در سفر هم کارآفرینی کنید

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

بنگاه‌های کوچک و متوسط بیشتر و بیشتری در حال اثبات این موضوع هستند که می‌توان در حین سفر، یک کسب‌و‌کار موفق را راه‌اندازی کرد.آلان سیبرایت کسب‌و‌کار خود را (یک شرکت walking tour۱) چهار ماه پس از شروع رها کرد. هازل تئوچاروس درحالی‌که کسب‌و‌کار دستیار مجازی خود را کامل و بی‌نقص نگه می‌دارد به کشورهای مختلف سفر می‌کند. لیلی استارلینگ خدمات ماساژ خود را از طریق یک زمان‌بند آنلاین راه‌اندازی کرد که به او اجازه مسافرت کردن را می‌داد. اکثر بنگاه‌های کوچک و متوسط دریافته‌اند که می‌توانند در حین راه‌اندازی کسب‌و‌کارشان، رویاهای خود در سفر به جهان را تحقق ببخشند. این افراد تنها شامل طراحان گرافیک، نویسندگان آگهی‌های تجارتی و برنامه‌نویسان کامپیوتر که کارشان می‌تواند با اینترنت ارسال شود، نیست. حتی کسب‌و‌کارهای سنتی و آنهایی که یک محصول فیزیکی دارند نیز می‌توانند راهی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کارشان پیدا کنند؛ بدون اینکه الزامی برای بودن در یک مکان یکسان وجود داشته باشد.

ماریان کانتول افراد را به رهایی از محدودیت‌های شغلی دعوت می‌کند. او در کتابش می‌گوید چگونه می‌توان بدون کار با ساعت روزانه نرمال امرار معاش کرد. او می‌گوید: «اگر در حال فروش محصولاتی هستید که مثلا کار دست هستند، مستقل بودن از مکان بسیار راحت‌ است.» او می‌افزاید:‌ «آنچه را که نیاز است انجام شود، تفکیک کنید. آیا فردی باید محصول شما را بسته‌بندی کند و آن را با پست بفرستد؟ اگر چنین است آیا حاشیه سود شما برای حمایت از آن کافی است؟ همیشه فردی در اطراف شما وجود دارد که می‌خواهد کار پاره‌وقت داشته باشد. من فکر می‌کنم پتانسیل بیشتری نسبت به آنچه مردم تصور می‌کنند در راه‌اندازی کسب‌و‌کار در حین سفر وجود دارد.»  

استخدام افراد درست: کسب‌و‌کارهای مستقل از مکان بر این نکته تاکید می‌کنند که داشتن تیمی که بتوانید بر آن تکیه کنید بسیار مهم و ضروری است. به گفته سیبرایت کارکنان او عامل جدایی‌ناپذیری هستند که همه با هم کسب‌و‌کار را حفظ می‌کنند. او می‌گوید:‌ «کارمندان (دفتر کار مجازی) و راهنمایان تور من افراد خارق‌العاده‌ای هستند که من به خوبی می‌شناسم. راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار در حین سفر بدون این مورد می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد.» به گفته استارلینگ استخدام و آموزش گام‌های ضروری در توانا ساختن او برای سفر و کار کردن هستند. او می‌گوید: «زمانی که کارمندانم را استخدام کرده و آموزش می‌دهم، به آنها می‌گویم که من در صورت بروز هر اتفاقی در ارائه یک راه‌حل به مشتریان به آنها اعتماد دارم.» او می‌افزاید: «نمی‌خواهم درحالی‌که در جای دیگری هستم، در مورد یک مشتری ناراضی تماسی دریافت کنم.

این اطمینان را حاصل می‌کنم که افرادی استخدام کنم که نیازی به توجه زیاد نداشته باشند و صریحا به آنها می‌گویم که اگر من در دسترس نبودم، برای حل مساله هرگز دچار مشکل نخواهند شد.» شرکت ناتالی سیسنز (Suitcase Entrepreneur) به کسب‌و‌کارها مشاوره می‌دهد که چگونه می‌توانند مانند او مستقل از مکان باشند. او می‌گوید اگر ماهیت کسب‌و‌کارتان شما را به‌طور فیزیکی وابسته نگه می‌دارد، استخدام کارمندان امری کلیدی به شمار می‌رود. او می‌گوید: «افراد بیشتری استخدام کنید و به فردی استراتژیک تبدیل شوید که هر روز در شرکت حضور ندارد. شما نیاز به افزایش درآمد خود دارید؛ اما این کار بسیار مقرون به صرفه‌تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید. وقتی کسی را استخدام می‌کنید، اغلب سودهای خود را افزایش می‌دهید؛ چرا که این کار به شما اجازه می‌دهد تا بر کسب‌و‌کارتان تمرکز کنید.»

