جشن بزرگ عروسک‌ها در قلب پایتخت

پانزده سال است که مبارک، عروسک قرمزپوش سیه چرده و شوخ طبع ایرانی که معروفیت جهانی هم دارد صاحب یک فستیوال بزرگ شده است؛ فستیوال عروسک گردانی. امسال و در آیین گشایش شانزدهمین دوره برگزاری جشنواره عروسکی تهران- مبارک، روز دوشنبه اول شهریورماه، شادپیمایی (کارناوال) بزرگ عروسک‌ها در تهران برگزار می‌شود تا یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌های عروسکی جهان در حوالی مجموعه تئاتر شهر رکورد بزند.این مراسم همزمان با نخستین روز جشنواره، یکم شهریورماه برپا می‌شود و طی آن تمام گروه‌های شرکت‌‌کننده در جشنواره با عروسک‌هایشان حضور خواهند داشت. در کنار گروه‌های شرکت‌‌کننده، دیگر هنرمندان تئاتر عروسکی هم با عروسک‌هایشان در این برنامه حاضر هستند.

در این گردهمایی عروسکی عروسک‌هایی در اندازه‌های مختلف از عروسک‌های غول پیکر تا عروسک‌های کوچک انگشتی در کنار هنرمندان حضور خواهند داشت. از تمام خانواده‌ها هم دعوت شده است تا کودکان و عروسک‌هایشان را برای شرکت در این جشن عروسکی، همراه خود بیاورند.شادپیمایی عروسکی در فاصله میان تالار وحدت تا محوطه باز تئاتر شهر برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان از حدود ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه مقابل تالار وحدت گرد هم می‌آیند و با طی کردن خیابان شهریار و پارک دانشجو به محوطه باز تئاتر شهر خواهند رسید.

اما یکی از خبرهای خوب شانزدهمین جشنواره مبارک حضور بهروز غریب‌پور در این جشنواره است. این کارگردان مطرح جهانی که تاکنون با گروه آران اپراهای عروسکی از جمله رستم و سهراب، حافظ، مولوی، عاشورا، مکبث و لیلی و مجنون را اجرا کرده، با اپرای عروسکی «سعدی» در این دوره از جشنواره نمایش عروسکی حضور خواهد داشت. غریب‌پور سال گذشته این اپرای را به اجرای عمومی درآورده و در جشنواره امسال نمایش عروسکی، اپرای سعدی را در تالار فردوسی از اول تا هفتم شهریور روی صحنه می‌آورد. در این اپرا محمد معتمدی آواگر نقش سعدی است.شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران و مبارک، با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریورماه در تهران برگزار می‌شود.

آغاز پیش‌فروش بلیت‌‌های جشنواره

پیش‌فروش بلیت‌ نمایش‌های شرکت‌کننده در بخش صحنه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، روی سایت تیوال از روز دوشنبه این هفته آغاز شده و در ۲ روز اول ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه که فروش بلیت‌ها با تخفیف ۲۰ درصدی همراه بود تعداد قابل‌توجهی از بلیت‌های تماشای تئاتر‌های عروسکی فروش رفته است.

امسال رنگ و بوی آثار جشنواره متفاوت است

مرضیه برومند، دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی مبارک در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره برگزاری این جشن گفته است: من درک می‌کنم که مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد یا مرکز هنرهای نمایشی چه مشکلاتی دارد. من می‌دانم که مهدی شفیعی از صمیم قلب نگران است و علی مرادخانی هم همین طور، اما در کشور آشفتگی مالی وجود دارد که باعث می‌شود پول‌ها خیلی دیر به دست گروه‌ها برسد.

وی بیان داشت: امسال هریک از آثار، طعم و بوی خاص خود را دارند و هیچ نمایشی به لحاظ تکنیکی و متن شبیه نمایش دیگر نیست. همه نوع تکنیکی در نمایش‌های پذیرفته شده دیده می‌شود و نمایشنامه‌ها هم متنوع هستند. ما در بازبینی‌ها مدام می‌پرسیدیم که نمایش شما چند دقیقه است و از گروه‌ها می‌خواستیم از پرگویی اجتناب کنند و به هوش تماشاگر اعتماد داشته باشند که اجرا خسته‌کننده نشود، به همین دلیل فکر می‌کنم هیچ‌یک از نمایش‌های امسال باعث کم حوصله شدن مخاطب نمی‌شود. من همه کارها را به‌صورت کامل دیدم و با توجه به اینکه معمولا در تماشای تئاتر آدم باحوصله‌ای نیستم و خیلی زود از تماشای تئاترهای طولانی خسته می‌شوم، از تماشای هیچ یک این آثار خسته نشدم. پیمان شریعتی به خانواده تئاتر عروسکی نزدیک است و در سال‌های گذشته مدیر اجرایی جشنواره بوده است. امیدوارم با حضور او در تئاتر شهر شاهد اتفاقات خوبی برای تئاتر عروسکی باشیم.

مادر خانه عروسک با اشاره به مشکلات مالی این خانه بیان داشت: از زمانی که ما تصمیم گرفتیم خانه عروسک را نگه داریم می‌دانستیم مشکل مالی خواهد داشت و من دوست نداشتم خانه عروسک به زیر مجموعه ارگان‌های دولتی تبدیل شود. فکر می‌کردم استقلال آن بسیار خوب است. خوشبختانه خانه عروسک توانست با تشکیل کلاس‌ها و دوره‌های مختلف آموزشی، خرج خود را کم و بیش دربیاورد و روی پای خودش بایستد. مهم است که بچه‌ها در این دو سال سرپناهی داشتند برای دور هم بودن، کارگاهی برای ساخت عروسک و پلاتویی کوچک برای تمرین. من فکر می‌کنم در همین حد کار بزرگی انجام شده است. البته می‌شد حاصل بهتری داشت و من راضی‌تر باشم، اما به هرحال در قدم‌های اول کاستی‌هایی وجود دارد. الان جمع خوبی وجود دارد و امیدوارم گروه‌ها مشارکت بیشتری در امور این خانه داشته باشند.