شکستِ «آن» سقف شیشه‌ای

هیلاری کلینتون نامزدی دموکرات‌ها را برای انتخابات ریاست‌جمهوری در هشتم نوامبر پذیرفت. او حالا تبدیل به «تاریخی» از ایالات متحده شده است. بانوی اول سابق ایالات متحده، سناتور آمریکا و وزیر خارجه پیشین ایالات متحده در سخنرانی خود گفت که آمریکا قدرتمند است و با همکاری مردمانش این قدرت بیشتر هم خواهد شد. روی سخن او بیشتر به دونالد ترامپ است که شعار می‌دهد: آمریکا را مجددا قدرتمند خواهیم کرد. او در این سخنرانی به‌طور مستقیم ترامپ و طرفدارانش را خطاب می‌کند و می‌گوید: اجازه ندهید کسی به شما بگوید کشورتان ضعیف است. ما ضعیف نیستیم. اجازه ندهید کسی به شما بگوید ما چیزی در بساط نداریم و می‌خواهیم آن را پس بگیریم و از همه مهم‌تر اینکه باور نکنید کسی می‌گوید به تنهایی مشکلات را حل و فصل خواهد کرد.در زیر، مجموعه‌ای از سخنان گلچین شده هیلاری کلینتون در روز پذیرش نامزدی وی برای حزب دموکرات فراهم شده است:

کلینتون: متشکرم، بسیار متشکرم.

دست زدن مردم

کلینتون: متشکرم، بسیار متشکرم.

دست زدن مردم

کلینتون: متشکرم، بسیار متشکرم. از اینکه یک چنین خوشامد فوق‌العاده‌ای را تهیه کردید متشکرم. ممنونم از این کنوانسیون که به بهترین نحو برگزار شد.

دست زدن مردم

کلینتون(خطاب به دخترش): و تو چلسی! از تو هم متشکرم. به خود می‌بالم که مادر دختری مثل تو هستم و تو چه خانمی شدی. ممنون از اینکه مارک و شارلوت را به دنیا و زندگی ما آوردی. و تو بیل، ۴۵ سال پیش، پایه‌های زندگی ما در کتابخانه‌ای ریخته شد که در آن در باب قوانین صحبت می‌کردیم...

دست زدن مردم

کلینتون: هنوز هم (این زندگی) با قدرت ادامه دارد...

دست زدن مردم

کلینتون: آن مکالمه‌ها در کتابخانه حقوق برای ما، هم اوقات خوبی را رقم زد و هم سختی‌هایی را به ما یادآوری کرد.

دست زدن و تشویق مردم

هیلاری! هیلاری!هیلاری!

کلینتون: ما سخنان مردی از اهل امید، یعنی بیل کلینتون و مردی از جنس امید باراک اوباما را شنیدیم. (صدای تشویق) آمریکا به خاطر مدیریت باراک اوباما قوی‌تر شده است و من به دلیل اینکه دوستی همچون او دارم بهترم.

دست زدن مردم

کلینتون: ما امروز سخنرانی فوق‌العاده‌ای از یک معاون اول فوق‌العاده داشتیم: جو بایدن!

دست زدن مردم

کلینتون: او از ته قلبش سخن گفت و با قلبش در باب تعهداتی که حزب دموکرات باید انجام دهد گفت. اما بانوی اول آمریکا، میشله اوباما به ما یادآور شد

دست زدن و تشویق مردم

کلینتون: که بچه‌ها ما را نگاه می‌کنند و رئیس‌جمهوری که انتخاب خواهد شد، رئیس‌جمهور آنها هم خواهد بود و البته فرصتی هم فراهم شد تا تیم کین (معاون اول هیلاری کلینتون) را بیشتر بشناسیم.

دست زدن مردم

کلینتون: به زودی خواهید فهمید چرا مردم ویرجینیا وی را با ارتقای رتبه از شورای شهر و شهردار بودن به مقام فرمانداری رسانده‌اند. او به‌عنوان یک معاون اول ما را سرافراز خواهد کرد.

دست زدن مردم

کلینتون: و می‌خواهم از برنی سندرز (رقیبش در اردوگاه درونی دموکرات‌ها) تشکر کنم.

دست زدن مردم

کلینتون: برنی، کارزاری که تو به راه انداختی موجب به حرکت در آمدن میلیون‌ها جوان شد.

دست زدن مردم

کلینتون: شما مسائل اقتصادی و عدالت را از نو احیا کردید و این دو را در مرکز توجه قرار دادید.

دست زدن مردم

کلینتون: و من به طرفداران تو در اینجا و سراسر کشور می‌گویم که صدایت را شنیدم. ادله تو ادله ماست.

دست زدن مردم

کلینتون: و کشور به‌ ایده‌ها، انرژی و شور و حرارتی که ایجاد کردی احتیاج دارد. این تنها راهی است که کشور می‌تواند در مسیر درست حرکت کند و تغییر واقعی ایجاد کند.

دست زدن مردم

کلینتون: دوستان من! مابه فیلادلفیا آمدیم، جایی که ملت از دل آن متولد شد، زیرا ۲۴۰ سال پیش در این شهر چیزی اتفاق افتاد که برای ما یک درس تاریخی شد. همه ما داستان را می‌دانیم. زمانی که ۱۳ نماینده مستعمره در اینجا جمع شدند، برخی از آنها می‌خواستند به عصای پادشاهی تکیه دهند و برخی دیگر می‌خواستند عصا را در قلب پادشاه فرو کنند.

خنده مردم

کلینتون: انقلاب به حرکت در آمده بود. برخی از آنها ندای یکدیگر را شنیدند و فهمیدند که دارای یک هدف مشترک هستند و آن زمان که فیلادلفیا را ترک کردند به این مساله پی بردند که آنها همچون یک ملت هستند. همین باعث شد تا آنها در برابر پادشاه قد علم کنند. آنها شجاعت به خرج دادند و دلاوری کردند. موسسان این کشور حقیقت را به آغوش کشیدند و با یکدیگر قوی‌تر شدند.

دست زدن مردم

کلینتون: حالا دوباره آمریکا به آن پیچ تاریخی رسیده است. نیروهای قدرتمندی وجود دارند که می‌خواهند ما را از یکدیگر جدا کنند. احترام و اعتماد مردم آسیب دیده است. همچون نیاکانمان برای ما هیچ تضمینی وجود ندارد جز اینکه خودمان کاری بکنیم. ما مجبوریم که تصمیم بگیریم با یکدیگر کار کنیم و می‌توانیم با یکدیگر مجددا برخیزیم. شعار کشور ما این است: ما با هم باقی می‌مانیم! آیا همه ما حالا به این شعار اعتقاد داریم؟ خب! ما پاسخ این سوال را یک هفته قبل از این کنوانسیون، در گردهمایی جمهوری‌خواهان از زبان ترامپ شنیدیم. او می‌خواهد ما را از یکدیگر و ما را از باقی دنیا جدا کند. او بر روی زشتی‌های دنیا شرط بندی و ما را با وعده‌های نامحدود خود کور می‌کند. او حزب جمهوری‌خواهان را به راه دوری می‌برد؛ از صبحی روشن در آمریکا به نیمه شبی تاریک. او می‌خواهد که ما از آینده بترسیم و همدیگر را هم بترسانیم. خب! می‌دانید، یک رئیس‌جمهور بزرگ از دموکرات‌ها به نام فرانکلین دلانو روزولت، ۸۰ سال پیش پاسخ مناسبی به این رویه ترامپ داده است: چیزی که ما را می‌ترساند، خود ترس است.

دست زدن مردم

کلینتون: اما در حال حاضر چشم ما به آینده است و به آن خوشبینیم. ما نمی‌ترسیم. ما علیه چالش‌ها بر خواهیم خاست، آنچنان که تاکنون بوده‌ایم. ما هیچ دیواری نخواهیم ساخت، در مقابل اقتصادی خواهیم ساخت که هر کسی شغلی خواست سریعا به آن برسد. و ما مسیری را برای میلیون‌ها مهاجر فراهم خواهیم ساخت، زیرا که آنها پیشتر به اقتصاد ما کمک شایانی کرده‌اند.

دست زدن مردم

کلینتون: ما هیچ مذهبی را ممنوع نخواهیم کرد. ما با همه آمریکایی‌ها و متحدانمان همکاری خواهیم کرد تا تروریسم را شکست دهیم.

دست زدن مردم

کلینتون: البته ما می‌دانیم که کار زیادی مانده است. از زمانی که مشکلات آغاز شد توجه زیادی صورت نگرفته است. نابرابری‌ها به وجود آمده است. تحرک اجتماعی پایین است. گرفت و گیرهایی هنوز در واشنگتن وجود دارد. تهدیدات داخلی و خارجی زیادی پیرامون ما وجود دارد. اما یک لحظه به قدرت آمریکا نگاه کنید که قرار است با این چالش‌ها دست و پنجه نرم کند. ما پویاترین و متنوع‌ترین مردم را در دنیا دارا هستیم.

دست زدن مردم

ما با مداراترین و بزرگترین جوانان را در اجتماع خود داریم.

دست زدن مردم

ما ارتشی قدرتمند داریم، بزرگترین و خلاق‌ترین کار‌آفرینان، بیشترین ارزش‌های ستایش شده، آزادی و برابری، عدالت و فرصت در نزد مردم ما اهمیت فراوانی دارد. ما باید به خودمان افتخار کنیم که این کلمات به ملت ما گره خورده‌اند.

مردم: هیلاری! هیلاری! هیلاری!

لازم است بگویم به‌عنوان وزیر امورخارجه کشور شما به ۱۱۲ کشور سفر کردم. وقتی مردم این کلمات را می‌شنوند، به یاد آمریکا می‌افتند.

دست زدن مردم

پس اجازه ندهید کسی به شما بگوید که کشور شما ضعیف است. ما ضعیف نیستیم. اجاره ندهید که کسی به شما بگوید چه چیزی لازم است و چه چیزی نیست و بیشتر ما اعتقاد بر این داریم با یکدیگر می‌توانیم مسائل را «راست و ریس» کنیم.

دست زدن مردم

در حقیقت اینها کلماتی بودند که دونالد ترامپ در کلیولند به زبان آورد و کلماتی که (ترامپ) به کار برده، زنگ خطر را برای همه به صدا در آورده است...

دست زدن مردم

واقعا؟ تو واقعا به تنهایی می‌توانی مسائل را حل و فصل کنی؟ آیا او سربازان را در خطوط مقدم فراموش نکرده است؟ آیا او پلیس‌ها، افسران و آتش‌نشانان را که به دل خطر می‌روند فراموش نکرده است؟ پزشک‌ها و پرستارهایی که از ما مراقبت می‌کنند، معلمانی که زندگی‌مان را تغییر می‌دهند، کار‌آفرینانی که هر مساله‌ای را به چشم یک فرصت می‌بینند، مادرانی که کودکان خود را به دلیل خشونت جاری از دست می‌دهند و چه کسی قرار است آنها را به همراه فرزندانشان ایمن نگه دارد؟ در واقع ترامپ از تک تک آمریکایی‌ها غفلت کرده است. آمریکایی‌ها هیچ‌گاه نمی‌گویند که من به تنهایی مساله‌ای را «راست و ریس» می‌کنم. ما می‌گوییم مسائل را با یکدیگر حل و فصل می‌کنیم.

دست زدن مردم

به یاد داشته باشید، به یاد داشته باشید موسسان آمریکا و کسانی که قانون اساسی این کشور را نوشتند هرگز نمی‌توانستند یک ملت را تعریف و خلق کنند اگر قدرت تنها در دستان یک نفر بود.

دست زدن مردم

۲۴۰ سال بعد، ما به یکدیگر ایمان داریم. فقط نگاه کنید که در دالاس چه اتفاقی افتاد، پس از اینکه ۵ پلیس شجاع ما کشته شدند؟ دیوید براون، رئیس پلیس ما از مردم خواست تا از نیروهای پلیس حمایت کنند و حتی از آنها خواست به این نیرو ملحق شوند. و می‌دانید چگونه مردم به این درخواست پاسخ دادند. تنها در ۱۲ روز بیش از ۵۰۰ برگه درخواست کار برای نیروی پلیس پر شد.

دست زدن مردم

مردم آمریکا اینگونه پاسخ می‌دهند زمانی که نیاز به کمک باشد. ۲۰ سال پیش من کتابی نوشتم که عنوان آن «یک روستا می‌طلبد» بود. آن روزها به من گفتند اصلا این عنوان چه معنایی می‌دهد؟ منظورم این بود که بگویم هیچ خانواده‌ای پا نمی‌گیرد، هیچ تجارتی برقرار نمی‌شود، هیچ اجتماعی درمان نمی‌شود و هیچ کشوری قدرت پیدا نمی‌کند اگر بخواهیم انفرادی عمل کنیم.

دست زدن مردم

آمریکا به انرژی تمام ما احتیاج دارد، به استعداد، جاه‌طلبی‌هایی که ما را یک ملت و قدرتمندتر می‌کند احتیاج دارد. من از صمیم قلب به آن باور دارم. «با هم بودن» تنها یک درس از دل تاریخ نیست. این تنها یک شعار انتخاباتی نیست. این اصولی است که همواره کشور ما در این مسیر قرار داشته و قرار است آینده ما اینگونه ساخته شود. اقتصادی که چرخ‌هایش برای همه بچرخد نه تنها افراد معدودی در رده‌های بالا.

دست زدن مردم

جایی که می‌توانی شغل خوبی به دست آوری، فرزندت را هم فارغ از اینکه در چه ناحیه‌ای زندگی می‌کنی به یک مدرسه خوب بفرستی. کشوری که همه کودکان آن می‌توانند رویاپردازی کنند و به آن رویاها برسند. جایی که خانواده‌ها قدرتمند هستند جامعه امن است و بله.. جایی که ما دوستش داریم اما دونالد ترامپ از آن تنفر دارد.