اصفهان در انتظار رویای 22 ساله

مسعود سعیدی- تاریخ افتتاح ورزشگاه نقش‌جهان این روزها کلیدواژه‌ای تکراری شده که هر بار با اندکی تغییر، به زمان دیگری انتقال پیدا می‌کند. البته مسئولان سازنده ورزشگاه بر این باور هستند که زمان قبلی اعلام شده، همچنان سر جای خودش است و سپاهان فصل آینده، بازی‌های خود را در این ورزشگاه برگزار می‌کند. ابتدای ماه بود که اصغر باقریان، مدیرعامل باشگاه سپاهان اعلام کرد که ورزشگاه برای بازی‌های فصل آینده این تیم آماده شده و تکمیل خواهد شد؛ او در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد از زمان بهره‌برداری ورزشگاه نقش‌جهان سخن گفت و اعلام کرد که فصل آینده این تیم اصفهانی در نقش‌جهان بازی می‌کند. تکمیل این خواسته بیست و دو ساله، یکی از آرزوهای بزرگ مردم نصف‌جهان بوده اما باید دید که این آرزوی ۲۲ ساله تا چه حد در زمان مورد نظر خود جامه عمل می‌پوشد و آنچه در نهایت ساخته می‌شود، به چه میزان با چیزی که وعده‌اش داده شد، مطابقت دارد.

روند ساخت ورزشگاه نقش‌جهان

در ۶ سال گذشته، هر زمان که نامی از این ورزشگاه بر زبان آورده می‌شد، مدیران مختلف، همواره عنوان می‌کردند که روند ساخت نقش‌جهان بر اساس برنامه زمانبندی خود پیش نمی‌رود و این مسئله همواره مورد گلایه‌های مسئولان مختلف بود. در دولت قبل و با وجود تلاش‌های صورت گرفته، اقداماتی برای انتخاب پیمانکار جدید ورزشگاه صورت گرفت اما در میانه‌های راه بود که بودجه دولتی این استادیوم قطع شد و کار به نوعی پیش رفت که دوباره شاهد توقفی در روند آن باشیم.

آذر ماه سال گذشته اما، استاندار اصفهان ساخت ورزشگاه نقش‌جهان را به شرکت فولاد مبارکه محول کرد تا به قول رسول زرگرپور، تحولی اساسی در ساخت این ورزشگاه به وجود آید. وی در آن زمان قول داد که بین ۱.۵ تا دو سال بعد از آن تاریخ، ورزشگاه نقش‌جهان ساخته شده و در اختیار مردم اصفهان قرار گیرد.

ابتدای آذر امسال و به فاصله یک سال از آن تاریخ، استاندار اصفهان به صورت سرزده و دور از چشم خبرنگاران رسانه‌های گروهی از روند ساخت آن بازدید کرد و مسئله بسیار جالب توجه از این بازدید، آن بود که او رسماً درباره ساخت ورزشگاه_ که گفته می‌شد چندان مورد رضایتش نبوده اظهار نظری نکرد.

اخبار رسیده از بازدید زرگرپور حاکی از آن بود که او با اعلام نارضایتی از روند ساخت ورزشگاه، خواستار افزایش جبهه‌های تکمیلی آن شد. این صحبت‌ها از زبان رئیس اداره فنی مهندسی ورزش و جوانان اصفهان هم مطرح شد تا جایی که سید حسین محمودیه تلویحاً به تسنیم گفت که زرگرپور از این روند، رضایت ندارد.

او افزود: نارضایتی‌هایی از روند پیشرفت پروژه وجود داشته و موارد مد نظر استاندار اصفهان باید مد نظر قرار گیرد و در کنار رضایت از کلیات کار، باید جبهه‌های بیشتری در این زمینه فعال شود.

اعلام زمان‌های متناقض افتتاح!

درست است که کلیدواژه مشترک مسئولان مصاحبه کننده درباره ساخت ورزشگاه نقش‌جهان، ابتدای لیگ آینده است اما نکته جالب این است که هیچ یک از این مسئولان، تاریخی در این زمینه اعلام نمی‌کنند؛ در واقع همه بر این باور هستند که این ورزشگاه قبل از لیگ آینده افتتاح می‌شود اما کسی نمی‌گوید این مدت قبل، تیر سال آینده است یا مثلاً خردادماه!

اصغر باقریان، مدیرعامل سپاهان عنوان می‌کند که روند ساخت به گونه‌ای است که ورزشگاه برای بازی‌های فصل آینده آماده خواهد شد و مصطفی مدبر، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور نیز که هفته گذشته از ورزشگاه بازدید به عمل آورد، این زمان را درباره بهره‌برداری اعلام کرد.

قندی، مشاور مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز در این باره می‌گوید: روال ساخت این ورزشگاه در حال حاضر بسیار خوب پیش می‌رود. اسکلت فلزی ورزشگاه و اسکلت‌های سقف دوم تا پایان امسال تمام می‌شود و زمین چمن ورزشگاه نیز در خرداد سال آینده آماده بازی خواهد بود؛ کارهای مقدماتی و گرم‌کننده چمن انجام شده و در حال حاضر تست‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد و تمام کارهای آن انجام شده، لوله‌ها نصب شده و قرار است که تا خرداد این اتفاق صورت گیرد.

