تعهد و پاسخگویی در تمام ارکان شرکت

Aby Sam Thomas
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

Shutterstock در سال 2003 توسط جان اورینگر تاسیس شد. شاتر استوک بیش از 60 هزار کاربر در 150 کشور جهان دارد که روزانه بیش از 40 هزار عکس و تصویر جدید را به این سایت اضافه می‌کنند. شاتر استوک یک شرکت ارائه‌دهنده عکس، کلیپ‌های ویدیویی و آهنگ‌های موسیقی آرشیوی است. دفتر اصلی آن در نیویورک قرار دارد. شاتر استوک کتابخانه‌ای متشکل از میلیون‌ها عکس آرشیوی با حق امتیاز آزاد و کلیپ‌های ویدئویی و آهنگ است. حق امتیاز آزاد به این معنی است که یک بار هزینه آن را پرداخت می‌کنید، ولی می‌توانید چندین بار از آن استفاده کنید. او با آپلود حدود 30 هزار عکس آرشیوی در این سایت و اشتراک آنها این شرکت را تاسیس کرد.

جان اورینگر را «اولین میلیاردر سیلیکون ولی» نامیده‌اند. همچنین به او لقب «باحال‌ترین فرد در عرصه تکنولوژی در نیویورک» نیز داده‌اند. اما اگر از موسس و مدیرعامل شاتر استوک در مورد همه این القابی که طی این سال‌ها توسط رسانه‌های به او داده شده است بپرسید، به نظر می‌رسد که او چندان علاقه‌ای به آنها ندارد و توجه ما را مستقیما به شرکتش جلب خواهد کرد. اورینگر می‌گوید: «گرچه دوست دارم شاتر استوک را در صدر اخبار ببینم، اما در مورد حرف‌هایی که مردم در مورد آن می‌زنند، توجه چندانی نمی‌کنم. من تمرکزم را بر رشد کسب و کارم گذاشته‌ام و همواره سعی کرده‌ام تا این اطمینان را ایجاد کنم که ما بهترین محصول ممکن را به مشتریان‌مان ارائه می‌دهیم».

شاتر استوک به عنوان شرکتی که در سال 2003 تاسیس شد، رشد به شدت قابل ستایشی داشته است. قبل از این شرکت، تنها یک استارت‌آپ دیگر در نیویورک وجود داشت اما امروزه این شرکت یک بازار رسانه‌ای جهانی به شمار می‌رود که در آوریل 2015 ارزشی معادل 2.5 میلیارد دلار داشت و بیش از 70 میلیون قطعه محتوا را شامل می‌شد؛ مجموعه قابل تحسینی از عکس‌ها، ویدئوها و موسیقی، با وب‌سایتی که تاکنون 500 میلیون دانلود پرداخت شده داشته است. دستیابی به چنین موفقیتی بدون شک بدون دیدگاه منحصربه فرد اورینگر برای بنگاهش ممکن نبود. او با حفظ تمرکزش بر این شرکت، محصولات و مشتریان آن، شاتر استوک را به موفقیتی رسانده است که بیش از یک دهه است ادامه دارد.

