چرا بانک دی حامی تیم ملی والیبال ایران شد؟

۱ ـ روابط عمومی امروزه از جایگاهی به مراتب بالاتر از هر زمان دیگری در سازمان‏ها برخوردار است و این اتفاق، هم مرهون تخصصی شدن و نقش‏آفرینی بیشتر روابط عمومی در سازمان‏هاست و هم احساس نیاز مدیران ارشد به این تخصص. عموما روابط عمومی‏ها به ویژه در سازمان‏های ایرانی دارای دو کارکرد تبلیغی ـ ارتباطی هستند و اغلب فعالیت‏های خود را ذیل این دو مقوله به اجرا درمی‏آورند. البته با وجود اینکه همچنان سازمان‏ها و مدیرانی هستند که نسبت به وجود روابط عمومی فعال غفلت کرده و یا کارکردهای جاری و نمایشی را برای آن متصورند، اما در اغلب سازمان‏ها به خصوص در سازمان‏های خصوصی با ارتقای جایگاه روابط عمومی در چارت سازمانی و اعطای نقش‏های کلیدی، وظایف متفاوت‏تری از آن طلب می‏شود.

اضافه شدن وظایفی چون "ساماندهی حوزه فرهنگ سازمانی" به روابط عمومی‏ها حکایت از این دارد که گستره نفوذ و تاثیرگذاری یک روابط عمومی در داخل سازمان بسیار بالا بوده و می‏تواند در ساماندهی و آماده‏سازی تشکیلاتی و زیرساختی آن هم موثر باشد. در کنار این موضوع، مقوله جدیدتری به عرصه روابط عمومی اضافه شده که درجه نقش‏آفرینی آن را بسیار بالا برده است؛ مفهومی به نام «مسوولیت اجتماعی سازمان» (CSR). امروز در برخی از کشورهای توسعه یافته حتا تا مرز حذف روابط عمومی (PR) و جایگزینی آن با CSRپیش رفته‏اند، با این توضیح که روابط عمومی در سازمان‏ها با حفظ وظایف سنتی و وظایف توسعه‏یافته‏تری چون روابط عمومی الکترونیک، دپارتمان مسوولیت اجتماعی سازمان را هم عهده‏دار هستند.

۲ ـ مسوولیت اجتماعی سازمانی (CSR)، دیگر مفهومی ناشناخته برای سازمان‏ها نیست هر چند که اغلب، کارکردهای خیرخواهانه برای آن متصورند اما ورود به این بحث با سرعت نسبتا بالایی در سازمان‏ها طرفدار پیدا کرده است، چرا که مدیران متوجه این موضوع شده‏اند که منتسب کردن فعالیت‏های توسعه‏ای و جاری خود به این مفهوم، هم دارای منافع اقتصادی است و هم در ارتقای جایگاه ذهنی نشان تجاری آن سازمان در جامعه به آنها کمک می‏کند. در نگاهی ساده می‏توان مسوولیت اجتماعی را این گونه تعریف کرد: مسوولیت یک سازمان نسبت به جامعه‏ای که مستقیم یا غیر مستقیم از آثار، محصولات یا خدمات آن متاثر است. به این ترتیب می‏توان گستره وسیعی از وظایف یا مسوولیت‏ها را در این چارچوب تعریف کرد. اما چرا هنوز این مفهوم به بلوغ کافی در ساختار سازمان‏های ایرانی دست نیافته است، به این دلیل است که در جامعه ما اغلب حضور در حوزه مسوولیت‏های اجتماعی نه بر اساس یک رویکرد از قبل تعیین شده بلکه بر اساس سلیقه و علاقه مدیران و بعضا توصیه و سفارش دوستان انجام می‏شود. به طور مثال، گاه یک بنگاه مالی که وظیفه خود می‏داند درصدی از هزینه‏های تبلیغاتی‌اش را صرف مسائل جامعه کند، به مقوله‏ای اجتماعی یا فرهنگی ورود پیدا می‏کند که ممکن است در اولویت متولیان آن بخش نباشد و شاید اگر با مطالعه و همکاری با سازمان‏های مرتبط به آن مبادرت می‏کرد، نتیجه بهتری حاصل می‏شد.