این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که از نگاه مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن، ساخت ورزشگاه نقش‌جهان حداقل تا آذر سال آینده امکان‌پذیر نیست. سعید آذری ابتدای دی در نشست خبر خود پیرامون زمان بهره‌برداری ورزشگاه گفت: به عنوان یک کارشناس ورزشی معتقدم که ورزشگاه نقش‌جهان در خوشبینانه‌ترین حالت آذرماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به هر حال، با وجود ده‌ها و شاید صدها قول مسئولان درباره تاریخ بهره‌برداری از نقش‌جهان، هنوز هم مشخص نیست که زمان قطعی بهره‌برداری این ورزشگاه چه تاریخی است و باید دید آیا مدیران فولاد مبارکه و البته پیمانکار ورزشگاه به قول خود در این باره عمل می‌کنند یا خیر.

کمیت یا کیفیت؟

اما نکته مطرح شده دیگر، مسئله کیفیت ساخت ورزشگاه نقش‌جهان و آن سازه‌ای است که در نهایت، تحویل مردم اصفهان می‌شود. بسیاری عنوان می‌کنند که با توجه به مشکلات اقتصادی شرکت فولاد مبارکه و رکودی که بر تولیدات این شرکت سایه انداخته، ساخت ورزشگاه نقش‌جهان قرار است با رقمی خیلی پائین‌تر از آنچه پیش از آن گفته می‌شد، انجام شود. از سوی دیگر برخی بر این باور بودند که تفویض مدیریت ساخت این ورزشگاه به شرکت فولاد مبارکه، در رودربایستی بین مدیران این شرکت و استاندار اصفهان انجام شد، حال آنکه زرگرپور، استاندار اصفهان این موضوع را چندان هم رد نمی‌کند و می‌گوید: اینکه دکتر سبحانی به خاطر رودربایستی این موضوع را قبول کرد، بخش کمی از کار بود زیرا آنها به این ورزشگاه نیاز دارند!

باید به این موضوعات، مسئله دیگری را نیز اضافه کرد زیرا با وجودی که همواره و طی سال‌های مختلف رقم ۳۰ میلیارد تومان برای ساخت ورزشگاه بر زبان برده می‌شود، مدیران این شرکت همواره از عنوان رقم مشخصی خودداری کرده و عنوان می‌کنند که نقش‌جهان هرچقدر پول نیاز داشته باشد، جذب می‌کند و مسئولان درباره آن به توافق رسیده‌اند. همه این موضوعات سبب شده که از یک سال پیش تا کنون شایعه استفاده از تجهیزات کم‌کیفیت یا صرفه‌جویی بیش از حد در ساخت آن همواره وجود داشته باشد.

گفته می‌شود مشکلات اقتصادی باعث شده که مسئولان به استفاده از قطعات کم‌کیفیت در ساخت آن رو آورند تا از این طریق، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. قندی، مشاور مدیرعامل فولاد مبارکه اما این موضوع را رد کرده و می‌گوید: این موضوع صحت ندارد زیرا قرار نیست که در ورزشگاه نقش‌جهان تنها یک افتتاح برگزار شود بلکه قرار است که برای سال‌ها مورد استفاده قرار ‌گیرد. شرکت فولاد مبارکه تا چندین سال بعد از ساخت، مسئول حفظ و نگهداری ورزشگاه است بنابراین نمی‌خواهیم که هزینه‌های صورت گرفته را دوباره تکرار کنیم و قرار نیست که یک افتتاحیه ظاهری داشته باشیم؛ ما در هیچ بخشی کم نمی‌گذاریم و همه مسائل مد نظر اجرایی می‌شود.

نقش‌جهان با چند هزار صندلی؟

این موضوع هم از مسائلی است که هنوز درباره آن شفاف‌سازی خوبی صورت نگرفته و به نظر می‌رسد احتمال اینکه تعداد صندلی‌های این ورزشگاه به کمتر از ۷۵ هزار نفر برسد هم وجود دارد .قندی در این باره هم می‌گوید: نیاز اصفهان به ۷۵ هزار صندلی نیست اما با این حال، سکوهای مد نظر کمتر نمی‌شود و تنها ممکن است که در بخش‌هایی از ورزشگاه به جای صندلی مثل ورزشگاه آزادی تنها سکو داشته باشیم.

مطابقت با استانداردهای AFC

آخرین نگرانی اهالی فوتبال اصفهان اما اهمیت مطابقت ساخت این ورزشگاه با استانداردهای جهانی برای میزبانی‌های آسیایی است و به نظر می‌رسد باید اقدامی جدی درباره آن صورت گیرد؛ البته به گفته باقریان، مدیرعامل سپاهان، این دغدغه از جانب باشگاه نیز وجود داشته و مشکلی در این زمینه به چشم نمی‌خورد.

اگر قرار است ورزشگاه نقش‌جهان در زمانی منطقی به بهره‌برداری برسد، شاید بهره‌برداری آن تا شهریور یا مهر سال آینده طول بکشد اما بدون شک نباید در این زمان عجله کرد و حال که پروژه با مدیریت فولاد مبارکه و یک پیمانکار باتجربه در حال اجرا است، نباید اجازه داد که کمیت در آن، فدای کیفیت شود و برای یک افتتاح اجباری، بخش‌هایی از وعده‌های سال ۶۸ و ۷۲ یعنی زمان خاکبرداری و آغاز ساخت آن، فراموش شود!