حقوق مصرف‌کنندگان اکنون به مهم‌ترین بخش حقوق اقتصادی آحاد جامعه مبدل شده است. مداخلات گسترده و وسیع دولت در حوزه اقتصاد و بالاخص در زمینه کنترل قیمت‌ها به‌تدریج به این باور غلط دامن زده است که قیمت‌گذاری کالاها و خدمات مهم‌ترین وظیفه دولت در تضمین حقوق مصرف‌کنندگان است و به این لحاظ سایر جنبه‌های این حقوق ذاتی مورد غفلت و اهمال واقع شده است. از جمله مهم‌ترین زوایای حقوق فردی مصرف‌کنندگان باید به حق دسترسی مردم به کلیه اطلاعاتی اشاره کرد که می‌تواند در مورد تصمیم‌گیری آنان در خصوص خرید کالا موثر باشد. اطلاعات مربوط به اجزای تشکیل‌دهنده محصول، رده‌بندی کیفی، میزان آثار جانبی آن بر همه یا گروه‌های خاصی از مردم می‌تواند از جمله مهم‌ترین عواملی باشد که مصرف‌کنندگان حق دارند، اطلاعات جامعی از آن را در اختیار داشته باشند. امتناع از ارائه اطلاعات یا ارائه اطلاعات خلاف واقع، از مصادیق اعمال مجرمانه است که مصرف‌کنندگان بر مبنای آن می‌توانند در مراجع ذی‌صلاح اقامه دعوی کنند.
موضوع استفاده غیر‌مجاز از روغن پالم در محصولات لبنی پرچرب بار دیگر حقوق مصرف‌کنندگان را به موضوعی جنجالی در افکار عمومی مبدل کرده است. اگر استفاده از این روغن در محصولات لبنی اثبات شده است، مردم حق دارند به‌طور کاملا شفاف پاسخ سوالات بی‌شماری را در این حوزه بشنوند. از جمله:
1- آیا کاربرد این روغن در محصولات غذایی مجاز است و در صورت پاسخ مثبت به این پرسش استفاده از آن در چه محصولاتی، به چه میزان و با چه استانداردهایی امکان‌پذیر است؟
۲- آیا استفاده از این روغن در حدمجاز یا بیش از آن سرطان‌زا است؟
3- در صورت استفاده غیر‌مجاز روغن پالم در محصولات لبنی، این عمل مجرمانه در کدامیک از برندهای لبنی و دقیقا در تولید چه محصولاتی به کار رفته است؟ آیا می‌توان همه تولید‌کنندگان را در مظان اتهام قرار داد،، آن‌گونه که بسیاری از تولیدکنندگان محصولات لبنی سعی کردند با انتشار آگهی، مصاحبه و ارسال پیامک سعی در رفع اتهام از خود کنند؟ آیا این شایعات نمی‌تواند به‌عنوان اعمال مخل رقابت، وزنه سهم بازار را به سوی برندهایی که در مظان اتهام قرار ندارند، تغییر دهد؟
۴- محصولات لبنی از جمله شیر، ماست، کره، پنیر و ... از جمله فرآورده‌هایی هستند که هر روزه بر سفره همه خانوارهای ایرانی به‌عنوان یک کالای ضروری حضور دارند، بنابراین آیا می‌توان مصرف این کالاها را تا تعیین تکلیف در مراجع ذی‌ربط به تاخیر انداخت؟
این سوالات و سوالات متعدد دیگری که هنوز بر ذهن افکار عمومی نقش بسته است، موضوع گزارش ویژه ضمیمه آخر هفته به نام «جنجال پالم» است. آنچه مسلم است، انتشار این اخبار مستقل از صحت و سقم آن ضربه سنگینی هم بر تولیدکنندگان معتبر کشور است که همچنان با رعایت استانداردهای بهداشتی به تولید می‌پردازند و هم به شک و تردیدهای بزرگی در افکار عمومی انجامیده است، که به‌سادگی قابل ترمیم نخواهد بود.