فروش برق به وزارت نیرو!
وزارت نیرو متعهد به خرید برق از نیروگاه‌های شهرک های صنعتی شده. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران از تعهد وزارت نیرو برای خرید برق تولیدی در نیروگاه های شهرک های صنعتی خبر داد و اظهار کرد: وزارت نیرو متعهد است تا برقی که تولیدکنندگان به شبکه سراسری ارسال می‌کنند را به قیمت مصوب خریداری کند.


علی سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه برای هر مگاوات ظرفیت تولید برق ۱۰۰ متر زمین رایگان به متقاضیان بخش خصوصی واگذار می شود، افزود: واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی بازار مصرف برق تولیدی این نیروگاه‌های کوچک مقیاس هستند. بنابراین شرکت شهرک‌های صنعتی نیز متعهد است تا زمین رایگان را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.وی ادامه داد: این نیروگاه ها از ماشین آلات اروپایی استفاده می کنند که در دوران تحریم امکان واردات آن وجود نداشت و تحریم‌ها موجب شد تا در ۲ سال اخیر ماشین‌آلات مورد نیاز از کشور آلمان وارد نشده یا قیمت تمام‌شده بالایی داشته باشد و اجرای این طرح سرعت کمی داشت اما بعد از لغو تحریم‌ها انتظار می‌رود اجرای این طرح نیز شتاب بگیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: در استان تهران احداث ۵ نیروگاه برق تصویب شده که ۲ مورد آن در شهرک خوارزمی و شهرک شمس‌آباد درحال بهره‌برداری است. واحدهای صنعتی نیز می‌توانند برق مورد نیاز خود را از این مسیر و با قیمت مناسب تهیه کنند.ناحیه بندی، جایگزین شهرک های تخصصی صنعتی می شود مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران همچنین از ایجاد شهرک‌های تخصصی در موارد خاص خبر داد و گفت: درحال‌حاضر ناحیه‌بندی شهرک‌ها به صورت تخصصی انجام شده و با وجود شهرک صنعتی چرمشهر و شهرک پوشاک که در آینده احداث می‌شود، دیگر نیازی به ایجاد شهرک‌های تخصصی جز در موارد خاص نیست.

علی سلیمانی، اظهار کرد: تلاش داریم تا زمینه حضور واحدهای تولیدی در نمایشگاه های داخلی و خارجی را آسانتر کنیم و نیز با معرفی واحدهای تولیدی برتر در زمینه فروش به سایر صاحبان صنعت خدمات مشاوره ای دهیم. چراکه اکنون باید با توسعه صادرات بخش تولید را از رکود خارج کرد. هرچند راهکار خروج از رکود برای صنایع کوچک در ورود ماشین آلات و کاهش قیمت تمام شده است.وی با اشاره به جایگزینی ناحیه بندی شهرک‌های صنعتی به جای شهرک های تخصصی، افزود: هم‌افزایی و تامین مواد اولیه به صورت مشترک در ناحیه‌بندی‌های موجود انجام می‌شود اما در برخی شاخه‌های صنعتی که که زیرساخت‌های تخصصی مورد نیاز است مانند چرمشهر، ترجیح به تجمیع است که فعالیت پراکنده آنها هزینه تمام‌شده تولید و تامین زیرساخت را بالا می‌برد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران تصریح کرد: در ناحیه‌بندی‌های تخصصی نیز می‌توان مانند یک شهرک تخصصی به احداث آزمایشگاه و تصفیه‌خانه تخصصی و مشترک اقدام کرد، همچنین می‌توان زنجیره‌های تولید را ایجاد و خدمات فنی مهندسی تخصصی ارائه کرد. شهرک پوشاک، موتور محرک توسعه صنعت نساجی است و صنایع پوشاک با تجمیع در یک محل می‌توانند از خدمات یکدیگر استفاده کرده و در فضای رقابتی محصولات باکیفیت ارائه دهند. ایجاد این شهرک مانعی برای هیچ‌یک از تولیدکنندگان ایجاد نمی‌کند و به طور کلی ایده‌ای است که واحدهای تولیدکننده پوشاک را در کنار سایر صنایع خدمات‌دهنده به این واحدها قرار می‌دهد تا از امکانات هم استفاده کنند.