رد قلمکار
جواد سروش soroushjavad@gmail. com خاطره عبور سیاوش از آتش بارها در ناخودآگاه تاریخی ما مرور شده است. کشته شدنِ دیو سپید به دست رستم و باقی تصاویر متون کهن ما چون شاهنامه و هفت گنج نیز همین وضعیت را دارند. نمایشگاه جدید چاپ نقشهای «مهدی حسینی» در گالری «خاک» بازتولیدی دوباره از تصاویر تاریخ اسطورهای ایران هستند. تصاویری که بارها و بارها انواع آنها را از وجوه مختلف در تاریخ نگارگری ایران تجربه کردهایم. چاپ نقشهای این مجموعه با تکنیک «قلمکار» یا «چیت سازی» که نوعی از چاپهای دستی سنتی است خلق شدهاند.
جواد سروش soroushjavad@gmail.com خاطره عبور سیاوش از آتش بارها در ناخودآگاه تاریخی ما مرور شده است. کشته شدنِ دیو سپید به دست رستم و باقی تصاویر متون کهن ما چون شاهنامه و هفت گنج نیز همین وضعیت را دارند. نمایشگاه جدید چاپ نقشهای «مهدی حسینی» در گالری «خاک» بازتولیدی دوباره از تصاویر تاریخ اسطورهای ایران هستند. تصاویری که بارها و بارها انواع آنها را از وجوه مختلف در تاریخ نگارگری ایران تجربه کردهایم.
چاپ نقشهای این مجموعه با تکنیک «قلمکار» یا «چیت سازی» که نوعی از چاپهای دستی سنتی است خلق شدهاند. و طبق گفته هنرمند «آثار فراهم آمده در نمایشگاهِ حاضر، حاصل تلاش چند سال اخیر برای بازشناختِ امکانات تصویر سنتی و رهیافتی برای جلوهای متفاوت به آن بخشیدن و آن را در تولدی دیگر بازنمودن است. »، اما شاید اصلیترین پرسشی که ذهن مخاطب را پس از بازدید از نمایشگاه به خود مشغول میکند، این باشد که آیا صرفِ بهرهگیری از روش یا تکنیکی از گذشته و کاربستِ آن با درون مایههای اسطورهای و در آخر ارائهی آن به شکلی امروزی امکانی برای جلوهای امروزی و بازنمودِ متناسب با ذهن اکنون ما فراهم میآورد؟ اگر از لذت زیبایی شناسانه آثار عبور کنیم باید گفت مجموعه پیش رو بیشتر تفرجگاهی در گذشته است تا نقبی از گذشته به امروز.
ارسال نظر