به سبکی پرکاه؛  به سرعت جت

از اختلال همیشگی گوشی‌تان کلافه شده‌اید و با توقف‌های پیاپی مواجهید که با یک دایره در حال کامل شدن همراه است و سعی دارد دستور شما را به زحمت اجرا کند. این نشانه‌ها بیانگر یک چیز است؛ پرشدن حافظه گوشی و کمبود جا که فرصت اجرای سریع برنامه‌ها را از گوشی شما می‌گیرد. امروزه برنامه‌های جدیدی به بازار می‌آیند که هر لحظه وسوسه نصب آن روی گوشی‌ها را بیشتر می‌کند؛ بنابراین به‌جز احتمال ویروسی شدن گوشی، یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی که منجر به کندی سرعت گوشی‌های تلفن همراه می‌شود، پر بودن حافظه داخلی و جانبی آن است. در ادامه قصد داریم راه‌هایی را برای سرعت بخشیدن به عملکرد گوشی‌تان با استفاده از برنامه‌های پاک‌سازی کاملا ساده پیشنهاد کنیم.

فایل‌های کش را دور بریزید

فایل‌های کش یا همان اطلاعاتی که به‌صورت موقت در گوشی‌هوشمند ذخیره می‌شوند نقش زیادی را در کاهش سرعت گوشی دارند. با رفتن به بخش Apps گوشی خود که در بخش تنظیمات قرار گرفته و وارد شدن روی برنامه موردنظر می‌توانید فایل‌‌های موقتی را که ذخیره شده‌اند پاک کنید. تنها کافی است روی گزینه Clear cache رفته و اطلاعات را پاک کنید.

به روز کردن سیستم عامل

راه بهتری هم برای بالا بردن سرعت گوشی‌تان وجود دارد و آن هم به روز کردن سیستم عامل گوشی شماست. امروزه بیشتر گوشی‌های موبایل در صورت به‌روزرسانی سیستم عامل‌ها، آن را به کاربر خبر می‌دهند، اما گاهی اوقات این کار انجام نمی‌شود؛ بنابراین شما ناگزیر هستید هر چند وقت یک‌بار به‌صورت دستی این به‌روزرسانی را انجام دهید. به‌روزرسانی‌های سیستم عامل‌ها برای رفع باگ‌ها است که کمک بسیاری برای افزایش سرعت گوشی شماست.

حذف همه غیرضروری‌ها

همه ماحداقل یک یا چند برنامه در گوشی‌هایمان داریم که هیچ وقت از آن استفاده نمی‌کنیم اما اصرار به نگهداری آن داریم به این امید که شاید روزی این برنامه به کار بیاید. اما این را بدانید هر برنامه‌ای که شما نصب کنید در پس زمینه باز شده و مقداری از فضای رم شما را اشغال کند که در نهایت به کندی عملکرد گوشی‌تان منجر می‌شود. بنابراین خیلی زود برنامه‌های نصب شده غیر ضروری گوشی‌تان را پاک کنید، اما هم‌زمان شما می‌توانید برنامه‌هایی را که از پیش روی گوشی‌تان نصب شده‌ باشد پاک کنید. برای این کار تنها راه‌حل این است که آن برنامه را غیرفعال کنید. ابتدا به قسمت Setting بروید، سپس گزینه Apps را انتخاب کرده و در داخل برنامه تب All را مشاهده کنید، سپس روی برنامه موردنظر خودتان کلیک کنید. یک پنجره باز خواهد شد که در آن گزینه‌ای به نام Disable قرار دارد بعد از انتخاب این گزینه هر چیزی که از شما پرسیده شد را ok کنید. بعد از غیر فعال کردن برنامه در همان قسمت گزینه Clear data را انتخاب کنید. بعد از انجام تمام این کارها یک تب جدید به نام DISABLED به قسمت برنامه‌های شما اضافه خواهد شد.

حذف عکس‌های پس زمینه زنده

عکس‌های پس زمینه متحرک خیلی جذابند اما به همان اندازه برای گوشی شما مضر هستند و سرعت گوشی شما را خواهند گرفت. اگر چنین عکسی روی گوشی خود دارید بدانید که برخی از کندی‌های گوشی شما ناشی از همین عکس است. پس خیلی زود یک عکس ثابت را برای پس زمینه موبایل‌تان انتخاب کنید.

استفاده از اپلیکیشن پاکسازی‌کننده

در بازار مجازی به راحتی می‌توانید یک اپلیکیشن بهینه‌سازی اسمارت فون‌ها پیدا کنید. با نصب آن شما می‌توانید به آسانی سیستم خود را پاک‌سازی کرده و در زمینه افزایش کارایی و سرعت گوشی‌تان قدم بردارید. این برنامه به شما کمک می‌کند تا بتوانید بخش‌های مختلف موبایل از جمله مموری کارت و حافظه اصلی را بهبود ببخشید. با استفاده از این برنامه‌ها شما گاه بدون نیاز به ری‌استارت کردن گوشی می‌توانید به پاکسازی بپردازید.

کارت حافظه را چک کنید

در برخی موارد کارت‌های حافظه جانبی برای گوشی منجر به سنگین شدن حجم اطلاعات و در پی آن کاهش سرعت می‌شود بنابراین در ابتدا برای اینکه مطمئن شوید کندی گوشی از حافظه خارجی آن است، بهتر است قبل از هر کاری بدون حافظه خارجی گوشی خود را تست کنید و اگر اشکال از کارت حافظه بود آن را تعویض کنید.

برگشت به حالت کارخانه

یکی از آخرین راه‌حل‌ها برای شما این است که از گزینه بازیابی کارخانه استفاده کنید. این راه اگرچه بهترین روش برای بالا بردن سرعت گوشی شماست، اما درصورتی‌که هیچ کپی از اطلاعات قبلی تان نداشته باشید راه چندان خوبی نیست. به همین علت بهترین راه این است که با بک‌آپ گرفتن کامل از اطلاعات گوشی خود پس از انجام ریست کردن، اطلاعات خود را دوباره بازگردانید.

اطلاعات تلگرامی‌تان را خالی کنید

اما یکی از مهم‌ترین علت‌های کندی عملکرد گوشی شما می‌تواند استفاده از پیام‌رسان تلگرام باشد؛ پیام رسان محبوب ایرانی‌ها. این موضوع همزمان یک یادآوری به شماست که مراقب اطلاعات ذخیره شده از طریق تلگرام باشید. در نسخه به روز شده تلگرام گزینه‌ای به‌عنوان مدیریت Cache وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد اطلاعات موردنظر مربوط به هر کانال یا همه کانال‌ها را به راحتی حذف کنید.

برای اجرای برنامه Cache کافی است به منوی اصلی رفته و روی Settings فشار دهید. با اسکرول کردن صفحه تنظیمات و مراجعه به بخش Cache Settings گزینه‌های مختلفی برای پاکسازی حافظه کش در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با فشار روی گزینه Clear Cache و انتخاب هر یک از موارد دلخواه، عملیات پاکسازی حافظه را آغاز کنید.عملیات پاکسازی حافظه کش، فقط اطلاعات دریافت شده در حافظه را حذف می‌کند و این اطلاعات اعم از ویدئو، صوت، عکس و... در سرورهای ابری تلگرام موجود بوده و با دسترسی مجدد شما به کانال موردنظر دوباره فراخوانی شده و در اختیار شما قرار می‌گیرد، پس نگران از دست رفتن اطلاعات خود نباشید.