۳ ـ یکی از حوزه‏های جذاب برای سازمان‏ها در این زمینه، ورزش است و البته ورزش قهرمانی که هم هیجان و طرفدار دارد و هم می‏تواند در صورت محاسبات صحیح، منافع اقتصادی برای سازمان داشته باشد. با احترام به سازمان‏هایی که تاکنون در این عرصه گام برداشته‏اند به ویژه بانک‏ها و نهادهای مالی باید عنوان شود که در درجه اول، موضوع تبلیغات از طریق ورزش در اولویت بوده است نه کمک به ارتقای جایگاه آن ورزش در جامعه و رتبه‏بندی بین‏المللی آن. هر چند که هدف تبلیغات و دیده شدن با یک تیم ورزشی قابل احترام است و همچنان یک اصل در امور تبلیغی محسوب می‏شود، اما اگر این موضوع با مفهوم مسوولیت اجتماعی همپوشانی داشته و با تلفیق آن بتوان آثار مثبت‏تری را برای جامعه‏ای که مشتری هدف هم نیستند ایجاد کرد، بسیار با ارزش‏تر خواهد شد. ورزش در جامعه کنونی ایران همواره از اهمیت بالایی برخوردار است، البته ورزش در مفهوم قهرمانی و افتخارآفرینی که حس شادی و غم آن در لایه‏های مختلف جامعه نفوذ می‏کند. در این زمینه می‏توان به فوتبال اشاره کرد که به عنوان یکی از ورزش‏های پرطرفدار همواره مورد توجه بنگاه‏ها و سازمان‏ها برای تبلیغ قرار داشته اما با وجود هزینه‏های گزافی که در آن صرف می‏شود، ضعف‏های شدید فرهنگی و اجتماعی در لابه‏لای آن دیده شده و نیز میزان افتخارآفرینی آن (به مفهوم کسب عناوین و جام‏های معتبر) نسبت به برخی ورزش‏های دیگر اندک بوده است. از سویی دیگر، برخی ورزش‏ها در کشور با وجود حرکت در مسیر قهرمانی با ساختارسازی منظم، علاوه بر تقویت غرور ملی به نشاط و جنب و جوش اجتماعی و آرامش ذهنی جامعه نیز کمک کرده‏اند که نمونه اخیر آن یعنی والیبال چند سال است لبخند رضایت را بر لبان میلیون‏ها ایرانی جاری کرده است.

۴ ـ موفقیت‏هایی که طی چند سال گذشته در ورزش والیبال نصیب کشور شده حاصل حدود دو دهه تلاش و آماده‏سازی زیرساخت‏هاست. حدود ۲۰ سال است والیبال راه جدیدی را آغاز کرده است. ابتدا استعدادیابی مناسبی در این رشته انجام شد، سپس پله پله از نوجوانان و جوانان آغاز کرد تا بعد از سالها در سال ۹۵ حضور در مهمترین مسابقه ورزشی دنیا یعنی «المپیک» را تجربه کرد.این مسیر سخت طی شده و رسیدن به اهداف بلندی که تا چندی پیش دست یافتن به آنها نه تنها یک آرزو که رویایی دور دست می‏نمود، نشات گرفته از برنامه‏ریزی دقیق و هزینه‏کردن مناسب است. تجربه ثابت کرده که اگر منابع مالی به اندازه کافی در اختیار باشد و مدیران دلسوز و کارآمد با برنامه‏ریزی هدفمند اقدام کنند، موفقیت نیز حاصل خواهد شد. والیبال ورزشی است که گام به گام بالا آمده و طی یک دهه اخیر با حمایت‏های مالی مناسب توانسته است هم از مربیان با دانش روز بهره بگیرد و هم از اردوهای تمرینی خوبی استفاده کند. همه اینها باعث دیده شدن بیشتر والیبال شده و سازمان‏ها را بر آن داشته است که از این فرصت به نحو مطلوبی بهره بگیرند. قطعا حضور و تبلیغ در کنار والیبال می‏تواند یک هدف خوب باشد اما سرمایه‏گذاری اصلی در جایی است که ضمن دیده شدن و جذب مشتری جدید، بتوانید در یک جشن ملی و افتخارآفرینی بزرگ سهیم باشید. اگر هدف اصلی سازمان یا بانک در حمایت از ورزش، مسوولیت اجتماعی باشد، علاوه بر تبلیغ، پاداش بزرگتری را هم نصیب خود کرده است.

۵ ـ بانک دی با شعار ارزش‏آفرینی برای ذی‏نفعان و مشتریان خود، تلاش کرده علاوه بر نقش‏آفرینی مناسب در عرصه اقتصادی و خلق «ارزش» برای مشتریان، با پذیرش مسوولیت‏ اجتماعی، نسبت به جامعه و پیرامون نیز غافل نبوده و وظیفه تدوین رویکرد و حرکت در مسیرهای مکمل را بر عهده روابط عمومی بانک قرار دهد. روابط عمومی بانک دی طی چند سال گذشته با بهره‏گیری از نیروهای متخصص و با تجربه و نیز استفاده از دانش علمی و دانشگاهی، علاوه بر نقش‏آفرینی موثر در مقولاتی چون فرهنگ سازمانی، تلاش کرده است از مفهوم مسوولیت اجتماعی در جایگاه درستی بهره گرفته و تدوینگر راهی متناسب با شعار ارزش‏آفرینی در حوزه‏های مرتبط باشد. امروز بانک دی بر اساس سند استراتژی مسوولیت اجتماعی خود علاوه بر پوشش برخی از نیازها و اهداف غیر اعتباری ذی‏نفعان کلیدی، حضور در عرصه ورزش ملی به ویژه والیبال را به عنوان یک کارویژه تعریف کرده که ضمن کارکردهای تبلیغاتی و رسانه‏ای در راستای ارتقای جایگاه ذهنی نشان تجاری، معرفی بانک و در نهایت جذب مشتری جدید، در پی فراهم آوردن زمینه افتخارآفرینی بیشتر برای ورزشکاران تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران است.