فاز اول بزرگترین مجموعه تولید شیشه سبک استان تهران در تاسیسات تولیدی جدید شرکت شیشه و گاز (شوگا) چهارشنبه گذشته به مناسبت عید سعید غدیر رسما افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.pic۱
مهندس مصطفی عبدی، مدیرعامل شوگا در مراسمی که با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و معاونین و مدیران بنیاد مستضعفان در تاسیسات تولیدی طرح توسعه این شرکت در شهرک صنعتی شمس‌آباد برگزار شد ضمن ارائه گزارشی جامع از روند اجرایی این پروژه ، از برنامه‌ریزی برای تولید سالانه صدهزار تن شیشه سبک در دو فاز خبر داد.
شوگا یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان انواع بلورجات و مصنوعات شیشه‌ای در کشور است که نزدیک به ۵ دهه در تاسیساتی در منطقه مهرآباد تهران به فعالیت مشغول بود.
این شرکت با توجه به مشکلات زیست‌محیطی و قرار گرفتن در بافت مسکونی به واسطه توسعه ابرشهر تهران از چند سال قبل طرحی را با مشارکت بانک صنعت و معدن برای انتقال به شهرک صنعتی شمس آباد تدوین کرده بود که تاسیسات آن در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار احداث گردید و سرانجام در تاریخ چهارشنبه یکم آبانماه فاز اول آن رسما به بهره برداری رسید .
با تکمیل احداث تاسیساتی به مساحت ۱.۲ هکتار و استقرار ماشین‌آلات از جمله یک واحد کوره ۱۵۰ تنی شمارش معکوس برای بهره‌برداری از فاز اول این طرح با قابلیت تولید ۳۸ هزار تن شیشه سبک در سال برای عرضه به صنایع غذایی و بسته بندی کشور آغاز شد.pic۲
در تاسیسات شمس‌‌آباد ۳ فاز تعریف شده که دو فاز اول قابلیت تولید سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن شیشه سبک با ظرفیت‌های ۲۰۰ CC تا ۵/۱ لیتر را دارد و در فاز آخر و در فاز نهایی تولید بلور پیش‌بینی شده است.
عبدی با یادآوری این که شوگا اولین واحد تولیدکننده شیشه سبک در استان تهران است از سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان در فاز اول برای اجرای طرح توسعه و انتقال این شرکت به شمس‌آباد و خرید ماشین‌آلات جدید از معتبرترین تولیدکنندگان اروپایی برای تجهیز این واحد خبر می‌دهد.
وی با اشاره به عقد قراردادهایی با شرکتهای بهنوش و ساسان برای تامین شیشه‌ سبک مورد نیاز این دو واحد و سایر شرکت های صنایع غذایی تا پایان فروردین ماه سال آینده و وجود پتانسیل مناسب برای تامین شیشه سبک سایر صنایع غذایی کشور و بازارهای منطقه‌ای از ایجاد ۵۰۰ فرصت شغلی با تکمیل سه فاز طرح انتقال به عنوان یکی از افتخارات شوگا یاد می‌کند.
در فاز اول با تولید سالانه ۳۸ هزارتن شیشه سبک در سال برای ۱۲۰ نفر فرصت شغلی ایجاد شده که با بهره‌برداری از فاز دو و تولید سالانه ۵۸ هزارتن شیشه سبک در سال تعداد نیروها به دو برابر افزایش خواهد یافت.
وی در این مراسم همچنین اعلام کرد: حضور معاونین و مدیران ارشد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به عنوان سهامدار اصلی شوگا که ۵۸درصد سهام شرکت را در اختیار دارد ، مایه دلگرمی ما برای ادامه کار و اجرای فازهای بعدی است.
به گفته عبدی ، با رسیدن توان تولید شیشه سبک شوگا به سقف ۱۰۰ هزار تن روند صادرات شرکت هم آغاز خواهد شد که امکان‌سنجی و مطالعات اولیه برای اجرای این برنامه در کشورهای منطقه انجام شده است.pic۳
عبدی با تقدیر از همراهی و همکاری بی‌دریغ معاونین و مدیران بنیاد و مساعدت های ویژه مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، مشارکت فعال و جدی مدیران بانک صنعت و معدن که تسهیلاتی ۸.۵ میلیون یورویی برای خرید ماشین‌آلات جدید در اختیار این شرکت قرار داده‌اند را هم ستودنی توصیف کرد.
او از افتتاح و راه‌اندازی تاسیسات تولید شیشه سبک شوگا در آستانه عید سعید غدیر به عنوان گامی بلند در صنعت غذایی کشور یاد کرد که اتکا به ظروف بسته‌بندی پلاستیکی با آلایندگی بالا و مخاطرات بهداشتی را در کشور به حداقل می‌رساند.