هفته داغ مذاکرات هسته‌ای
مجید اعزازی عضو گروه اندیشه وین از میانه هفته جاری به کانون مذاکرات هسته‌ای ایران- آژانس و ایران-1+5 تبدیل شده است.همین موضوع که حاکی از شتاب مناسب دیپلماسی است، امیدها برای تحقق حل و فصل مساله هسته‌ای طی یک سال آینده را در میان مردم قوت بخشیده است.
در هفته اول و آخر مهر به ترتیب شاهد نخستین دور مذاکرات نمایندگان فنی دولت جدید ایران با نمایندگان آژانس در وین و نمایندگان دیپلماتیک ایران با نمایندگان سیاسی ۱+۵ در ژنو بودیم. در ماه جاری نیز این مذاکرات از سر گرفته شده و ادامه خواهند یافت. دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری ادامه مذاکرات ایران و آژانس در وین برگزار شد، دیروز نیز مذاکره ایران و ۱+۵ در سطح کارشناسان در این شهر آغاز شد و امروز نیز ادامه می‌یابد. مذاکره کارشناسان طرفین مقدمه‌ای بر مذاکره نمایندگان ایران و ۱+۵ در روزهای ۱۶ و ۱۷ آبان در ژنو به شمار می‌رود؛ کارشناسانی که از وزارتخانه‌های نفت، تجارت، مسکن، بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی در هیات ایران حضور دارند.
در پی مذاکرات محرمانه ۲۳ و ۲۴ مهر ایران و ۱+۵، برخی محافل داخلی، دولت را برای افشای محتوای بسته پیشنهادی‌اش به غرب تحت فشار قرار دادند. اگر چه محتوای این بسته افشا نشد، اما ازآنجاکه کارشناسان بخش‌های مختلف اقتصادی در هر دو هیات مذاکره‌کننده ایرانی و غربی حضور دارند، به احتمال زیاد بحث‌ها حول سازوکار حذف تدریجی تحریم‌ها و چگونگی شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود. چه آنکه دولت روحانی همواره از تعهد خود به اعتمادسازی از طریق شفافیت بیشتر سخن رانده و طرف غربی از لزوم توقف افزایش تحریم‌ها و کاهش آنها