر می‌کنید، هستید. اینکه بتوانید به کار و زندگی خود ادامه دهید، بدون اینکه چشم‌تان به دنبال تایید دیگران باشد، به این معنی است که به لحاظ روحی احساس امنیت می‌کنید و به ثبات رسیده‌اید.

زندگی‌تان پر از درام نیست
نگاهی به یک سال گذشته خود بیندازید، در مقایسه با وضعیت فعلی خود به چه نتیجه‌ای می‌رسید؟ اینکه زندگی آرام‌تری دارید؟ چه در خانه و چه محل کار؟ اگر پاسخ‌تان به این پرسش‌ها مثبت است، باید به شما بگوییم که در زندگی‌تان موفق هستید.
بلندپروازید
اگر جزو کسانی بوده‌اید که حس می‌کردید زندگی‌تان درست جلو نمی‌رود و احساس بازندگی داشتید و حالا می‌خواهید از هر موقعیت و وضعیتی که در زندگی دارید، یک مرحله بالاتر روید و به سوی پیشرفت گام بردارید، باید بهتان این خبر خوب را بدهیم که در مسیر موفقیت قرار گرفته‌اید. بلندپروازی و میل به پیشرفت و بیشتر دانستن، خصوصیات فردی مصمم است که می‌خواهد بزرگ شود.

سحرخیز هستید
حتماآن ضرب‌المثل قدیمی «سحرخیز باش تا کام‌روا باشی» را شنیده‌اید. اگر می‌خواهید در زندگی خود موفق باشید، نمی‌توانید هر روزتان را از بعدازظهر شروع کنید. وقتی در زندگی خود به این نقطه برسید که صبح زود از رختخواب گرم و نرم‌تان بیرون می‌آیید و روزتان را توفانی آغاز می‌کنید، آن زمان است که به احتمال زیاد می‌توانید یک زندگی موفقیت‌آمیز در پیش روی خود داشته باشید.

به لحاظ اجتماعی فعال هستید
موفقیت از راه‌های گوناگونی به دست می‌آید، نه صرفا به دنبال جایگاه و مقام اجتماعی شما یا پولی توی جیب‌تان. اگر توانایی حضور در موقعیت‌های مختلف و تعامل با دایره‌های اجتماعی متنوعی را دارید، می‌توانید زندگی سالم و هارمونیکی داشته باشید؛ مردم اصولا با شخصیت‌های تلخ و تندمزاج کنار نمی‌آیند و آنها را طرد می‌کنند.

احترام می‌گذارید و احترام می‌بینید
موفقیت از پس تجارب خود شما در زندگی به دست می‌آید؛ تجاربی که شامل استرس و سختی هم می‌شود. اگر بتوانید ارزش رفتار محترمانه با دیگران را درک ‌کنید، باید این مژده را به شما بدهیم که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های موفقیت را شناخته‌اید.

به دیگران کمک می‌کنید
یک بار دیگر باید بهتان خاطرنشان کنیم که ارزش موفقیت شما در این دنیا چیزی فراتر از ارزش خودرو زیر پایتان است. اگر می‌توانید با همکاران خود در هر محیط شغلی کنار بیایید، تکیه‌گاهشان باشید و به آنها کمک کنید، مطمئن باشید که با موفقیت فاصله زیادی ندارید.

برای زندگی‌تان برنامه‌ دارید
موفقیت بر اساس یک برنامه درازمدت برای رسیدن به جایی که می‌خواهید در آن قرار بگیرید و جایگاهی که می‌خواهید داشته باشید، به دست می‌آید. اگر زندگی‌تان را بر اساس برنامه‌ای مشخص و منظم برای رسیدن به اهداف‌تان پیش ببربد، باید بهتان بگوییم که همین حالا هم نسبتا موفق هستید. اکثر مردم هیچ برنامه‌ای برای زندگی‌شان ندارند.

پر از انگیزه هستید
هر کسی که اشتیاق یا انگیزه‌ای برای عبور از لحظات و مراحل سخت و دشواری‌های زندگی نداشته باشد، تا رسیدن به موفقیت فاصله‌ زیادی دارد.

اعتماد به نفس دارید اما مغرور نیستید
تفاوت بزرگی میان افراد موفق و کسانی که فکر می‌کنید موفق هستند، وجود دارد. اگر نسبت به دیگران تواضع خالصانه داشته باشید و در عین حال به آنهایی که در هر حال تلاش برای رسیدن به موفقیت و اهداف خود هستند، حسادت نمی کنید، یا فاصله کمی با موفقیت دارید یا فردی موفق محسوب می‌شوید.

صبور هستید
موفق‌ترین افراد جهان صبورترین افراد جهان بوده‌اند. بدون صبر نمی‌توان به موفقیت رسید یا تبدیل به فردی تاثیرگذار شد.

«نه» می‌گویید
همان طور که اگر نیازی به ستایش از سوی دیگران نداشته باشید، فردی موفق محسوب می‌شوید، اگر توانایی نه گفتن را هم داشته باشید، دیگر نیازی هم به راضی نگه داشتن تمام کسانی که شما را می‌شناسند، ندارید. اگر این ویژگی را دارید، فردی موفق هستید.

مثبت‌اندیش هستید
در این مرحله از زندگی‌تان دیگر می‌دانید که منفی‌نگر بودن برای توجیه شکست‌ها و ناکامی‌های‌تان در زندگی شما را به هدف‌تان نمی‌رساند. این طرز فکر نه تنها به شما احساس ضعف و پریشانی می‌دهد، بلکه روی مسیر زندگی‌تان تاثیر می‌گذارد. در راه رسیدن به اهداف‌تان اگر مثبت‌اندیش و صادق باشید، در وهله اول از درون فردی موفق و راضی خواهید بود.

دوستان موفقی دارید
اگر آدم‌های اطراف‌تان موفق باشند، شما هم بدون شک در مسیر موفقیت قرار می‌گیرید، جمع کردن یک مشت انسان بازنده در اطراف‌تان این توهم را در شما به وجود می‌آورد که فردی موفق هستید و در این صورت هرگز به دنبال موفقیت حقیقی در زندگی نخواهید رفت.
اینها تنها نمونه‌هایی از ویژگی‌های افرادی است که در زندگی به موفقیت رسیده‌اند و یا در مسیر موفقیت حرکت می‌کنند و فاصله کمی با آن دارند. اکثر این افراد انسان‌های جنگنده‌ای هستند که میل به پیشرفت دارند و دیگران را به خاطر شکست‌های خود سرزنش نمی‌کنند و می‌دانند که در زندگی تنها خودشان مسوول اعمال و تصمیمات‌شان هستند. اینها افراد منظمی هستند که به خوبی از پس مدیریت زمانی زندگی‌ بسیار منظم‌شان برمی‌آیند، حواس‌شان جمع سلامتی روح و جسم‌شان است، برای حل مشکلات شخصی خود پشت دیگران و یا رابطه عاطفی پنهان نمی‌شوند و در نهایت باید گفت که بالغانه رفتار می‌کنند. اگر دارای همه یا بخشی از این ویژگی‌ها هستند، باید بدانید که یا فردی موفق محسوب می‌شوید یا موفقیت در چند قدمی‌تان قرار دارد.