چگونه این وب‌سایت مسافرتی ساخته شد؟

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

سفر می‌تواند جرقه کسب‌و‌کارهای غیرمنتظره‌ای باشد و آلیسا راواسیو (Ravasio Alyssa) کسب‌و‌کار خود را پس از سفر ناموفق به بیگ سور در کالیفرنیا شروع کرد. داستان او را از زبان اشلی هالپرن می‌خوانید:

آغاز سال ۲۰۱۲ بود. می‌خواستم عید سال نوی میلادی را در جایی آرام و زیبا سپری کنم؛ اما نمی‌توانستم باور کنم که یافتن یک محل مناسب اردو در کنار اقیانوس تا چه حد دشوار است. وب‌سایت‌هایی برای پارک‌های شهرستان، پارک‌های ایالتی و جاهای مشابه وجود دارند؛ اما هیچ راه آسانی برای جست‌وجو در آنها وجود ندارد. سرانجام، پارک ایالتی اندرو مولرا (Andrew Molera State Park) را در بیگ‌سور در ایالت کالیفرنیا یافتم. به آنجا رفتم و چادر مسافرتیم را برپا کردم. اما ناگهان دریافتم که همه افراد یک تخته موج‌سواری و لباس غواصی دارند. به سمت ساحل رفتم. بسیار ناامید بودم؛ چون می‌توانستم تخته موج‌سواری‌ام را بیاورم اما ساعت‌ها برای مطالعه در مورد محوطه اردو وقت صرف کرده بودم و هیچ منبعی این مساله را متذکر نشده بود. در این زمان بود که تصمیم گرفتم وب‌سایتی بسازم که افراد را به راحتی به طبیعت و اردوگاه‌ها وصل می‌کند.

اما هیچ سرمایه یا پس‌اندازی برای استخدام افراد جهت ساخت این وب‌سایت نداشتم؛ بنابراین در Dev Bootcamp که یک برنامه کدنویسی سه ماهه با هزینه ۹۰۰۰ دلار بود، ثبت‌نام کردم. سخنرانان هر هفته می‌آمدند و من همیشه سوال مشابهی را می‌پرسیدم: «آیا باید شرکت خودم را شروع کنم یا اینکه باید ابتدا به مدت یک سال در جای دیگر به‌عنوان مهندس کار کنم؟» پاسخ استیو هافمن یکی از موسسان وب‌سایت Reddit (یک وبگاه برای جمع‌آوری اخبار اجتماعی که در آن کاربران ثبت‌نام کرده قادرند اخبار را در قالب لینک یا متن ارسال کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند) و Hipmunk (یک کمپانی جست‌وجوی مسافرت آنلاین که به کاربران اجازه می‌دهد سایت‌های مسافرتی را از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن موبایل شرکت مقایسه کنند) از همه امیدبخش‌تر بود. او ابتدا از من پرسید آیا شرکت من مشکلی که داشتم را حل خواهد کرد؟ پاسخ من به این سوال بله بود. سپس پرسید «آیا این مشکلی است که سایر افراد هم داشته باشند؟ پاسخ من به این سوال نیز بله بود و سوال آخر او این بود که «آیا مردم برای حل این مشکل به شما پول پرداخت خواهند کرد؟»

به‌خاطر می‌آورم که پنج ساعت برای یافتن پارک ایالتی اندرو مولرا وقت صرف کرده بودم. کلا می‌توانستم با یک روش آسان‌تر پول پرداخت کنم. دیگران نیز می‌توانستند این کار را بکنند. آنگاه بود که پاسخ سوالم را گرفتم: شرکت را شروع کن.یکی از دوستان و اقوامم را استخدام کردم و با پارک‌های کالیفرنیا شروع کردیم. وب‌سایت‌های ایالتی و نظرات آنها را می‌خواندم تا یک مجموعه داده سازماندهی‌شده ایجاد کنم: آیا آنجا دوش حمام وجود دارد؟ آیا می‌توانم سگم را با خود ببرم؟ ما همه اینها را در یک وب‌سایت با نام CaliforniaCamping.ca جمع‌آوری کردیم که در ژوئن ۲۰۱۳ شروع به فعالیت کرد اما هیچ‌کس به ما نپیوست. این امر دلسردکننده بود. آیا این ایده تا این حد بد بود؟ مطمئن بودم که چنین نیست و تصمیم گرفتم که: «ما نیاز به افزودن محل‌های اردوی بیشتری داریم.»

