داشتن و نداشتن
ارنست همینگوی متولد سال 1898 بود که در سال 1961 از دنیا رفت. او یکی از نویسندگان شاخص جهان است که در آثارش همواره با استقبال مخاطبان ادبیات داستانی روبه‌رو‌ شده است و کتاب‌های این نویسنده با ترجمه‌های مختلفی به بازار می‌آید. به باور بسیاری از منتقدان مهم‌ترین رمان‌ همینگوی «پیرمرد و دریا» است که جایزه نوبل را برایش به ارمغان آورد. او در این کتاب به حوزه زندگی پیرمردی چنگ می‌اندازد که روزی قلمرو بزرگ دریا در حیطه اقتدارش بود و عروسکان خوش خرام دریا بیوه‌هایی بوده‌اند درمانده در تار و پود تورش و اینک زندگی او به پایان خود می‌رسد، در آرزوی بزرگ‌ترین‌ صیدش دل به دریای بزرگ می‌سپارد و بزرگ‌ترین‌ صیدش را به چنگ می‌آورد؛ ولی آن قدرتی را که بتواند شاهکار آخرین خود را به ساحل بکشد ندارد و چیزی جز اسکلت به ساحل نمی‌آورد. همینگوی در پیرمرد و دریا شکوه قلمرو دریا را با افت و خیز زندگی دراز یک صیاد در هم می‌آمیزد و از این آمیزش زندگینامه‌ای سرشار از اندوه برای صیادی از پا افتاده فراهم می‌کند.
«داشتن و نداشتن» یکی از رمان‌هایی است که تاکنون باچند ترجمه روانه بازار کتاب شده است و اخیرا هم با ترجمه احسان لامع به بازار آمده است. این رمان نویسندگان پیرو همینگوی را در تقلید از شیوه‌ داستان‌پردازی او ناامید می‌کند. منتقدان این کتاب را بخشی از بیداری اجتماعی همینگوی به شمار آورده‌اند. محور داستان «داشتن و نداشتن» ناخدای یک قایق مسافرتی کهنه به نام «هری مورگان» است که همسری به نام مری و دو دختر دارد. داستان رمان داشتن و نداشتن در هاوانای پیش از انقلاب فیدل کاسترو می‌گذرد و زمان دیکتاتوری باتیتسا.
در رمان داشتن و نداشتن سه مرد تبهکار که ظاهرا وانمود می‌کنند مخالف رژیم دیکتاتوری هستند، می‌خواهند از طریق دریا با وسیله‌ای فرار کنند. آنها به هر دری می‌زنند راه به جایی نمی‌برند و نهایتا سراغ مورگان می‌روند. مورگان فقیر اما بسیار دلاور و خانواده دوست است. هری مورگان به اصرار کمک‌کار خود می‌پذیرد که این سه تبهکار را با قایق مسافرتی خود ببرد. او که از همان ابتدا نیز بفهمی نفهمی دریافته بود با چه کسانی روبه‌رو است تفنگ خود را با فشنگ‌هایی پر به قایق مسافری می‌برد. در قایق زد‌و‌خوردی بین همان شخصی که کمک‌کار مورگان است و تبهکاران درمی‌گیرد. دوست مورگان کشته می‌شود اما پس از یک درگیری دیگر مورگان سه تبهکار را می‌کشد و دست آخر خودش نیز کشته می‌شود.50 درصد داستان داشتن و نداشتن با زاویه دید من راوی و از زبان هری مورگان نوشته شده و بخش دوم کتاب محدود به زاویه دید سوم شخص مفرد است. همینگوی در این رمان با تکیه بر کوتاه‌نویسی و پیشبرد اتفاقات، رمانی نوشته است که یکی از درخشان‌ترین آثار اوست.
رمان «داشتن و نداشتن» اثر ارنست همینگوی حاصل تجربیات سفر همینگوی به هاواناست. این کتاب در شمارگان هزار نسخه و قیمت 16 هزار و 500 تومان به تازگی از سوی موسسه انتشاراتی بوتیمار منتشر شده است.