«سلف» به معنی «خود» حالا یک واژه رایج در عکاسی با موبایل است که نه‌تنها دیگر جنبه تزئینی و ناشناخته ندارد بلکه یکی از قابلیت‌های مهم برای موبایل‌ها و حتی دوربین‌های عکاسی محسوب می‌شود. سلفی گرفتن یکی از جالب‌ترین تفریحات در تمام دنیاست و علاقه‌مندان بسیاری هم دارد. اضافه شدن بر تعداد همین طرفداران هم هست که کمپانی‌های بزرگ را ناگزیر می‌کند قدم‌های بزرگ‌تری را برای آسان کردن سلفی گرفتن بردارند و بازار فروش خودشان را هم داغ‌تر کنند. در ادامه برخی از جدیدترین تکنولوژی‌هایی را که برای خدمت به سلفی بگیران عزیز در سراسر دنیا عرضه شده است، معرفی می‌کنیم.

دوربین پرنده سلفی‌گیر

دوربین AirSelfie یک دوربین پرنده قابل حمل است که به تلفن همراه شما متصل می‌شود و در صورت نیاز می‌توان آن را به آسانی از گوشی جدا کرده و عکس‌های سلفی منحصربه‌فرد گرفت. این دوربین از دستگاه‌های اندرویدی و iOS پشتیبانی می‌کند و هم اکنون در وب‌سایت کیک استارتر قرار گرفته و انتظار می‌رود فروش انبوه آن از اسفند امسال آغاز شود. شما می‌توانید دوربین AirSelfie را در پوشش مخصوصی که روی تلفن شما نصب می‌شود (که به‌عنوان یک شارژر نیز عمل می‌کند) قرار دهید و آن را همه جا با خود حمل کنید و زمانی که می‌خواهید فیلم و عکس سلفی بگیرید، این وسیله را از گوشی جدا کنید. دوربین پرنده AirSelfie (دوربین میکرو HD) به آسانی با نصب برنامه AirSelfie در گوشی شما کنترل می‌شود و از تمامی سیستم عامل‌های اندرویدی و iOS پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این دوربین می‌توانید لحظه‌های به یاد ماندنی خود را از زوایای مختلف ثبت کنید. برای کنترل این دوربین سه حالت عکسبرداری در نظر گرفته شده است:

حالت سلفی آسان‌ترین شیوه کنترل دوربین است و کافی است با فشردن دکمه‌های جهت‌دار دور و نزدیک، فاصله موردنظر خود را تعیین کنید.

حالت کنترل حرکتی: با استفاده از جوی استیک مجازی ارائه شده در برنامه AirSelfie کنترل می‌شود.

حالت پروازی: دوربین به صورت افقی در هوا قرار می‌گیرد و تا زمانی که مکان مناسب را برای عکس گرفتن پیدا کنید، این دوربین به لطف سیستم معلق در هوا در وضعیت خود باقی می‌ماند.

عرضه دوربین عکاسی برای سلفی گرفتن

با کوچک‌تر شدن دوربین‌های حرفه‌ای عکسبرداری، افزایش استحکام بدنه آنها و به خطر افتادن بازار این نوع دوربین‌ها به علت پیشرفت دوربین‌های گوشی ها، شرکت‌های سازنده دوربین‌های حرفه‌ای به این فکر افتاده‌اند تا سلفی گرفتن را با آنها ممکن کنند. پاناسونیک با عرضه دوربین Lumix ZS۷۰ اولین گام را در این زمینه برداشته است. Lumix ZS۷۰ که جایگزینی برای دوربین ZS۶۰ محسوب می‌شود مجهز به حسگر ۲۰.۳ مگاپیکسلی برای عکاسی است که نسبت به حسگر ۱۸ مگاپیکسلی دوربین قبلی پیشرفته‌تر شده است. روی این دوربین یک نمایشگر لمسی ۳ اینچی برای قاب بندی مناسب عکس‌های سلفی هم نصب شده و اگر کاربران علاقه‌مند به تهیه عکس‌های سلفی با کیفیت و حتی با حالت ۴k باشند می‌توانند از آن استفاده کنند.

