هومن افشار - همه در تلاش هستند که رونق را به بازار مسکن بازگرداند از دولت گرفته تا اتحادیه‌ها، انبوه‌سازان و سرمایه گذاران تا دفاتر مشاور املاک، اما با چه ابزاری؟ بدون تردید یکی از ابزارهای کلیدی در رونق اقتصاد مسکن، در تمام کشورها اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی است. آن هم با به خدمت گرفتن منابع بانک‌ها و موسسات مالی که می‌تواند زمینه افزایش قدرت خرید را در مردم
ایجاد کند.
طی چند سال گذشته در ایران شاهد قدرت گرفتن بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری بودیم که بی‌رویه و بدون هیچ‌گونه دوراندیشی و بعضا بدون اخذ مجوزهای قانونی اقدام به تاسیس شعب خود در شهرهای کشور کردند و با پرداخت تسهیلات گران‌قیمت به تاجران، تولیدکنندگان و سایرین منابع عظیمی برای خود جمع‌آوری نمودند. حال، امروز که دولت تلاش می‌کند تا با بهره‌گیری از منابع مالی در دسترس رونق را به بازار مسکن برگرداند، بی‌شک انگیزه‌ای در بانک‌ها یافت نمی‌شود.
تسهیلات ارزان قیمت با دوره‌های بازپرداخت بلندمدت که نیاز اساسی بازار مسکن ایران است، بازار جذابی برای بانک‌ها محسوب نمی‌شود.
گرچه هم اکنون مدیران بانک‌ها می‌گویند با درنظر گرفتن نرخ سود پرداختنی به سپرده‌ها از یک طرف و نرخ سود تسهیلات دریافتنی از طرف دیگر در پایان چیزی جز زیان برایشان به ارمغان نداشته است! اما شواهد امر نشان از چیز دیگری دارد.

pic1

نرخ های پیشنهادی ستون نبض بازار در هر محله ممکن است به ضعیف ترین یا با کیفیت ترین واحد مسکونی مربوط شود که البته درجه کیفیت محله هم بر این امر تاثیر بسزایی دارد.