#زادگاهتو_معرفی_کن

پرستو فخاریان

در شرایطی که تعطیلات در ایران سامان‌یافته نیست و مردم نمی‌توانند در تمام ایام سال برای سفرهای کوتاه و بلند خود برنامه‌ریزی داشته باشند، این نوروز است که جور تمام ایام سال را می‌کشد؛ نوروزی که برای ایرانی‌ها بهترین فرصت برای سفر به شمار می‌آید. البته در بیشتر مواقع کسانی که مقاصد سنتی سفر را انتخاب می‌کنند، با چالش‌های عمده‌ای در مسیر و مقصد روبه‌رو می‌شوند؛ ترافیک‌های کسل‌کننده، ازدحام در شهرها و روستاهای معروف، ازدحام در اماکن تاریخی و باستانی، کمبود اقامتگاه‌های با کیفیت و... تنها بخشی از این چالش‌ها به شمار می‌آیند. «دنیای اقتصاد» هر سال سعی می‌کند مقاصدی را به مخاطبانش بشناساند که کمتر مورد بازدید قرار گرفته‌اند؛ مقاصدی که حالا بیشتر و بیشتر نزد مردم شناخته‌شده هستند. سال گذشته از شماری از فعالان گردشگری و اقتصادی خواسته بودیم سه مقصدی را که دوست دارند در نوروز به آن سفر داشته باشند، برای مخاطبانمان معرفی کنند. سال پیش از آن نیز به معرفی چند مقصد کمتر شناخته شده اقدام کردیم. امسال اما رویکردی نسبتا متفاوت داریم.

در پرونده‌ای که پیش رو دارید، از فعالان گردشگری، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و برخی مسوولان گردشگری خواسته‌ایم زادگاه خود را معرفی کنند. چالش اصلی این بود که بخش قابل ملاحظه‌ای از افراد شناخته‌شده در این عرصه متولد پایتخت بودند و البته دسترسی به همه افرادی که در میان تمام اقشار جامعه شناخته‌شده باشند، بیش از آنچه تصور می‌شود دشوار است؛ حتی در برخی موارد که دسترسی به آنها فراهم می‌شد، آنها تمایل چندانی برای گفتن یا نوشتن از زادگاه خود نداشتند. در برخی موارد نیز افرادی که خود در تهران متولد شده بودند، درمورد زادگاه پدر و مادرشان نوشتند. در این پرونده ۲۷ استان نماینده دارند و بعضا از خاطرات خود از زادگاه‌هایشان نوشته‌اند اما جای نمایندگانی از استان‌های قم، خراسان شمالی، کرمان و چهارمحال‌و بختیاری به شدت خالی است؛ چراکه موفق به تماس با آنها نشدیم .

محرک اصلی ما در نوع رویکرد نیز تشریح همین احساسات و عواطف افراد مطرح در حوزه‌های گردشگری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نسبت به زادگاه‌هایشان یا زادگاه‌های پدری و مادری‌شان بود؛ عاملی که می‌تواند به ایجاد انگیزه سفر به نقاط دور و نزدیک ایران در میان هموطنان کمک کند. همچنین این کار باعث آن می‌شود که مخاطبان بدانند برخی افراد شاخص در این حوزه‌ها به کدام خطه تعلق دارند. با این همه جای یادداشت چهره‌هایی همچون رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، معاون گردشگری این سازمان و تعدادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی در میان این لیست خالی است که به دلایلی از جمله مشغله‌های پایان سال، نتوانستند سهمی در این مجموعه داشته باشند. یادداشت‌های پیش رو می‌توانند بعضا نگاه شما را به برخی شهرها تغییر دهند. امیدواریم پیش از انتخاب مقاصد نوروزی‌تان این مجموعه را از نظر بگذرانید.