سرآشپز در راه تاپ‌گیر

با پخش فصل بیست و سوم از مجموعه تاپ‌گیر، یک بار دیگر این برنامه تلویزیونی در کانون خبرها قرار گرفت. این فصل تنها شش قسمت داشت. اما همین شش قسمت کافی بود تا مخاطبان و رسانه‌ها زبان به انتقاد از برنامه‌ای بگشایند که تا فصل قبل پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی جهان لقب گرفته بود.

تقریبا تمام انتقادها هم از مجری اصلی این برنامه یعنی کریس اوانز بود. کسی که جایگزین جرمی کلارکسون محبوب و افسانه‌ای شده بود. انتقادها تا جایی پیش رفت که کریس اوانز از همکاری با بی‌بی‌سی برای ادامه تاپ‌گیر انصراف داد و ترجیح داد به همان اجرای برنامه‌های خودرویی دست دوم بسنده کند. تقریبا همه انتقادها از اوانز هم درست بودند. چرا که او هیچ وقت نتوانست از زیر سایه جرمی کلارکسون بیرون بیاید. تمام تلاش او این بود که شبیه اجراهای کلارکسون باشد. به همین دلیل پیوسته با او مقایسه می‌شد، در حالی که نه فیزیک بدنی، نه صدا و نه حتی صلاحیت اظهارنظر در مورد ماشین‌ها را در حد او داشت.

این‌گونه شد که تاپ‌گیر اوانز یک شکست همه‌جانبه برای بی بی سی بود. آنقدر اجرای اوانز توی ذوق می‌زد که کسی تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود کیفیت فنی و فیلمبرداری مجموعه تاپ‌گیر را هم ندید. این فصل از نظر جلوه‌های بصری و فیلمبرداری از تمامی ۲۲ فصل قبلی بهتر و حرفه‌ای‌تر کار شده بود اما در سایه بحران‌های پیرامون تاپ‌گیر مغفول ماند. با انصراف کریس اوانز از اجرای برنامه در فصل ۲۴، بی‌بی‌سی به دنبال یک چهره دیگر برای نشاندن پشت فرمان تاپ‌گیر است. روزنامه دیلی میرور چاپ لندن، از جیمز مارتین به‌عنوان جانشین اوانز نام برده است. خبری که تاکنون تکذیب نشده است. به نظر می‌رسد این انتخاب هم راه به جایی نبرد. چرا که جیمز مارتین اگر چه یک چهره تلویزیونی مشهور و پرطرفدار است اما شهرتش را به دلیل اجرای برنامه‌های آشپزی به دست آورده است. او همچنین آشپز برخی چهره‌های مشهور سینمایی هم بوده است. اما این هم به اجرای تاپ‌گیر کمکی نمی‌کند!

از انتخاب‌هایی که بی‌بی‌سی برای برنامه تاپ‌گیر انجام می‌دهد این‌گونه به نظر می‌رسد که آنها بیشتر به دنبال این هستند که جرمی کلارکسون و دوستانش در تاپ‌گیر را شکست دهند و به همین دلیل به سراغ مجریان مشهور تلویزیونی می‌روند. در حالی که شاید استفاده از یک چهره جدید و غیر معروف که اطلاعات خودرویی خوبی داشته باشد و راننده ماهری هم باشد بتواند تاپ‌گیر را از بحرانی که گریبانش را گرفته خارج کند. اوضاع برای تاپ‌گیر زمانی بحرانی‌تر می‌شود که می‌بینیم جرمی کلارکسون و دو مجری دیگر تاپ‌گیر در حال تولید برنامه جدید خود در شبکه آمازون هستند. برنامه‌ای که «گرند تور» نام دارد و با توجه به محدودیت‌های کمتری که در شبکه آمازون وجود دارد پیش‌بینی می‌شود که جذاب‌تر از تاپ‌گیر هم از کار در بیاید. شاید با پخش گرند تور دیگر تاپ‌گیر مهم‌ترین‌ برنامه خودرویی جهان نباشد.