اورینگر یک کارآفرین سریالی است که پیش از شاتر استوک، ده شرکت راه‌اندازی کرده بود تا بتواند به موفقیتی که به دنبالش بود برسد. اورینگر می‌گوید: «من همیشه می‌دانستم که می‌خواهم شرکت خودم را راه‌اندازی کنم. با ایده‌های متفاوتی بازی کردم و برخی از آنها به نظر می‌رسید که واقعا به‌درد بخور هستند اما به‌طور مثال زمانی که مایکروسافت اکسپلورر یک راه‌حل داخلی در جست‌وجوگرش معرفی کرد، یک پاپ‌آپ بلاکر(pop-up blocker) آنلاین که من راه‌اندازی کرده بودم، یک شبه سرنگون شد. اما وجه تشابهی که در همه شرکت‌ها یافتم این بود که گزینه‌های ذخیره ارزان تصاویر برای بازاریابی یا وب‌سایت‌ها به‌طور باورنکردنی محدود است. بنابراین شروع به گرفتن تصاویر خودم کردم و مجوز استفاده از آنها را در یک قیمت کم به سایرین دادم. به تنهایی در سال اول 30 هزار عکس گرفتم. خودم سایت را کدگذاری کردم و شروع به کار کردیم و این زمانی بود که ابزارهای زیادی برای کمک به شروع کسب و کار شما وجود نداشت. به‌عنوان یک کارآفرین و مالک یک کسب و کار، می‌دانستم که مشتریانم چه کسانی بودند و چالش‌ها برای یافتن تصویر درست برای بازاریابی کسب و کارشان چه چیزهایی هستند».

و همه ما می‌دانیم که بعدها چه اتفاقی افتاد. اورینگر می‌گوید: «مفتخر هستم که بگویم شاتر استوک با دور انداختن همه حقوق پیچیده و ارائه یک مدل پرداخت ساده، صنعت ارائه عکس را متحول کرد. مساله تنها این نبود که من مشکلات فرآیندهای موجود را درک کرده بودم؛ من از ناامیدی‌هایم هنگامی که در تلاش برای استفاده از یک شرکت سنتی ذخیره تصاویر بودم، درس آموختم و به دنبال راه‌هایی می‌گشتم تا این وضعیت را بهبود ببخشم.» ... و اورینگر توانست این وضعیت را بهتر کند و این دلیلی است که چرا شاتر استوک بالای یک میلیون مشتری فعال در 150 کشور در سراسر دنیا دارد. اما لازم به یادآوری است که شاتر استوک بر افتخارات خود تکیه نزده است و برعکس این شرکت هر آنچه در مورد این شرکت یا صنعت در سراسر جهان گفته می‌شود تحت نظر دارد و به شدت به دنبال بهینه‌سازی پیشنهادهای خود برای مشتریانش است. من این موضوع را زمانی فهمیدم که یک توئیت مبهم در مورد مشکل یافتن عکس درست ارسال کردم و منجر به این شد که یکی از اعضای تیم شاتر استوک با من تماس بگیرد و راه‌حل بالقوه‌ای برای مشکل من ارائه کند.

تمام این داستان من را شگفت‌زده کرد و گواهی بر اهمیت این شرکت بود. اینکه آنها همیشه گوش به زنگ هستند و به بازخورد مشتری توجه می‌کنند. اورینگر می‌گوید: «ما یک چرخه سالم بازخورد با مشتریان داریم. از طریق تحقیقات و پرس‌وجوهایی که در مورد خدمات مشتری انجام داده‌ایم دریافتیم آنها چه می‌خواهند و نیازشان چیست. تیم‌های ما همواره پاسخگوی مشتریانمان اند و بی ‌وقفه کار می‌کنند تا این اطمینان را ایجاد کنند که مشتریان جزو اصلی در تصمیم‌گیری‌های ما و نوآوری اند. و از همان مشتریان می‌شنویم که چقدر خوشحالند که پیشنهادات و پیام‌های آن شنیده می‌شود و اقدامات لازم نیز انجام می‌شود.به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی، این تعهد نسبت به ارائه خدمات مناسب به مشتریان با خود من شروع می‌شود. من هر روز در توئیتر چیزهای جدیدی می‌آموزم و توجه بسیاری به آنچه افراد در مورد ما و محصولاتمان می‌کنند دارم. اگر شما از داخل یک جهان بسته شرکتی را راه‌اندازی کرده‌اید، جایی که تنها افرادی که با آنها تعامل دارید مدیران اجرایی شما هستند، کارتان را درست انجام نمی‌دهید. همه افراد در شرکت برای خدمات به مشتری تا حد خاصی مسوول هستند».