ما برند خود را به‌عنوان Hipcamp بازسازی کردیم و هنگامی که روی آن کار می‌کردیم شروع به جمع‌آوری سرمایه کردیم. ابتدا چک‌هایی با مقادیر کم از دوستانم پذیرفتم؛ تا اینکه بالاخره توانستم «سرمایه‌گذاران فرشته» را پیدا کنم. ما تیمی از ۴۰ نویسنده استخدام و مجموعه‌های عظیم داده ایجاد کردیم و ایالت به ایالت آن را گسترش دادیم. دو سال بعد، در تابستان سال ۲۰۱۵، ما کل کشور را پوشش داده بودیم.اما همان‌طور که رشد می‌کردیم، من به مشکل بزرگ‌تری برخوردم: در ابتدا برای ایجاد یک پایگاه داده از محل‌های مناسب برای اردو زدن شروع کردم اما آمریکا با یک کمبود مواجه است. پارک‌های ایالتی و ملی نقاط محدودی دارند و معمولا ۶ ماه جلوتر رزرو می‌شوند. اگر من می توانستم اردوگاه‌های بیشتر ایجاد کنم، Hipcamp می توانست چیزی بیش از سایتی باشد که تنها کارش فهرست‌بندی است؛ سایتی که می‌تواند افراد را ثبت‌نام کند؛ و امکان ارتباط بین مسافران و مکان‌های اردو زدن را فراهم کند. با دست‌یابی به شهروندان عادی که مالک هکتارها زمین هستند شروع کردیم. بسیاری از آنها پذیرای ما بودند. آنها نمی‌خواهند به قسمت‌های جزء تقسیم شوند، ملک خود را بفروشند یا توسعه دهند؛ اما دوست دارند از این زمین‌ها پولی گیرشان بیاید.بنابراین با آنها شریک شدیم تا مکان‌های کاملا جدیدی برای مردم ایجاد کنیم تا بتوانند برای اردو زدن، پیاده‌روی، ماهی‌گیری و هر چیزی که فکرش را بکنید از آنها استفاده کنند. مالکان املاک قیمتی را وضع می‌کنند که چیزی حدود ۱۰ تا ۳۰۰ دلار است؛ ما این معامله را تسهیل کرده و کارمزد دریافت می‌کنیم.

امروز Hipcamp هفت کارمند تمام‌وقت دارد. ۱۷۰۰ زمین با مالکیت خصوصی داریم که مردم می‌توانند از طریق ما، آنها را رزرو کنند و هر ماه برای صدها نفر این کار را انجام می‌دهیم. همچنین بیش از ۲۸۵ هزار فهرست داریم که شامل زمین‌های ایالتی و ملی می‌شود؛ دولت رزروها برای این مناطق را کنترل می‌کند اما پایگاه داده جامع ما برای SEO (بهینه‌سازی موتور جست‌وجو) فوق‌العاده است و این راهی است که توضیح می‌دهد چگونه افراد بی‌شماری ما را پیدا می‌کنند. ترافیک وب‌سایت در مورد اینکه مردم می‌خواهند در کجا اردو بزنند، نکات بسیار زیادی به ما می‌گوید؛ بنابراین می‌توانیم بر یافتن زمین‌های خصوصی در آن منطقه تمرکز کنیم و این دلیلی است که توضیح می دهد کهچرا بزرگترین ابتکار ما برای سال ۲۰۱۷، دستیابی به مالکان خصوصی زمین‌هاست؛ بخصوص کسانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند یا کسانی که دسترسی به اینترنت ندارند. ما چندین دامدار داریم که امسال بیش از ۴۰ هزار دلار درآمد به‌دست آورده‌اند. این مبلغ قابل‌توجهی برای آنها است و امیدواریم به‌عنوان تلاشی برای حفاظت از محیط‌زیست نیز عمل کند. زمانی که افراد بتوانند از زمین آزاد درآمد به‌دست آورند، آنگاه زمین آزاد بیشتری برای هر فرد وجود خواهد داشت.