رضا اخلاق پور *
به نظر می رسد که در حال حاضر،بورس و بازار سرمایه در شـرایط انتظـار بـه سـر مـی بـرد.چرا کـه از یک طرف هنوز تمام شرکت ها گزارش های سه ماهه خود را به بازار ارائه نکرده اند و بدیهی است درصورتی که شرکت ها نتوانند در گزارش های فصلی خود انتظارات فعالان بازار را برآورده نمایند، این موضوع می تواند مجددا باعث کاهش تقاضا و قیمت در گروه ها و نمادهای مختلف بازارسرمایه شود . از طرف دیگر با توجـه بـه مهلت بررسـی متن توافق نامه هسته ای در مجلس ایران و کنگـره آمریکا و همچنین طی مراحل بعدی تا اجرای کامل توافق و لغو تحریم ها، انتظار فعالان بازار سرمایه تاحدودی منطقـی به نظر می رسد .
ضمن اینکه به نظر می رسد که تاثیر مثبت توافق هسته ای و رفـع تحریـم هـا، احتمالآ تـا پایان سـال جاری برسودآوری شـرکت هـای بورسـی تاثیر گذار نخواهد بود.عواملی و موضوعاتی که در حال حاضر، باعث ایجاد سر درگمی فعالان بازارسرمایه و به تبع آن افزایش نوسان های قیمتی در نماد های مختلف بازار شده است .

ادامه ابهام ها در بورس
هر چند که در روز های گذشته شاهد بازگشت بازار در جهت مثبت بودیم، اما به نظر می رسد که این تغییر مسیر چندان قوی و قدرتمند نیست . چرا که بورس و بازار سرمایه همچنان با ابهام هاو ریسک های مختلفی مواجه است . ابهام ها و ریسک هایی از جمله نامشخص بودن نرخ خوراک گاز مصرفی پتروشیمی ها ،کاهش تقاضا و قیمت های جهانی ، بالا بودن نرخ سود بانکی و...از جمله برخی از ابهام ها و ریسک هایی است که همچنان می تواندبر سودآوری صنایع و گروه های مختلف بازار تاثیر گذارباشد .عواملی که می تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم، سودآوری و نتیجتآ ارزش سهام در نمادهای مختلف بازار را تحت تاثیر قرار دهد .

بررسی برخی از گروه های بازار
هر چند که نمادهای مختلف گروه خودرویی با مشکلاتی از جمله کمبود نقدینگی و تقاضا مواجه است، اما خوش بینی فعالان بازار سرمایه از تاثیر رفع تحریم هابر صنایع خودروسازی و همچنین افزایش سرمایه گذاری شرکت های خارجی پس از رفع تحریم ها ،باعث افزایش انگیزه در بین فعالان بازار و به تبع آن افزایش تقاضا و قیمت در برخی از نمادهای ارزنده گروه خودرویی و حتی قطعه سازی و لیزینگی شده است. در گروه پالایشی ها، اما شرکت های فعال در گروه فرآورده های نفتی همچنان با مشکلات زیادی در زمینه قیمت گذاری محصولات و مواد اولیه شان مواجه هستند. موضوعی که در صورت تداوم ،می تواند باعث کاهش سودآوری شرکت های مختلف گروه پالایشی شود. همچنین کاهش تقاضا و قیمت جهانی برخی محصولات از جمله فلزات و همچنین نفت خام نیز از جمله عواملی است که می تواند بر میزان فروش وهمچنین سود آوری شرکت های مختلف بازار سرمایه از جمله گروه های فلزی، معدنی ،پالایشی و پتروشیمی تاثیر گذار باشد . همچنین در گروه قند وشکر نیز دبیر انجمـن قنـد و شـکر گفته که طبق بخشنامه دولت،در روز های آینده پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی قیمت شکر به سازمان حمایت ارائه می‌ شود، تا درصورت موافقت سازمان حمایت ، شرکت ها محصول های تولیدی خود را از شهریور ماه سال جاری، با قیمت‌های جدید روانه بازار کنند .

افزایش صادرات محصولات دارویی در
سال های آینده :
مدیـرکل نظـارت بـر داروی سـازمان غـذا و دارو، چشـم انـداز صنعـت دارویـی کشـور را تـا پایـان سـال مثبـت ارزیابـی کـرد و گفــت که در قضیــه تحریــم هــا شــرکت هــای وارداتــی، درزمــان واردات 10 تــا 15 درصــد هزینــه اضافــی بــه بانــک هــای واسـط مـی پرداختنـد کـه حـذف ایـن هزینـه بعـد از لغـو تحریـم هــا، حاشــیه ســود دارویــی هــا را بالا خواهــد بــرد . بــه گفتــه وی ، هـدف گـذاری وزارت بهداشـت ایـن اسـت کـه در سـه سـال آینـده، صـادرات دارو حداقــل بــه 500 میلیــون دلار برســد. وی عــراق را یکــی از بازارهــای بکــر دارویــی منطقــه دانســت کــه ایــران هنــوز آن چنــان کــه بایــد از ظرفیت های بالقوه آن استفاده نکرده است .

نرخ خوراگ گاز مجتمع های پتروشیمی
همچنان در ابهام
با آنکه بسیاری از شرکت های پتروشیمی، در بودجه سال جاری خود، نرخ خوراک گازمصرفی شان را هشت سنت در نظر گرفته اند، اما مسئولین وزارت نفت از نرخ 13سنتی برای نرخ خوراک گاز مصرفی مجتمع های پتروشیمی سخن می گویند. موضوعی که درصورت تحقق، می تواند باعث کاهش سودآوری شرکت های مختلف و به تبع آن کاهش میزان تقاضا و قیمت در نمادهای مختلف گروه پتروشیمی در بورس و بازار سرمایه شود .

ادامه نوسان ها در بورس تا مدتی دیگر
به نظر می رسد که روند نوسانی شاخص بورس و بازار سرمایه تا مدتی دیگر نیز ادامه خواهد داشت، چرا که از یک طرف، فصل مجامع سالیانه شرکت های بورسی به پایان رسیده است و پس از این شاخص بازده و قیمت ، فقط بر اساس قیمت سهام ،نوسان می یابد و از طرف دیگر، زمان ارائه گزارش های فصلی وادواری شرکت ها نیز فرا رسیده و بدیهی است درصورتی که گزارش های ادواری شرکت ها، نتواند انتظارات فعالان بازار سرمایه را بر آورده نماید ،این موضوع می تواند در کنار کاهش نقدینگی و همچنین وجود برخی ابهام های موجود در بورس و بازار سرمایه، همچنان باعث افزایش نگرانی هایی دربین فعالان بازار سرمایه و به تبع آن کاهش تقاضا و قیمت در گروه ها و نمادهای مختلف بازار سرمایه شود. بنابراین جا دارد تا فعالان بازارسرمایه درهنگام معاملات سهام به ارزش واقعی هر سهم توجه نمایند تا در آینده ای نه چندان دور ،به دلیل خرید و فروش های هیجانی سهام در بورس با ضرر و زیان مواجه نشوند .
*کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه