معافیت حقوق دولتی برای معدنی ها در ازای بهره وری و بهینه سازی روش های تولید
شرکت های معدنی که اقدام به پیاده سازی و اجرای بهینه سازی در روش های تولید،‌ اکتشافات تکمیلی،‌ بهره وری،‌ محیط زیست و انجام امور تحقیق و توسعه داشته باشند از معافیت در پرداخت حقوق دولتی برخوردار می شوند. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، این برنامه در راستای فعال سازی ظرفیت های تبصره 5 ماده 14قانون معادن صورت می گیرد و با مشارکت ایمیدرو،‌ معاونت ذیربط وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکل های فراگیر، به عنوان گامی در جهت بهبود بهره وری و رقابت پذیری بنگاه های معدنی در اقتصاد ملی اجرایی خواهد شد.
بر این اساس به پیشنهاد رییس هیات عامل ایمیدرو و موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است آیین نامه ای برای معافیت ۵ تا ۲۰درصدی معادن کشور از پرداخت حقوق دولتی تدوین و به تایید شورای عالی معادن برسد. در این آیین نامه اقدام موثر در ۵ فعالیت برای بهینه سازی روش استخراج،‌ انجام اکتشافات تکمیلی،‌ تحقیق و توسعه،‌ بهره وری و امور محیط زیست به عنوان روش‌های تشویقی برای کاهش در پرداخت حقوق دولتی معادن عنوان شده است.
اجرای برنامه فوق تاکنون به تایید وزیر صنعت، معدن وتجارت رسیده و به گفته شمس الدین سیاسی راد مدیر آموزش،‌ پژوهش و فناوری ایمیدرو با اجرایی شدن این بند از قانون بنگاه های معدنی توجه بیشتری را به بهره وری ساختاری و کارکردی معطوف خواهند کرد.
پیش بینی شده آیین نامه اجرایی این برنامه تشویقی بهار سال آینده نهایی شود.