تکنولوژی: پهنای باندها، گوشی‌های هوشمند و انباره آنلاین فایل‌ها، راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار در حین سفر را به مراتب آسان‌تر کرده‌‌اند. کسب‌و‌کار دستیار مجازی تئوچاروس از راه دور راه‌اندازی شده بود؛ بنابراین برای او نسبتا آسان بود که درحالی‌که اکثر مشتریانش را حفظ و افراد تازه‌ای را از مکان جدید جذب می‌کند، از استرالیا به انگلستان سفر کند. استارلینگ از یک تنظیم‌کننده زمان آنلاین استفاده می‌کند؛ تنظیم‌کننده‌ای که به مشتریانش اجازه می‌دهد تا قرار ملاقات‌های خود را مدیریت کنند. سیبرایت از Vonage استفاده می‌کند تا خط ثابت تلفن کسب‌و‌کار خود را با خود به هر جا که می‌خواهد ببرد. سیسنز می‌گوید: «من فکر می‌کنم در این صورت فرصت‌های بیشتری نیز پیش‌رو قرار خواهد گرفت.»نیازی نیست که یا همه باشید یا هیچ: توصیه کانتول این است که اگر می‌خواهید در حین راه‌اندازی کسب‌و‌کار، به دور دنیا سفر کنید «از خودتان بپرسید چگونه می‌توان برای سه هفته کسب‌و‌کارم را در جاده‌ها مدیریت کنم؟ و برای آن تلاش کنید.» از تعطیلات رفتن دست نکشید. کانتول می‌گوید: «من هنوز به شیوه تعطیلات سفر می‌کنم. هفته گذشته من در یک سافاری بودم و کار نکردم. وقتی این جداسازی را انجام می‌دهید، درخواهید یافت که زندگی شما به مراتب آسان‌تر می‌شود و بسیار بهتر خواهید توانست کارهایتان را انجام دهید.»

مزایای یک کسب‌و‌کار مستقل از مکان

روح مخاطره اساسا آن چیزی است که سیبرایت، تئوچاروس و استارلینگ را به سفر تشویق کرده است. سیبرایت می‌گوید: «مزیت واضح آن این است که شما در حین کار کردن می‌توانید جهان را ببینید.» او می‌افزاید: «من می‌دانم که این نوع سبک زندگی ممکن است برای همه جذاب نباشد؛ اما برای من (و خوشبختانه شریکم) حداقل در این نقطه از زندگی این‌چنین است.» تئوچاروس به‌دلیل یک تصمیم خانوادگی از کشوری به کشور دیگر می‌رود و استارلینگ نیز از شیوه زندگی‌اش خوشحال است؛ چرا که جدول زمان‌بندی منعطف به او اجازه می‌دهد زمان بیشتری را با همسرش بگذراند.» او می‌گوید: «من می‌توانم با برنامه کاری تثبیت‌شده همسرم منعطف شوم. مشاهده زوج‌هایی که تنها می‌توانند برای یک هفته در سال به دور از کار در کنار هم برنامه‌ریزی کنند، برای من بسیار ناراحت‌کننده است.» اما سوای آزادی و فرصتی که در مشاهده جهان وجود دارد، مالکان «کسب‌و‌کارهای مستقل از مکان» می‌گویند که راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار از این روش می‌تواند برای کسب سود بسیار مفید باشد. تئوچاروس گفته است که وقتی به دور دنیا سفر می‌کند شاهد رشد کسب‌و‌کارش بوده است. او می‌گوید: «یک چشم‌انداز جدید زمانی رشد می‌کند که شما با افراد جدید ملاقات می‌کنید. گاهی کشف دوباره خودتان به شما اجازه می‌دهد آنچه را می‌خواهید خارج از کسب‌و‌کارتان کشف کنید.»

پی‌نوشت:

1- به تورهایی گفته می‌شود که افراد را پیاده به مکان‌های تاریخی و فرهنگی می‌برند.