دوربین مذکور قادر به تهیه عکس‌های ۴K با دقت ۳۰ فریم در ثانیه است و در حین تصویربرداری می‌توان از فریم‌های تهیه شده عکس‌هایی با دقت ۸ مگاپیکسل تهیه کرد. قابلیت فوکوس خودکار ۱/ ۰ ثانیه‌ای و امکان فوکوس خودکار سریع از جمله دیگر امکانات این دوربین است. فیلترهای خلاقانه و حالت زیبایی برای افزودن جلوه‌های ویژه بصری به عکس‌ها هم در این دوربین پیش‌بینی شده است. این دوربین می‌تواند به شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای هم متصل شود تا اشتراک‌گذاری عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی تسهیل شود. قیمت این دوربین که در اواخر ماه آینده میلادی عرضه می‌شود ۴۵۰ دلار است.

آی‌فون ۸ با دوربین سلفی سه بعدی؟

پهنه وسیعی که سلفی‌گیران در دنیا در اختیار دارند در آغاز تنها با آی‌فون‌ها امکان‌پذیر شد تا آنجا که جمله طنزی هم رایج شده بود که مسوولان اپل به طرفداران آی‌فون اعلام کردند آی‌فون به‌جز سلفی گرفتن قابلیت‌های دیگری هم دارد. اما حالا شایعاتی هم برای گوشی جدید اپل منتشر شده مبنی بر اینکه اپل در فکر دگرگون کردن دوربین جلویی آی‌فون ۸ است. گویا گران‌ترین مدل آی‌فون ۸ که قرار است با نمایشگر OLED عرضه شود، دوربین سلفی‌ را در اختیار خواهد داشت که مجهز به یک فناوری «انقلابی» است. دوربین جلویی آی‌فون ۸ با یک ماژول مادون قرمز همگام سازی می‌شود و این دو به لطف الگوریتم‌های پیشرفته نرم‌افزاری، تصاویر دو بعدی را ثبت خواهند کرد که ضمن فراهم کردن امکان تشخیص چهره، قادر به گرفتن سلفی‌های سه بعدی نیز هست.

گفته می‌شود اپل با این کار می‌تواند این دوربین جدید را برای هر چه منحصربه‌فردتر شدن تجربه بازی با آی‌فون نیز بهره ببرد. تصاویر سلفی ثبت شده می‌توانند شرایط لازم برای اجرای اپ‌های واقعیت افزوده را نیز فراهم سازند. در حال حاضر اپل الگوریتم‌هایی که برای درست کار کردن و هماهنگی دوربین جلویی و حسگر مادون قرمزش لازم است را در اختیار دارد. PrimeSence نام استارتاپی بوده که این شرکت در سال ۲۰۱۳ خریداری کرد و الگوریتم‌های مورد نیاز را تولید کرده است. PrimeSence در زمینه توسعه دوربین‌های سلفی سه بعدی مدرن فعالیت دارد.

در سال‌های اخیر گرفتن تصاویر سلفی به‌ویژه در قاره آسیا به‌شدت همه‌گیر شده است. شرکت‌های گوشی‌ساز دیگر مثل اوپو و ویو که در بازار گوشی‌های اندرویدی رقابت می‌کنند، یک سالی است که در زمینه ارتقای دوربین‌های سلفی محصولات خود تلاش بیشتری داشته‌اند تا مشتریان وسیع تری را به سمت خرید گوشی‌های هوشمندشان جذب کنند. اگر اپل هم چنین فکری را در سر داشته باشد، با دوربین جلویی «انقلابی» آی‌فون ۸ می‌تواند یک بار دیگر به محصول پر‌طرفدار بازار گوشی‌های هوشمند چینی تبدیل شود. یک سالی است که این شرکت جایگاه برتر خود در این کشور پر‌جمعیت از دست داده است.

فناوری درخدمت سلفی

فناوری درخدمت سلفی

فناوری درخدمت سلفی