بوگاتی شیرون هیبریدی می‌شود؟

بوگاتی در سال ۲۰۱۶ با معرفی خودروی جدیدش دوباره ثابت کرد که همچنان می‌تواند در زمینه ساخت خودروهای سوپر‌اسپرت پیشگام باشد. بوگاتی شیرون با موتور ۱۶ سیلندر و ۱۵۰۰ اسب بخارش توفانی در دنیای ماشین‌های سوپر اسپرت به راه انداخت.

به نظر می‌رسد بوگاتی قصد دارد تا فناوری هیبریدی را به زیر کاپوپ پر‌ابهت شیرون وارد کند و نسخه‌ای جدید از آن را بسازد. حجم موتور بوگاتی شیرون به ۸ لیتر می‌رسد و با داشتن ۴ توربو شارژر می‌تواند از این توربوشارژرها بر اساس نیاز موتور استفاده کند و مشکلات مربوط به توربوشارژرهای چندگانه را با سامانه‌ای هوشمند رفع کرده است و خودرو می‌تواند در دور موتور پایین گشتاور بی نظیری تولید کند. استفاده از موتور هیبرید باعث کاهش مصرف سوخت توسط این غول پر‌سرعت می‌شود؛ البته بر‌اساس اعلام مدیرعامل این شرکت، آنها در حال بررسی این موضوع هستند و به تصمیم نهایی برای انجام این کار نرسیده‌اند.

آنچه در رابطه با این اثر هنری فاخر بوگاتی مطرح است این‌که قرار نیست شیرون تبدیل به یک پریوس شود و با موتور برقی اش در شهر تردد داشته باشد و هدف بوگاتی از رفتن به سمت هیبرید شدن تنها افزایش توان و عملکرد خودرو است. بوگاتی طی یک دهه توانسته است مسیر دشوار افزایش قدرت را طی کند و محصول این روزهایش با قدرت بی نظیر ۱۵۰۰ اسب و گشتاور ۱۶۰۰ نیوتن بر متر توان رسیدن به بالاترین سرعت خودروهای تولیدی را امکان‌پذیر کرده است.

سوپر اسپرت‌های مطرحی مانند لافراری هم از مزیت‌های موتورهای هیبرید بهره می‌برند؛ اما در رابطه با بوگاتی این موضوع با حساسیت بالایی دنبال می‌شود و شرکت سازنده باید تصمیم بگیرد که این ریسک را به جان بخرید یا نه. هیبرید شدن یک غول کربنی مانند شیرون که خود با محدودیت در تعداد مواجه است، می‌تواند ریسک بزرگی برای این برند باشد؛ چرا‌که تصور یک بوگاتی نیمه برقی برای بسیاری از مشتریانش ممکن است قابل قبول نباشد.

خودرویی که در ابتدا به‌صورت کاملا بنزینی معرفی شده است و مدعی شکستن سرعت است ممکن است بعد از هیبرید شدن در میان هواداران بازخورد خوبی نداشته باشد، اما اگر بوگاتی بتواند چالش‌های پیش روی این کار را بر‌طرف کند و در مدار قرار دادن موتورهای الکتریکی موفق عمل کند و سرعت و قدرت خودرو با افزایش چشمگیری مواجه شود ممکن است همه چیز تغییر کند؛ چرا‌که افراد راحت تر با اعداد و ارقام کنار می‌آیند تا تغییرات در زیر کاپوت خودرو.

بوگاتی در شعاری که برای شیرون انتخاب کرده، معتقد است که بهترین را بهتر کرده است، به عقیده این شرکت بوگاتی ویرون بهترین خودروی تاریخش بوده که در نسخه شیرون بهتر هم شده است؛ اما باید منتظر ماند و دید که بوگاتی در صورت رونمایی از شیرونی هیبریدی چه شعاری برایش در نظر خواهد گرفت و به چه توانی از نظر قدرت نهایی خودرو و گشتاور و محدوده سرعت دست خواهد یافت.